TRANSFORMER: Spennende linjer på noe som kunne vært et flott supliment til dagens Leaf. Foto: NISSAN
TRANSFORMER: Spennende linjer på noe som kunne vært et flott supliment til dagens Leaf. Foto: NISSANVis mer

Her er Nissan Gripz

Slik blir resultatet når du parer Nissan Leaf og Datsun 240Z.

Dinside I Norge har Nissan hatt stor suksess med Nissan Leaf, og nå kommer den sportslige oppfølgeren i Crossoveren Gripz. Nissan ønsker nemlig å utvide sin sportslige image i SUV-markedet.

De har jo allerede lille Juke Nismo, og har bygget to råtasser kalt Nismo R.

Raskt DNA Selv om de stort sett selger Leaf, Qashqai og X-Trail her hjemme, må vi ikke glemme at Nissan har en betydelig sportslig profil i varesortimentet.

SPORT: Tydelige coupéformer. En lavere utgave kunne uten problemer vært en kul coupé. Foto: NISSAN
SPORT: Tydelige coupéformer. En lavere utgave kunne uten problemer vært en kul coupé. Foto: NISSAN Vis mer

Det toppes med bilen ingen klarer å matche, GT-R, og så har de også 370Z og Pulsar Acenta R.

Hvor ble det av dette konsptet da Nissan?

TREND: Den japanske stylingtrenden om dagen er gode gammeldagse skjermbreddere. Sjelden har vi sett dem så vellykket som her. Foto: NISSAN
TREND: Den japanske stylingtrenden om dagen er gode gammeldagse skjermbreddere. Sjelden har vi sett dem så vellykket som her. Foto: NISSAN Vis mer

Med Crossoveren Gripz har de enda en modell med sportslig gen.

Ser tilbake Nykommeren skal være SUV-ens svar på Datsuns sorte og røde 240Z som ble brukt til Safari-rally på 70-tallet.

Den aller største forskjellen er at den sekssylindrede 2,4 literen er byttet ut til fordel for motor og batteripakke fra Leaf, og en liten bensinmotor som fungerer som et aggregat, på lik linje med BMW i3 REX.

COUPÈ PÅ TÅ: Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: NISSAN
COUPÈ PÅ TÅ: Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: NISSAN Vis mer

Drivverket er dermed helelektrisk og lar seg fort adaptere til ren elbil i de markeder der det er gunstig, slik som det er i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elmotoren, ja konseptbilen har bare en til tross for at karosseriformen sier firehjulstrekk, har 109 hester og 254 Nm i dreiemoment.

GJENNOMSIKTIG: Sjekk de gjennomsiktige A-stolpene. Foto: NISSAN
GJENNOMSIKTIG: Sjekk de gjennomsiktige A-stolpene. Foto: NISSAN Vis mer

Med dagens teknologi holder det til 25 mil helelektrisk, men skal vi tro toppsjefen for Renault og Nissan, Carlos Ghosn, vil Nissan snart levere rekkevidde på minst 40 mil.

I følge Ghosn satser Nissan voldsomt på elektriske biler og har uttalt at målet er en familiebil i normal størrelse, til normal pris, og med en rekkevidde på 40 mil.

UNG MÅLGRUPPE: Hvilken 18-åring hadde ikke falt for dette interiøret. Sjekk rattet, gummimansjetten rundt girkula og de elokserte pedalene. Foto: NISSAN
UNG MÅLGRUPPE: Hvilken 18-åring hadde ikke falt for dette interiøret. Sjekk rattet, gummimansjetten rundt girkula og de elokserte pedalene. Foto: NISSAN Vis mer

Om vi får se Nissan Gripz er så langt usikkert, så se heller på bilen som en designstudie på hvordan Nissan ser for seg fremtiden: Kort oppsummert: Minimalistisk interiør og djerve linjer.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

WATCH UP: Tydelig inspirasjon fra armbåndsur her. Foto: NISSAN
WATCH UP: Tydelig inspirasjon fra armbåndsur her. Foto: NISSAN Vis mer
VERTIKALT: Trenden i dag er vertikale linjer for å gi inntrykk av noe bredt og lavt. Nissan satser på vertikale linjer. Foto: NISSAN
VERTIKALT: Trenden i dag er vertikale linjer for å gi inntrykk av noe bredt og lavt. Nissan satser på vertikale linjer. Foto: NISSAN Vis mer