STYR UNNA: Dekkekspert Rune Korsvoll anbefaler å styre unna de rimeligste dekkene, og velge dekk som har godt grep på våt asfalt. 
Foto: Egil Nordlien/HM foto
STYR UNNA: Dekkekspert Rune Korsvoll anbefaler å styre unna de rimeligste dekkene, og velge dekk som har godt grep på våt asfalt. Foto: Egil Nordlien/HM fotoVis mer

Her er sommerdekkene du bør velge

Se rådene fra Norges fremste dekkeksperter.

Rune Korsvoll er redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor og blant Norges fremste eksperter på dekk. Vi har spurt ham om sommerdekk.

- Hva er det du primært bør ha i bakhodet når du skal kjøpe nye sommerdekk?

- Du bør i hvert fall ikke bare være opptatt av pris. Det finnes superbillige dekk på markedet, men å spare penger på å kjøpe disse kan fort bli dyrt. Så styr unna de aller rimeligste dekkmerkene, som for eksempel de kinesiske. Vi har testet flere av dem, og de kommer ofte dårlig ut.

- Hva er det egentlig man risikerer ved å kjøpe de rimeligste dekkene?

- I en bremsesituasjon kan gode versus dårlige dekk være forskjellen på personskader eller ikke. Dessuten kan det også fort være forskjellen på ingen karosseriskade og en bulk det koster 10 000 kroner å fikse.

  Ta en prissjekk Likevel er det fullt mulig å spare mye penger når du handler nye sommerdekk, påpeker Korsvoll.

- Det er alltid mulig å kjøpe dekk til mye lavere priser enn de som er veiledende fra importør. Ved å ta en ringerunde og sjekke, kan du fort spare to-tre tusen kroner på et dyrt merke, hevder Korsvoll.

Valget står heller ikke bare mellom dyre testvinnere og billigdekk. Det finnes kurante dekk som prismessig ligger i mellomklassen, og mange av disse har veldig bra egenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har du ikke råd til de mest anerkjente testvinnerne, er det sikkerhetsmessig sett mye bedre å kjøpe nye sommerdekk fra den prismessige mellomklassen enn å fortsette å tyne dekk som begynner å bli slitte, mener Korsvoll.

- Har du sommerdekk med to-tre millimeter mønsterdybde, så ikke sett dem på. De vil bli under 1,6 millimeter i løpet av et par måneder.

Stor dimensjon, høy pris En annen måte å «spare» på, er å unngå den kosmetisk motiverte trenden med å kjøpe stadig større dekk.

For går du opp i dekkdimensjon, går du også opp i pris. Store dekkstørrelser bidrar heller ikke til bedre kjøreopplevelse.

- Under norske forhold og med norske fartsgrenser er det lite å hente på store og brede hjul, bortsett fra at det ser tøffere ut. Snarere tvert imot - du kan risikere å få dårligere kjørekomfort siden et dekk med lav profil har mindre egenfjæring, hevder Korsvoll.

- Hva er det så som skiller klinten fra hveten når det gjelder sommerdekkenes egenskaper?

- Evnen til å takle våt asfalt, med tanke på drenerings- og bremseegenskaper. Tørr asfalt takler de fleste dekkene greit, svarer Korsvoll, og viser til at prestasjoner på våt vei er noe som får stadig sterkere innvirkning på et dekks sluttkarakter i en test.

Superdekket finnes ikke Men pris og kvalitet med tanke på sikkerhet er likevel ikke det eneste kunder er opptatt av når de handler dekk. Også komfort og hjulstøy betyr mye.

Dessverre er det slik at dekk er et kompromiss - superdekket som får toppscore på alt, finnes ikke. Du må derfor bestemme deg for hva du vil prioritere. Dekket som er best på våt vei, er neppe best når det gjelder støy, for eksempel. Og apropos støy:

- Moderne sommerdekk er ofte større, lavere og med et grovere mønster enn før, og da støyer de mer. Mange får seg jo derfor en kjedelig overraskelse når de går over fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk, konstaterer Korsvoll.

- Andre ting sommerdekk-kunden bør være oppmerksom på?

- Husk at dekk er ferskvare, og at du ikke bør kjøpe dekk som er eldre enn to år, litt avhengig av hvordan de har vært lagret. Er de eldre, bør forhandler uoppfordret opplyse om dette, og eventuelt gi deg prisavslag siden det gjerne har kommet ny dekkteknologi etterpå, mener Motors dekkekspert Rune Korsvoll.

Den store sommerdekktesten Her er resultatet av den siste sommerdekktesten til NAF og bladet Motor.

Dekk fra Hankook, Nokian og Pirelli delte førsteplassen, i en test der det ble konkludert med at det var vanskelig å lage støysvake dekk som samtidig hadde godt grep på våt asfalt.

De tre dekkmerkene vinner fordi de har de beste dekkene på våt asfalt. Andre er bedre hvis man bare ser på rullemotstand, støy og komfort.

Hankook Ventus Prime 2 9,2 poeng
Det bremser meget bra, er best av alle i vannplaningstesten og gir oss ingen ubehagelige overraskelser under rask kjøring i vår manøverbane. Det eneste negative er noe mer støy enn de beste konkurrentene.

Nokian Hakka Blue 9,2 poeng
Det bremser godt både på vått og tørt underlag. Evnen til å motstå vannplaning er det eneste viktige området som kan forbedres. Den er bare gjennomsnittlig. Rullemotstanden er også ganske høy, støynivået lavt.

Pirelli Cinturato P7 9,2 poeng
Det er testførernes klare favoritt når det gjelder presise kjøreegenskaper og kvikk respons på tørr asfalt, og er også godt på våt vei, med karakteren 9 både for bremsing, vannplaning, grep i kritiske manøvrer og kjørefølelse.

Continental PremiumContact5 8,7 poeng
Contact 2 vant fjorårets test og sånn sett skuffer det nye dekket noe. Det er et godt sommerdekk, med jevne og gode prestasjoner, men bremser litt dårligere og vannplaner litt tidligere enn de beste. Dekket føles sikkert og stabilt både på våt og tørr asfalt.

Michelin Pilot Sport 3 8,7 poeng
Det bremser og har godt grep i kritiske situasjoner, og har meget jevne og gode egenskaper under alle forhold. Skulle vi ønske oss noe, måtte det være litt bedre egenskaper mot vannplaning. Dekket har dessuten høy rullemotstand, noe som gir høyere forbruk.

Goodyear EfficientGrip 8,6 poeng
Det gir en god og sikker kjørefølelse både på våt og tørr asfalt. Komforten er god, ikke minst når det gjelder å gi lite støy i kupeen. Det som må til for å bringe dekket helt opp blant de beste, er først og fremst kortere bremselengde på våt asfalt.

Dunlop SP Sport Fastresponse 8,5 poeng
Det er støysvakt og noterer seg for karakteren 9 (av 10 mulige) både når det gjelder bremsegrep og vannplaningsegenskaper, og får raske rundetider i banetesten. Testførerne klager imidlertid på at dekket mister grepet brått og uten forvarsel når grensen er nådd. På tørr vei er kjørefølelsen noe bedre.

Barum Bravuris 2 7,2 poeng
Det gir en brukbar kjørefølelse på våt vei, og komfort og rullemotstand er lavere enn hos en del konkurrenter. Men Barum støyer mest av alle, og bremseegenskapene på våt og tør vei må bli bedre for å henge med i konkurransen. Evnen til å motstå vannplaning er også dårlig.

Jinyu YU63 6,8 poeng
Det beste som kan sies om dekket, i tillegg til prisen, er at rullemotstanden er meget lav. Det betyr at bilen bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2. Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei, er dårlig.

BF Goodrich g-Grip 6,2 poeng
Det er ganske komfortabelt, med lavt støynivå og liten rullemotstand. Men dekket bremser dårlig på våt vei, og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god - først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.

• Hele testen i detalj er lagt ut på nettsida www.naf.no.

TRE MILLIMETER NOK: Minstekrav på mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men det anbefales minst tre millimeter. Nye dekk har gjerne åtte-ni millimeters mønsterdybde.
TRE MILLIMETER NOK: Minstekrav på mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men det anbefales minst tre millimeter. Nye dekk har gjerne åtte-ni millimeters mønsterdybde. Vis mer