SPENT: -Jeg har bestilt en Subaru XV og gleder meg veldig til den kommer i juni. Jeg liker at den er såpass høy, det at jeg kan sette meg rett inn i bilen, samt den gode oversikten jeg har bak rattet, sier Eva Wahlund (50) fra Bøler i Oslo. Foto: PETTER HANDELAND
SPENT: -Jeg har bestilt en Subaru XV og gleder meg veldig til den kommer i juni. Jeg liker at den er såpass høy, det at jeg kan sette meg rett inn i bilen, samt den gode oversikten jeg har bak rattet, sier Eva Wahlund (50) fra Bøler i Oslo. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Her er SUV-ene som koster mindre enn du tror

Flere nykommere er på vei, vi gir deg oversikten.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

(Dagbladet): Subaru XV og Mazda CX-5 er eksempler på to barske biler med høyreist fasong, god bakkeklaring og med startpris under 300000 kroner.

De er ikke alene om å tilby det på det norske markedet.

Storselgeren Mitsubishi ASX, som får facelift i 2012, koster fra drøye 260000 kroner og ble Norges fjerde meste solgte bil i 2011. Vi må heller ikke glemme storselgeren Nissan Qashqai som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har vært blant Norges ti mest solgte biler de siste fem åra.

Her er SUV-ene som koster mindre enn du tror

Dette er i hovedsak forhjulsdrevne SUV-er.

Vil man ha firehjulsdrift stiger ofte prisen med rundt 50000 kroner. Totalt ble det solgt nesten 30000 SUV-er i 2011 — det tilsvarer 21,4 prosent av det totale bilsalget i Norge. Det utgjør en økning på cirka 3000 biler sammenliknet med året før. Og trenden fortsetter: Tre måneder ut i 2012 er det allerede solgt 24 prosent flere SUV-er enn i 2011.

Mye spennende i vente Nyhetene står i kø. I tillegg til nevnte Subaru XV og Mazda CX-5, kommer Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 — to såkalte «crossovere» bygget over samme lest som Mitsubishi ASX.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startprisen på C4 Aircross ble sluppet forrige uke, og begynner på 259900 kroner.

Mitsubishi selv lanserer en helt ny Outlander — en romslig stor-SUV som kan vise til gode salgstall i en årrekke. Ford Kuga blir også helt ny, og Hyundai har akkurat vist bilder av nye Santa Fe. Honda kommer med en helt ny CR-V, og Opel satser friskt med en ny kompakt-SUV kalt Mokka.

FERSK SOM SUV-EIER: Jeg har kjørt småbil til nå, så jeg er veldig spent på hvordan det blir å kjøre en SUV til daglig, sier Eva Wahlund (50). Foto: PETTER HANDELAND
FERSK SOM SUV-EIER: Jeg har kjørt småbil til nå, så jeg er veldig spent på hvordan det blir å kjøre en SUV til daglig, sier Eva Wahlund (50). Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Det stopper ikke der. I den mer eksklusive delen av SUV-segmentet vil hele tre nye Mercedeser dukke opp (GLK, GL og G-klasse). BMW ansiktsløfter SUV-coupeen X6, og Land Rover skal lokke kunder til butikkene med en helt ny Freelander.

Spennende er også Porsches storsatsing på en SUV i kompaktklassen. Macan heter den, og skal være basert på Audi Q5. Q5 på sin side, kommer nå som bensinhybrid.

En trend i forandring - Det vi omtaler som SUV har forandret seg svært mye de siste åra. Mens trenden for ti år siden var «jo større, jo bedre», er SUV-en i dag mindre og langt bedre tilpasset et liv på veien snarere enn i terrenget, sier Anders G. Hovde, trendanalytiker i TNS Gallup.

- De som selger best i Norge er hva amerikanerne ville kalt «Cute utes», altså søte SUV-er, sier han.

Hovde mener SUV-begrepet ikke er like sterkt knyttet til enorme biler som Ford Excursion og Hummer, siden SUV-storselgerne på det norske markedet er i hovedsak mellomstore biler, gjerne med høy bakkeklaring og firehjulstrekk. Dette til tross for at det stadig blir mer populært med den rimeligere løsningen med drift på bare én aksel.

Røft image - De som velger SUV-en beskriver den som svært praktisk og tøff. Bilene gir høy grad av sikkerhetsfølelse, og den føles robust. Trafikksikkerhet og driftssikkerhet er viktige elementer ved valg av ny bil, sier Hovde.

Trendanalytikeren forteller også at mange setter pris på den høyere sittestillingen denne biltypen byr på i forhold til en vanlig personbil, og at image for mange er viktig:

- SUV-ene har et sporty image, og gir et inntrykk av at vi er fjellfolk og hytteeiere med en aktiv livsstil. Nå som folke-SUV-ene er mindre, lettere og utstyrt med mindre motorer, er de heller ikke å regne som miljøbomber som tidligere, sier Hovde.

RØVERKJØPET: Mazda CX-5 er en romslig SUV til en fornuftig pris. Foto: MAZDA
RØVERKJØPET: Mazda CX-5 er en romslig SUV til en fornuftig pris. Foto: MAZDA Vis mer