RETROPROFIL: Sett i profil ser man tydelig det nære slektskapet til første generasjon Audi TT.  Foto: AUDI
RETROPROFIL: Sett i profil ser man tydelig det nære slektskapet til første generasjon Audi TT. Foto: AUDIVis mer

Her er nye TT

Audis folkesportsbil tilbake til røttene.

DinSide: Ingen hadde vel sett for seg at Audis sportsbil TT skulle bli et ikon da den dukket opp i 1998.

Etter en del barnesykdommer klarte Audi raskt å rette opp det dynamiske, for selve designet var det ingenting i veien med.

Det har Audi også innsett, og på mange måter gått tilbake til røttene. For den nye TT, som Audi viste fram på et stjernespekket show i Genève, er trofast mot sitt opprinnelige designspråk.

Her finner du myke og avrundete linjer overalt hvor du titter, akkurat som på originalen. Til og med tanklokket er i sølv, som det var det i 1998.

SINT: Forfra ser man tydelig det aggressive i designet.  Foto: AUDI
SINT: Forfra ser man tydelig det aggressive i designet. Foto: AUDI Vis mer

Men se litt dypere, og ikke alt er mykt og retro. For grillen med sitt heksagonale mønster er langt mer aggressiv enn tidligere, og kombinert med helt nye front- og baklykter, har bilen fått et tøft uttrykk.

Se også likhetene med Audi Shooting Brake

Tre motorer TT kommer med 230 hk fra sin 2-liters TFSI turbomotor, og kjennetegnes med to eksosrør. Ifølge Audi vil bilen klare 0-100 km/t med manuell kasse og forhjulstrekk på seks sekunder, eller 5,3 sekunder hvis du velger firehjulstrekk og dobbelclutch-kassen.

For den som søker slikt i en sportsbil, finnes det også en 2-liters diesel på 184 hk. Den har et utslippp på bare 110 gram CO2/km.

Vil du ha mer power, er TTS svaret, den kjennetegnes blant annet av sine fire eksosrør. Her får du 310 hk fra den samme turbofireren, og da klarer bilen 0-100 km/t på 4,7 sekunder med S Tronic kasse.

Oppgradert over og under Chassis og hjuloppheng er naturligvis blitt oppgradert på nye TT, med et lettere firehjulstrekksystem og et neste-generasjons «Magnetic Ride» dempersystem (standard på TTS) som er ekstrautstyr.

RENT OG PENT: Et ryddig og rent førermiljø som nok vil falle i smak hos mange.  Foto: AUDI
RENT OG PENT: Et ryddig og rent førermiljø som nok vil falle i smak hos mange. Foto: AUDI Vis mer

Men det er på innsiden nye TT skinner aller sterkest. Her får du et usedvanlig rent førermiljø, med minst mulig forstyrrelser for føreren. Han eller hun kan velge å gjøre både speedometer og turteller minst mulig, for dermed å frigjøre plass for navi-kart og andre funksjoner.

Her er interiøret i neste Audi TT

Den store infotainment-skjermen som tradisjonelt sitter i midten av dashbordet er borte, mens setene er lavere og lettere enn tidligere.

Audi lover også mer valgmuligheter innen farger på interiørfronten, noe som er godt nytt for oss som begynner å bli litt lei alle de svarte bilinteriørene i dagens bilverden.

Se også om de kan matche de beste bilinteriørene i verden.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.