UTEN UNIFORM: Slik ser baksiden av 2014 kalenderen til Ryanair ut. Foto:  EVAN DOHERTY / RYANAIR
UTEN UNIFORM: Slik ser baksiden av 2014 kalenderen til Ryanair ut. Foto: EVAN DOHERTY / RYANAIRVis mer

Her er jentene som skal servere deg kaffe og te i 2014

Ryanair kler av flyvertinnene for en god sak, igjen.

• Flere reisesaker på
db.no/reise.

(Dagbladet): Ryanairs utvalgte flyvertinner kaster uniformen for det gode formål.

Det har de gjort siden 2008.

PARADE: Er dette de nye uniformene til Ryanair. Foto:  EVAN DOHERTY  / RYANAIR
PARADE: Er dette de nye uniformene til Ryanair. Foto: EVAN DOHERTY / RYANAIR Vis mer

Dette går ikke upåaktet hen, og publikasjoner over hele verden finner det verdt å skrive om lanseringen.

Anno 2014 Nå er det 2014 kalenderen til det irske lavprisselskapet som er klar for salg.

Alibiet er at overskuddet går til tenåringer som er rammet av kreft, til «Teenage Cancer Trust».

Da bildene fra 2012 ble brukt i en annonsekampanje for flyselskapet viste den uortodokse lavpriskongen Michael Kevin O'Leary sitt sanne ansikt.

COVERGIRL: 23 år gamle spanske Estefania Fernandez Canabal som har base i Birmingham bekler forsiden på kalenderen til Ryanair. Foto: EVAN DOHERTY  / RYANAIR
COVERGIRL: 23 år gamle spanske Estefania Fernandez Canabal som har base i Birmingham bekler forsiden på kalenderen til Ryanair. Foto: EVAN DOHERTY / RYANAIR Vis mer

Under mottoet «Red Hot Fares and Crew» kjørte de en kampanje som umiddelbart ble stoppet av «the Advertising Standards Authority» under begrunnelsen at kvinner ble brukt som objekt.

Stanset Avgjørelsen kom etter at over 11 000 personer sluttet seg til et opprop på nettet, skriver Daily Mail.
 
Da gjenstår det å se om den sprø iren tør å bruke bildene og kalenderen til mer enn å skaffe penger til kreftsaken og lure mediene, oss inkludert, til å skrive om jippoet og derved gi gratis omtale.

O'Leary er kjent for sine stunt, og føyer seg inn i rekken av dem som mener at all reklame er god reklame.

Veldedighet Ryanair har utgitt kalendere siden 2008 og overskuddet til kreftsaken vil med årets kalendersalg trolig passere 700 000 euro, eller nærmere seks millioner norske kroner.

De kommersielle kalenderne til Pirelli og Sports Illustrated er trolig forbilder.

VETERANER: For sjuende året på rad utgis The Hot Shots Calendar som sponses av våpenprodusenter og samler inn penger til veteransoldater i USA og Storbritannia. (SKJERMBILDE).
VETERANER: For sjuende året på rad utgis The Hot Shots Calendar som sponses av våpenprodusenter og samler inn penger til veteransoldater i USA og Storbritannia. (SKJERMBILDE). Vis mer

Nå er trenden veldedighet eller folkeopplysning. Lettkledde eller nakne, fortrinnsvis unge damer, som ofrer seg for det gode formål.

Kaster klærne Norske idrettsjenter og -gutter har stilt opp med bare redningsvest for den gode sak og Redningsselskapet.

I England har studenter kastet seg på årene, uten klær, for å samle inn penger til kreftsaken.

Hot Shots-kalenderen samler inn penger til skadde krigsveteraner.

KALENDERPIKENE: Lanseringen av  2014 kalenderen til Ryanair. Foto:  EVAN DOHERTY  / RYANAIR
KALENDERPIKENE: Lanseringen av 2014 kalenderen til Ryanair. Foto: EVAN DOHERTY / RYANAIR Vis mer

Vi venter spent på neste kalender.