FAVORITT: For mange er et sete ved nødutgangene førstevalget. Det har også vist seg å være et av de tryggeste setene i flykrasj.  Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
FAVORITT: For mange er et sete ved nødutgangene førstevalget. Det har også vist seg å være et av de tryggeste setene i flykrasj. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Her er tipsene som sikrer deg de beste setene på flyet

Mange tror at et sete på første rad er helt topp.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): For norske passasjerer er det ikke likegyldig hvor du sitter i flyet. De erfarne passasjerene sikrer seg de beste setene allerede når billetten bestilles.

Fellesnevneren for de beste setene er enkel: Midtgang langt foran.

Eller et sete ved nødutgangene midt i flyet.

Vær oppmerksom på at første rad ved nødutgangene har stive seter som ikke kan senkes i hvilestilling.

TOPPMODELL: Den danske journalisten Jonas Wisbech Vange prøvesitter et av de mange forskjellige flysetene som flyselskapene kan velge i når de bestiller fly hos Boeing-fabrikken i Seattle. Foto: EIVIND PEDERSEN
TOPPMODELL: Den danske journalisten Jonas Wisbech Vange prøvesitter et av de mange forskjellige flysetene som flyselskapene kan velge i når de bestiller fly hos Boeing-fabrikken i Seattle. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det samme gjelder seteraden foran nødutgangene.

Hemmeligheter Likevel, det er flere hemmeligheter om hvor det er godt å sitte.

Nettstedet Seatguru.com har samlet de fleste nyttige opplysninger om de fleste flytyper og selskaper.

Et uforklarlig fenomen er at et flertall av flypassasjerene foretrekker å sitte på babord side - venstre side i fartsretningen.

Kanskje det er fordi det er på denne siden flykapteinene sitter?

- Det er nok helt tilfeldig, mener kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

I denne artikkelen ser vi på komforten i de mest benyttede flytypene som benyttes på norsk innenriks og fra Norge og ut i Europa.

Flere versjoner Arbeidshesten Boeing 737 er den desidert mest benyttede flytypen.

Vær klar over at 737-en kommer i flere utgaver, fra den minste 737-600-modellen til den største som er 737-900.

I mellomsjiktet finner du både 737-700-modeller, som salige Braathens SAFE introduserte på 90-tallet, og 737-800-fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte er standardutgaven for både Norwegians og Ryanairs flåte.

Norwegian flyr også fortsatt enkelte eldre 737-300-maskiner.

Kongesetene Mange tror at et sete på første rad er helt topp. Ikke minst fordi medlemmene av det norske kongehuset alltid sitter på første rad på babord side.

NYTT: Slik ser kabinen ut i et av Norwegians nye Boeing 737-800-fly. På LN-NIG er det tatt i bruk teknologi som ble utviklet til Dreamliner-flyene, men seteavstanden er mindre enn hos andre selskaper som flyr til norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN
NYTT: Slik ser kabinen ut i et av Norwegians nye Boeing 737-800-fly. På LN-NIG er det tatt i bruk teknologi som ble utviklet til Dreamliner-flyene, men seteavstanden er mindre enn hos andre selskaper som flyr til norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

På minussiden teller det at denne seteraden er smalere enn lenger bak, rett og slett fordi flykroppen krymper seg litt akkurat her.

Dessuten er det ikke lov å ha håndbagasje på gulvet under start og landing.

På toppen av det hele ligger serveringsbrettet i armlenet, noe som ytterlige krymper setet.

For ikke å glemme at man sitter nærmest av alle til både toalettet og galleyen.

Mangler vindu På KLMs 737-700-maskiner mangler det dessuten vindu på første seterad. Også på sjette seterad er vinduet fraværende.

På 737-900-maskinene er vinduet på niende seterad borte. Hos Norwegian mangler det vindu på sete 10A og 11F på 737-800-flyene.

FORSKJELL: Det er tildels stor forskjell på komforten på de beste og dårligste setene i et fly. Foto: SAS
FORSKJELL: Det er tildels stor forskjell på komforten på de beste og dårligste setene i et fly. Foto: SAS Vis mer

Hos SAS er vinduet på noen av 737-800-flyene borte på sete 6A og 10A. Vinduene på sete 7A og 7F er borte på 737-700-flyene hos SAS.

På 737-600-maskinene er det bare delvis tilgjengelige vinduer på sete 4F og 5A.

Slått av Ryanair Det er ytterligere momenter som teller for setekomforten.

Ikke minst gjelder dette den såkalte pitch-en, altså hvor stor beinplass du har.

Flyselskapene måler denne avstanden i tommer.

Norwegian er kjipest på plassen på økonomiklasse. Mens Norwegians 737-800-maskiner har mellom 29 og 31 tommers seteavstand, har utskjelte Ryanair aldri mindre enn 30 tommers boltreplass.

Best i klassen Også KLM og SAS byr på minst 30 tommers avstand på økonomiklasse.

Noen SAS-fly har en ekstra tommes plass.

KLMs flytyper Embraer 190 og Fokker 70 har minst 31 tommers seteavstand på økonomiklasse. På business og economy comfort er seteavstanden 33 tommer.

Gå ut akter Blant de mest reisevante er det et fellestrekk at mange foretrekker å sitte foran i kabinen, ned til tiende seterad.

Da kommer du kjapt ut ved ankomst.

Andre setter seg langt bak for å benytte den bakre utgangen og dermed komme nesten like kjapt inn på flyplassen.

Likevel bør du vokte deg vel for å sette deg på de aller bakerste setene. Her er det ofte stive seter, uten mulighet til å lene seg bakover.

Norwegians favoritt Hos Norwegian er det registrert at sete 3C er forretningsfolks favorittsete.

- Det gjelder både innenriks og i Europa, avslører kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Mange foretrekker å sitte ved nødutgang fordi der er det best beinplass. Hvorvidt man ønsker vindu eller midtgang er smak og behag. Selv foretrekker jeg å sitte langt foran og ved midtgangen, for eksempel 3C eller 4C. Det er fordi jeg liker å strekke litt på bena underveis, avslører han.

SAS-favorittene Hos SAS er det andre seter som er mest etterspurt.

Både 6A og 6F er attraktive seter.

- Men mange vil ha midtgang. Derfor er det C- og D-setene i den fremre delen av kabinen som går tidlig ut, forteller informasjonssjef Knut Morten Johansen.

- Første rad velges av passasjerer som ønsker å komme seg kjapt ut, sier han.

Frekvente reisende som ikke ønsker å ha håndbagasjen tilgjengelig velger ofte disse setene.

- Selv velger jeg seteplass ved vinduet, dersom jeg ikke har det travelt. Da er seteraden uvesentlig. Jeg er veldig fascinert av utsikten og blir aldri lei av å se ut av vinduet. Enten det er over eller under skyene, sier Johansen.