Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Her er Lexus' nye mellomklassebil

Helt ny motor i helt ny bil.

KONSEPTBIL: Slik tenker Lexus framover. Denne konseptbilen, som vises på Paris Motor Show til uka, skal danne grunnlaget for neste generasjons mellomklassebiler fra den japanske luksusbil-produsenten.
KONSEPTBIL: Slik tenker Lexus framover. Denne konseptbilen, som vises på Paris Motor Show til uka, skal danne grunnlaget for neste generasjons mellomklassebiler fra den japanske luksusbil-produsenten. Vis mer

På bilutstillingen i Paris neste uke skal Lexus vise fram sin nye konseptbil - LF-CC.
Konseptbilen skal danne grunnlaget for neste genereasjon av melloklassebilen IS, og her er det snakk om langt mer enn en ansiktsløftning.

Helt ny motor
Under panseret på den bakhjulsdrevne hybriden skal det plasseres en helt ny firesylindret bensinmotor på 2,5 liter. Kombinert med en ekstra kompakt vannavkjølt elmotor skal maskinerinet til sammen yte over 200 HK, noe som skulle sørge for spenstig nok gange og vel så det for norske forhold.

Men massivt med hestekrefter til tross, Co2-utslippet vil ligge rundt 100 g/km, sier Lexus i en pressemelding.

Design i fokus

COUPÈ: Den nye mellomklasse-Lexusen skal yte over 200 HK når bensinmotor og elmotor slås sammen.
COUPÈ: Den nye mellomklasse-Lexusen skal yte over 200 HK når bensinmotor og elmotor slås sammen. Vis mer

Lexus er i førersetet når det gjelder drivverk og hybridteknologi, men hviler tydeligvis ikke på laurbærene når de nå lover ytterligere utvikling av hybridkonseptet i neste generasjon IS, som ifølge fabrikken kommer i flere modeller i «nær framtid».

Teknologien er viktig, og åpenbart en hovedårsak til at Lexus-modellene selger bra og er blitt populære blant norske bilkjøpere.
 
Det betyr ikke på at det spares nevneverdig på designmessig utvikling. 

EDDERKOPPGRILL: Lexus tar edderkoppgrillen helt ut på konseptbilen LF-CC.
EDDERKOPPGRILL: Lexus tar edderkoppgrillen helt ut på konseptbilen LF-CC. Vis mer

LF-CC ser barsk ut, og den  markerte eddekoppgrillen gir bilen et klart særpreg.
 
Tidligere i år viste Lexus fram LF-LC, et sportkupé-konsept,  på bilutstillingen i Detroit.

Nå følger japanerne altså opp med LF-CC, som har med seg mange av designelementene fra sportskupéen.

To soner
Også i cockpiten blir det forandringer. Interiøret er oppdelt i to soner.

DESIGN:  Design og særpreg er viktig for Lexus.
DESIGN: Design og særpreg er viktig for Lexus. Vis mer

Den øverste kalles «instrumentsone», mens den lavereliggende har fått betegnelsen «operasjonssone». Hensikten er å skape en enda mer funksjonell arbeidsplass for sjåføren med alle betjeningsfunksjoner innenfor praktisk rekkevidde.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media