LIGNER: Porsche Macan har store likhetstrekk med storebror Cayenne.  Foto: Frank Ratering
LIGNER: Porsche Macan har store likhetstrekk med storebror Cayenne. Foto: Frank RateringVis mer

Her er Porsches nye mini-SUV

Endelig har vi kjørt den!

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide: Markedet for premium-SUV-er bare øker og øker. Nå kommer Porsches bidrag, Macan, og vi har prøvekjørt bilen som skal bli den mest sportslige bilen i klassen for kompakt-SUV.

En titt på de tilgjengelige motoralternativene gir klare signaler om hensikten med bilen.

HENDIG: Interiøret i nye Porsche Macan. Foto: Frank Ratering
HENDIG: Interiøret i nye Porsche Macan. Foto: Frank Ratering Vis mer

I Norge starter bilen på rundt 800 000 kroner. Da får du med en 211-hesters motor med mer enn nok dreiemoment til å ha det morsomt. Dersom du er en gjennomsnittskunde av slike biler, legger du til utstyr for rundt 150 000 kroner.

Bilen lanseres i Norge 5. april, og til nå er alt som kan leveres fram til september, allerede solgt.

LES OGSÅ: Slik blir Porsche Macan

Kjent førermiljø Innvendig virker alt kjent. Det er som å komme tilbake til et sted vi har vært før. Knappene sitter der de alltid har gjort i en Porsche, og tenningsnøkkelen har selvfølgelig sin faste plass på venstre side av rattet. Damestemmen i navigasjonssystemet er også kjent, og det er nesten så vi sier takk for sist.

BAKLYKT: Detaljbilde. Foto: Frank Ratering
BAKLYKT: Detaljbilde. Foto: Frank Ratering Vis mer

Materialvalg og opplevd kvalitet er akkurat som i alle andre biler fra Porsche, så Macan bærer på ingen måte preg av å være et spareprodukt. Effektiviteten og kostnadsbesparelser er gjort helt andre steder — i produksjonslinjen.

Førersetet er med andre ord et kjekt sted å sette seg, for omgivelsene er svært bra. Foran merker du lite til at du har satt deg inn i en mindre bil enn Cayenne, men videre bakover er det naturlig nok ikke like god plass. I baksetet var vi spent på takhøyden, men selv med en taklinje som heller tidlig nedover for å gi inntrykk av en mer coupé-lignende stil, så har de nok plass for selv den mest høyreiste.

Bagasjeplassen i Macan er oppgitt til 500 liter med alle seteryggene oppe. Deretter kan du leke stolleken helt til du har et bagasjerom som måler 1500 liter.

Fire og ett Macan blir til å begynne med lansert med fire motoralternativer, som du kan se i tabellen nederst. Den minste, 211-hesteren, er en bil som egentlig ikke lages annet enn for Belgia og Norge. Disse er justert ned for å tilpasses avgiftssystemet. De øvrige alternativene er som i andre markeder.

Porsche har valgt å sette bilen opp med en PDK dobbeltkløtsj girkasse som standard. Du kan med andre ord ikke velge manuelt gir, ikke engang som tilbehør. Dette er det ingen grunn til å bli deppa av, ettersom PDK-giret er det mest effektive når det gjelder forbruk, miljø og kjørbarhet. I tillegg er det en del av funksjonene i bilen som ikke ville vært mulig i kombinasjon med manuelt gir.

Tre ulike understell Du har tre forskjellige understell å velge mellom. Du kan få passive stålfjærer, stålfjærer i kombinasjon med PASM (Porsche Active Suspension Management), eller luftfjærer som alltid leveres med PASM.

I så godt som alle biler fra Porsche vil jeg anbefale å velge et av systemene som kan leveres med dette PASM-systemet.

Det gjør at understellet endrer karakter etter kjørestilen du velger, og gir deg en ekstra dimensjon i en bil som tross alt er laget for å være sporty. Om du likevel skulle velge uten, så blir aldri en Porsche som ei hengekøye, men du vil takke deg selv i ettertid for muligheten til å justere oppsettet selv.

Kjent plattform Porsche Macan er som kjent basert på plattformen fra Audi Q5, hvilket stort sett betyr bunnplata og de indre hjulhusene. Resten er omdefinert av Porsche for å passe deres kundegruppe. Å tro at bilene er det samme så lenge de deler plattform, er like feil som å tro at to kaker må bli like fordi de er stekt på samme stekeplate.

På flere områder kan det sies at Porsche har fortsatt der Audi har sluttet.

Alt lar seg kontrollere med gassen Porsche har sin egen testbane på fabrikken i Leipzig, en morsom bane som har kopiert elementer fra andre kjente baner rundt om i hele verden, fra Laguna Seca i California, til Fuji-banen i Japan.

Selv om banen ikke er mer enn oppunder fire kilometer lang, så har den likevel flust av morsomme kombinasjoner.

Bilen viser seg å være svært velbalansert, og skulle du finne på å provosere for mye, lar alt seg lett kontrollere med gasspedalen. I alle motoralternativer er det krefter nok til alle situasjoner.

Turbo-utgaven er naturligvis den som peker seg ut på banen, men ute på landeveien fant vi Macan S diesel vel så interessant. Den har da også høyere dreiemoment enn sin bensinbror, Macan Turbo, og det i nedre del av turtallsregisteret, der du normalt oppholder deg mest.

Aktive hjelpemidler Styringen er blant de tingene Porsche har fått svært bra til, men så har de også erfaring å hente fra storebror Cayenne. Med PTV-systemet (Porsche Torque Vectoring) er det nær umulig å få bilen til å bli understyrt, så sant du ikke gjør blemmer av noen førerfeil.

Firehjulsdriftsystemet er med på å sørge for riktig balansering til enhver tid, og det fordeler kraften lynkjapt til de av hjulene som trenger mest drift i enhver situasjon.

Porsche har for øvrig gitt bakhjulene cirka to prosent større rulleomkrets enn framhjulene. Dette for å lure firehjulsdriftsystemet til å tro at det er en liten hjulspinn på gang. Dermed kobler det svakt til, og er med andre ord aldri helt av. På denne måten blir det enda raskere når du faktisk trenger det, med kjappere respons.

Funker fint i terrenget Dersom du av en eller annen grunn skulle finne på å ta den nye Macan ut i terrenget, er den absolutt kapabel. Porsches system for firehjulsdrift har de fasilitetene som skal til, og få andre har en så stor mulighet for variasjon i kraftdistribusjonen.

Her bys det på en veksling fra 100 prosent ren bakhjulsdrift til 100 prosent forhjulsdrift - inkludert alt imellom. I tillegg bremser den opp de av hjulene som har lite grep, og overfører til de av hjulene som har best feste. Skulle behovet være ekstremt, har du også mulighet for full sperre gjennom PTM-systemet (Porsche Traction Management), og da er det lite som stopper en Macan.

Programvalget for off-road kan kobles inn i alle hastigheter opp til 80 km/t. Da endrer alle hjelpesystemer karakter for å prioritere framkommelighet framfor alt.

HANDSFREE: Detaljbilde fra rattet til Porsche Macan. Foto: Frank Ratering
HANDSFREE: Detaljbilde fra rattet til Porsche Macan. Foto: Frank Ratering Vis mer

PHC-systemet (Porsche Hill Control) hjelper deg ned bratte bakker, og kan justeres til hastigheter fra tre til 30 kilometer i timen. I kombinasjon med luftfjærer kan du heve bakkeklaringen med 40 millimeter, til 230 millimeter, noe som også endrer angrepsvinkelen betraktelig.

Vadedybden på en Macan er 30 centimeter, og begrensningen ligger ikke i luftinntakene, men i luftingen på girkassen. Vann i girolja er naturlig nok lite ønskelig.

Sport eller Sport plus Porsche har et motto om at alle biler de lager skal være en sportslig bil, og Macan er ikke noe unntak. Den skal følge opp trenden fra Cayenne, som er av det mer sportslige du kan få i sin klasse.

Huker du av for Sport Chrono på utstyrslisten blir det enda mer sportslig. Da får du knapper for Sport og Sport Plus i midtkonsollen. Dette er tilbehør som lettest kjennetegnes med det analoge og digitale instrumentet oppe på dashbordet.

TERRENG: Macan klarer seg også bra i grisgrendte strøk. Foto: Frank Rating
TERRENG: Macan klarer seg også bra i grisgrendte strøk. Foto: Frank Rating Vis mer

Disse gir deg hissigere programvalg for situasjoner som krever det. Understellet strammes opp, tomgangsturtallet øker, maksimalt turtall økes, og programmet for girskift endres til et mer ytelsesbasert program. I tillegg gir det mulighet for launch-control. I målbart resultat gir dette deg 0,2 sekunder bedre tid fra null til 100 kilometer i timen.

Det er likevel under sportslig kjøring systemet har den virkelige uttellingen. Ikke primært i akselerasjonen.

Effektivitet Selv på sportslige biler må det tenkes effektivitet og drivstofføkonomi. Alle motorer i nye Macan er Euro 6-sertifisert, og da er det helt naturlig med elementer som start/stop-funksjon, coasting som kobler ut giret hver gang du slakker av, og regenerering av bremsekraften.

Skulle du likevel mene at denne typen biler er miljøsvin av dimensjoner, må jeg dessverre komme med dårlige nyheter. Klassen for kompakt-SUV-er er i sterk økning. Faktisk har den økt fra 464 000 biler verden over i 2007 til over 1,3 millioner biler i 2014. I 2019 er estimatet for antall solgte biler i denne klassen på godt over 1,7 millioner biler, og i 2024 mener Porsche at det skal omsettes nær 1,9 millioner kompakte SUV-er. Dette er tall som står i stil med andre produsenters estimater.

Av dette regner Porsche seg som en svært eksklusiv leverandør, med bare to-tre promille av totalen.

UMISKJENNELIG PORSCHE: De som har sett for eksempel Porsche Cayenne før, blir nok ikke sjokkert når de ser Macan. Foto: Frank Ratering
UMISKJENNELIG PORSCHE: De som har sett for eksempel Porsche Cayenne før, blir nok ikke sjokkert når de ser Macan. Foto: Frank Ratering Vis mer

I år er Norge for øvrig tildelt rundt 200 biler, med håp om mer dersom salget skulle tilsi det.

På veien Kjøreegenskaper er Porsches fortrinn, så også her. Det er vanskelig å arrestere Macan på spesifikke punkter. I tillegg er det så mange versjoner med forskjellig utstyr og hjelpepakker å få, at dersom det er noe du skulle ønske var annerledes, så kan de alltids tilby noe som bidrar til å hjelpe.

Innvendig er det også stille og fint, men så er da også Porsche definert som et premiummerke. Da skal det ikke stå på bråket, selv om speilhusene er store og gir en del vindstøy når hastigheten begynner å bli høy - vel å merke etter tysk standard.

For å overdøve denne vindstøyen er det bare å bestille bilen med den heftige lydpakken, gjerne med DAB+ radio, og du har annet å høre på enn vindstøy.

Hard konkurranse Porsche Macan er likevel ikke den eneste bilen i dette segmentet. Den må ut og konkurrere med flere og flere alternativer. Lexus er på vei med sin nye NX i dette segmentet, og BMW har alltid vært der med X3. Selv om de er i slekt, er også Audi Q5 et alternativ, og Mercedes-Benz har sin GLK.

Land Rover er også med og konkurrerer om kundene i premiumklassen, men har ingen direkte konkurrent, annet enn Evoque, som nok må sies å være litt i minste laget for å være med her.

AUTOMATGIR: Detaljbilde fra Porsche Macan. Foto: Frank Ratering
AUTOMATGIR: Detaljbilde fra Porsche Macan. Foto: Frank Ratering Vis mer

Neste år på disse tider ser vi tegninga på om Porsche har lykkes eller ei.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Vi har testet Porsche Cayenne S diesel
MÅ være hybrid
Heftigste Porsche noen gang

Her er Porsches nye mini-SUV
KJENT FØRERMILJØ: - Det er nesten så vi sier takk for sist. Foto: Frank Ratering
KJENT FØRERMILJØ: - Det er nesten så vi sier takk for sist. Foto: Frank Ratering Vis mer