Her er nye Mini

Men hva har egentlig skjedd med speedometeret?

Les alt om Årets Bil her!

DinSide (OXFORD (Autofil/DinSide): Å designe en ny versjon av bilverdens svar på «The icon», er definitivt ikke lett.

 Derfor har ikke den danske designsjefen Anders Warming gjort så store sprellene med nye Mini.

Alle delene er imidlertid byttet ut, og ved første øyekast ser man at taklinja er lavere, baklyktene er større, og grillen bittelitt annerledes. Legg også merke til de små LED-lysene som danner en halvmåne-krans i frontlyktene.

En god del større Selv i dagens Mini har det vært mulig å få plass til 28 mennesker samtidig. Men nye Mini er hele ti centimeter lengre enn dagens modell, 4,4 centimeter bredere og 0,7 centimeter høyere.

Gamle Mini i Paceman-drakt var ikke så verst den heller, og vi var kjempefornøyd da vi testet den i fjor.

Akselavstanden på nye Mini er økt med 2,8 centimeter. I bagasjerommet er det nå plass til 210 liter. Det er faktisk 30 prosent mer enn tidligere. Slik nærmer den seg storebroren, firedørs Countryman, i størrelse.

Størst forandring inni De største forandringene er gjort i cockpiten. Her er det ryddet opp vesentlig i brytere og design.

NYE MINI ER HER: Speedometeret på nye Mini er ikke lenger i midten av bilen, men bak rattet. I midten finner du nå et kontrollpanel. Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
ORDEN: Det er ryddet opp i knapper, brytere og instrumenter i nye Mini. Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI: Speedometeret er nå bak rattet, og ikke på midten av dashbordet som tidligere. Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
MINI-LANSERING: Motor-redaktør Espen Stensrud dekket Mini-lanseringen i Oxford. Foto: AUTOFIL
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
SMÅ FORSKJELLER: Du skal være skarp for å se forskjell på utsiden. Men nye Mini er basert på ny plattform og får ny drivlinje. Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI
NYE MINI ER HER: Foto: MINI

Og for første gang i Mini-historien er speedometeret plassert foran føreren, og ikke i midten. Det vil nok noen sørge over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye UKL-plattformen for disse bilene danner grunnlaget for hele åtte nye Minier og 12 nye BMW-er. Vi snakker altså om forhjulsdrift og tresylindrete motorer på 1,5 lite i både diesel- og bensin-versjon.

Kjapp, men nøysom Dieselen har 116 hestekrefter og 270 newtonmeter, mens Cooper i bensinversjon har 136 hestekrefter og 220 Nm. Da gjør den 0-100 på 7,9 sekunder! Det er hele 1,2 sekunder kjappere enn dagens.

Og når du legger til et forbruk på 0,45 liter per mil og CO2-utslipp på 105 gram per kilometer, snakker vi butikk. Dieselen slurper bare i seg 0,35 liter på mila med et CO2-utslipp på 92 gram per kilometer.

I tillegg er motoren i raketten Cooper S ny. Da får du fire sylindre, 192 hester og 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

Seinere vil Mini rulle på med en ny Clubman, Countryman og andre nisjemodeller av det som jo allerede i utgangspunktet er en nisjebil. Det er for eksempel ikke så lenge siden vi kjørte moroklumpen Mini Roadster.

Pris uten overraskelser Dagens Mini starter på 187 000 kroner (One), mens du må ut med 223 000 kroner for å få Cooper-versjonen.

Markedsdirektør Kjetil Myhre i BMW Norge har ikke kroner og øre klare for den nye utgaven, men han regner med at prisen blir noenlunde tilsvarende i dag.

HER ER NYE MINI: Nye Mini var gjenstand for kjendis-oppmerksomhet da den ble lansert i går. Her ser vi Peaches Geldof med den nye generasjonen av ikonet.  Foto: DESMOND ONEILL FEATURES Ltd
HER ER NYE MINI: Nye Mini var gjenstand for kjendis-oppmerksomhet da den ble lansert i går. Her ser vi Peaches Geldof med den nye generasjonen av ikonet. Foto: DESMOND ONEILL FEATURES Ltd Vis mer

Mye skyldes 40 kilo spart vekt og de nye motorene med lavere utslipp.

Ut i butikkene kommer bilen uansett til våren.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.