RØD TRÅD: Det klassiske rutete stoffet i sportssetene er selvfølgelig på plass. Røde kontrastsømmer i skinnrattet og girspakmansjetten gir også interiøret et sportslig piff. Foto: Volkswagen
RØD TRÅD: Det klassiske rutete stoffet i sportssetene er selvfølgelig på plass. Røde kontrastsømmer i skinnrattet og girspakmansjetten gir også interiøret et sportslig piff. Foto: VolkswagenVis mer

Her er nye Golf GTI

Nye Golf GTI, den sjuende i rekken, har dobbelt så mange hestekrefter enn første GTI som kom i 1974.

De første bildene av nye Golf GTI ble sluppet allerede under den store bilutstillingen i Paris i fjor høst, men det er først nå den offiselle pressemeldingen og de første bildene er sluppet.

Det var ikke mye info å hente om GTI under Paris-utstillingen, utenom at nye GTI skulle være raskere og mer sportslig enn dagens GTI.

Og Volkswagen ser ut til å holde hva de lover. Nye GTI er den sterkeste GTI gjennom tidene.

Lavere vekt, mer effekt Mer sportslig blir den ved at bilen, som er bygd på Volkswagens nye MBQ-modulplattform, er rundt 50 kg lettere enn dagens modell (1350 mot 1400 kg).

I tillegg er den litt lengre, litt bredere og litt lavere, og har litt bredere sporvidde og lengre akselavstand. Mindre overheng foran og bak er en kjent formel for å gjøre en bil mer stødig på veien.

Vekten bidrar selvfølgelig til at den blir raskere. Motoren får jo mindre vekt å dra på. Motoren er i bunn og grunn den samme som i dagens GTI, en toliters bensinturbomotor, som i sjuende generasjon vil yte 220 hestekrefter og 350 Newtonmeter. Det gir en 0-100-tid på 6,5 sekunder.

En morsom nyhet Volkswagen introduserer i nye Golf GTI, er en såkalt Performance-pakke. Den inkluderer større bremser, annen differensial på framakselen og ytterligere ti hestekrefter, og gjør GTI ett tidel raskere til hundre og øker toppfarten fra 246 til 250 km/t.

Klassiske elementer Volkswagen følger bokstavelig talt en rød tråd med nye GTI. Det klassiske rutete stoffet i setene er selvfølgelig på plass, og det er røde kontrastsømmer i interørelementene i skinn.

LETTERE: GTI-versjonen av nye Golf er omtrent 50 kilo lettere enn dagens modell. Det er takket være VW-konsernets nye MQB-modulplattform. Foto: Volkswagen
LETTERE: GTI-versjonen av nye Golf er omtrent 50 kilo lettere enn dagens modell. Det er takket være VW-konsernets nye MQB-modulplattform. Foto: Volkswagen Vis mer

Det røde går også igjen utvendig. Akkurat som i utgående modell har nye GTI også en rød linje på tvers i fronten gjennom grillen og lyktene. To eksosutblås - ett på hver side - i hekkdiffusoren, gjør den bredere og gir den det sportslige preget en GTI skal ha.

Snillere mot miljøet Med lavere vekt og en mer effektiv motor, lover Volkswagen at også forbruket skal gå ned. Oppgitt forbruk på nye GTI er 0,64 l/mil.

- GTI vil ha den nye EU6-normen når den kommer til Norge neste sommer, sier direktør Ulf Tore Hekneby i Møller.

- Golf GTI har alltid vært en spydspiss for Volkswagen og er ikke minst viktig for merkevaren Volkswagen, fortsetter han.

Prisene på nye GTI er foreløpig ikke klare, men Jan Erik Haugen hos Møller forteller at prisene vil ligge på dagens nivå korrigert for hk-avgiften.

Les også: Høstens største nyheter

Mer om nye Volkswagen Golf her.

Angrefrist på ny Opel

PERFORMANCE-PAKKE: Det vil også komme en pakke for dem som vil ha det enda litt råere. Den inkluderer blant annet større bremser og ti ekstra hester. Foto: Volkswagen
PERFORMANCE-PAKKE: Det vil også komme en pakke for dem som vil ha det enda litt råere. Den inkluderer blant annet større bremser og ti ekstra hester. Foto: Volkswagen Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.