FJERDE GENERASJON: Nye Toyota RAV4 ble lansert i Los Angeles i kveld. Foto: Toyota
FJERDE GENERASJON: Nye Toyota RAV4 ble lansert i Los Angeles i kveld. Foto: ToyotaVis mer

Her er nye RAV4

Blir større. Og kommer i billigversjon som tohjulstrekker.

RAV4 var bilen som langt på vei snudde opp ned på mye i norsk bilhold. Da den første versjonen ble lansert i 1994, fikk bil-Norge et nytt begrep å forhlode seg til: Kompakt-SUV.

Siden har alle andre kommet etter, bilklassen teller nå over 20 modeller, og er enormt populær i Norge.

Utvalget er som sagt stort og konkurransen beinhard. Toyota kommer ikke til å selge en eneste bil på at de nok en gang var pionerer for en ny bilklasse, som de var med hybriden, men de kommer nok til å selge greit på selve bilen.

For fjerde generasjon RAV4 ser bra ut, og den har mye spennende å by på.

To-liters diesel En 2.0 liters dieselmotor blir nå tilgjengelig i RAV4 for første gang, i kombinasjon med trekk på forhjulene.

BLIR STØRRE: Toyotas kompakt-SUV eser litt ut, men blir lavere. Foto: Toyota
BLIR STØRRE: Toyotas kompakt-SUV eser litt ut, men blir lavere. Foto: Toyota Vis mer

Med dette kan kunder velge mellom et bredt utvalg av effektive bensin- og dieselmotorer med trekk på to eller fire hjul.

Utvalget består nå av en 2,0 liters bensinmotor på 151 hk, en ny 124 hk dieselmotor på 2,0 liter og en 2,2 dieselmotor med 150 hestekrefter.

Alle motorene nyter godt av redusert CO2-utslipp, som gjennomsnittlig går ned med 12 prosent på tvers av utvalget.

Den helt nye 2,0 liters dieselmotoren blir utstyrt med Toyotas Stop & Start teknologi, noe som reduserer CO2-utslippet til bare 127 g/km.

Blir større Nye RAV4 blir både lengre og får bedre innvendig plass enn forgjengerne, som siden 1994 har solgt i over 4.5 millioner eksemplarer over hele verden.

NYTT INTERIØR: skal gi bedre førermiljø. Foto: Toyota
NYTT INTERIØR: skal gi bedre førermiljø. Foto: Toyota Vis mer

Den nye versjonen blir 20,5 cm lengre og 3 cm bredere, men 2,5 cm lavere enn forgjengeren. Dette gir bilen en helt ny silhuett. n ny front gir også bilen et litt annet inntrykk enn tidligere.

Toyota har også valgt å gå bort fra sidehengslet bakdør, og heller topphengsle luka - som konkurrentene.

Også innvendig har det skjedd ting. Plassen inne i kupeen er større, og Toyota hevder selv at førermiljøet skal gi en mer engasjerende kjøreopplevelse.

Blant annet er rattets vinkel senket, og mulighetene for setejusteringer er utvidet. Også selve interiøret og instrumenteringen har gjennomgått forandringer.

NY FRONT: Nye Toyota RAV4 får flere endringer i fronten. Foto: Toyota
NY FRONT: Nye Toyota RAV4 får flere endringer i fronten. Foto: Toyota Vis mer

Toyota hevder at den nye RAV4 blir best i klassen på avstand mellom første og andre seterad (97 cm), og at den 4,57 meter lange bilen får innvendinge plassproposjoner på linje med større D-segment biler.

Også bakset er modifisert, med lengre sittepute og bedre støtte, og kan fortsatt deles 60/40.

Selve bagasjerommet måler 547 liter.

Kjøreegenskaper. På lanseringen i USA i kveld, poengterte Toyota at kjøreegenskapene i nye RAV4 har stått i fokus under utviklingen, og at dsse er forbedret.

Flere tekniske detaljer som ble lagt fram, blant annet rundt forskjellige innstillinger av firehjulsdriften, tyder på at det kan være riktig. Blant annet får bilen en knapp som kan låse firehjulsdriften 50/50.

Men så lenge vi ikke har kjørt bilen, blir det umulig å si noe om det, utover at erfaringen viser at Toyota-ingeniørene som oftest vet hva de driver med.
Maks sikkerhet toyota poengterte også at nye RAV4 er konstruert med det mål for øye å få fem stjerner i Euro N'caps kollisjonstest. Blant annet er bilen utstyrt med  forbedret beskyttelse for fotgjenere, og har anti-whiplash setedesign.

••Nye RAV4 lanseres i Norge i mars 2013. Prisene er enda ikke klare.