DAGBLADETS LØPESKOLE: Allvilde Grønneberg viser oss hvordan man skal trene for å bli en god sprinter. Trener John Ertzgaard. Foto: LARS EIVIND BONES
DAGBLADETS LØPESKOLE: Allvilde Grønneberg viser oss hvordan man skal trene for å bli en god sprinter. Trener John Ertzgaard. Foto: LARS EIVIND BONESVis mer

Her er øvelsene som forebygger løpeskader

Løpeekspert John Ertzgaard deler sine beste løpetips.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Når du setter i gang med et løpeprogram med trening flere ganger i uka, er du utsatt for skader. Men med forebyggende øvelser kan du både redusere risikoen for skader og få mer ut av løpingen.

- Mosjonister som løper, er i langdistansegruppen. Hvor mye du løper er uten tvil den viktigste faktoren. Det dekker langt over 70 prosent av treningsarbeidet denne målgruppa må fokusere på - det er middagen, sier John Ertzgaard, og fortsetter:

- De skadeforebyggende øvelsene som sprintere gjør er kun 10 til 15 prosent av totalen - det er desserten. Likevel er en stor del av øvelsene til sprintere sterkt matnyttig for dem som løper mellom- og langdistanse.

Ertzgaard er tidligere sprinter på internasjonalt nivå, og er i dag sportslig ansvarlig i Norges eldste friidrettsklubb, Tjalve. Samtidig er han sportssjef for friidrett på Wang Toppidrett i Oslo.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn