BÆREKRAFT I BAKKEN: Trysil har bygd stein på stein og kan nå kalle seg verdens første bærekraftige reisemål sammen med Røros, Vega og Lærdal. Små forandringer gir uttelling. Ved å preppe på en annen måte sparer Norges største skisted nå en million kroner i året. Foto: OLA MATSSON / SKISTAR TRYSIL
BÆREKRAFT I BAKKEN: Trysil har bygd stein på stein og kan nå kalle seg verdens første bærekraftige reisemål sammen med Røros, Vega og Lærdal. Små forandringer gir uttelling. Ved å preppe på en annen måte sparer Norges største skisted nå en million kroner i året. Foto: OLA MATSSON / SKISTAR TRYSILVis mer

Her er verdens første bærekraftige reisemål

- Vi har spart minst en million kroner bare på å bruke huet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mange små forandringer.

Det er oppskriften bak Trysil som «bærekraftig reisemål», en splitter ny nasjonal merkeordning for økt bærekraft i reiselivet.

GJØR SEG LEKKER: De «bærekraftig reisemålene» ønsker å bli attraktive også for dem som velger reisemål ut fra hva reisemålet gjør for natur og miljø. Foto: OLA MATSSON / Skistar Trysil
GJØR SEG LEKKER: De «bærekraftig reisemålene» ønsker å bli attraktive også for dem som velger reisemål ut fra hva reisemålet gjør for natur og miljø. Foto: OLA MATSSON / Skistar Trysil Vis mer

Sammen med Røros, Lærdal og Vega kan Trysil nå smykke seg med å ikke bare være Norges, men verdens første bærekraftige reisemål.

I flere år har stedene spart energi, delt kunnskap, satset på lokal mat og redusert miljøbelastningen.

Ny merkeordning Fra å ha noen få miljøsertifiserte enkeltbedrifter innfrir nå hele reisemålet kravene.

Det innebærer at alle kriterier innenfor ti bærekraftprinsipper er oppfylt i den nye merkeordningen i regi av Innovasjon Norge.

RØROS: Slik ønsker Røros, et av de første verdensarvstedene, å framstå i 2013. Foto: INNOVASJON NORGE
RØROS: Slik ønsker Røros, et av de første verdensarvstedene, å framstå i 2013. Foto: INNOVASJON NORGE Vis mer

De fire reisemålene imponerer på hver sin måte. Vega har for eksempel startet fra scratch som reisemål og funnet sin nisje, bergstaden Røros forvalter sin kulturarv med glans, det samme gjør Lærdal, som har alt fra Borgund stavkirke til verneverdig trehusbebyggelse å ta vare på.

Alle fire klarer å ta vare på samtidig som de fornyer.

Stolt og gjerrig Trysil har holdt på siden 2009.

- Vi har spart minst en million kroner bare på å bruke huet. Å være gjerrig er blitt en hedersbetegnelse i Trysil, sier daglig leder i Skistar Trysil, Helge Bonden.

Med «gjerrig» sikter han blant annet til drivstoffinnsparingen til preppemaskinene. Ved å tråkke løsere på gasspedalen og kjøre på en annen måte i skibakkene, sparer maskinene 7-8 liter diesel i timen.

På et år blir det 120 000 liter diesel mindre og en million kroner spart på drivstoff.

Kildesortering og gratis buss For hvert år er nye resultater oppnådd. Snøproduksjonen er blitt mer energieffektiv. Utleiehyttene varmes opp smartere. Reiselivsbedriftene har begynt å kildesortere.

Turistene som ikke kan komme til løypa på ski, tar oftere gratisbuss og lar bilen stå. Alle restaurantene i fjellet er snart miljøsertifisert og selv det lokale renseriet er blitt miljøfyrtårn.

LÆRDAL:Borgund stavkirke er en av de største atrraksjonene i den nye bærekraftige reisedestinasjonen Lærdal. Foto: FRANK KARLSEN
LÆRDAL:Borgund stavkirke er en av de største atrraksjonene i den nye bærekraftige reisedestinasjonen Lærdal. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

- Nå handler det om å synliggjøre det vi har gjort, sier Bonden.

- Vi må fortelle gjestene hvordan vi tar ansvar. Han tror neste store skritt er maten. Om fem år vil den være enda mer kortreist. Mer molter fra fjellet, mer sik fra elva.

- Og kanskje en kaffedoktor på after ski, sier Bonden.

Døråpner De fire reisemålene jubler. Å komme inn under merkeordningen betyr omtale på nettsidene og profilering på appen til Visit Norway. Reisemålene vil trekkes fram på messer i inn- og utland som gode eksempler.

- Å satse på bærekraft er å satse på framtida. Med dette merket som utgangspunkt kan vi trygt fortelle både gjester og samarbeidspartnere at vi tar bærekraftig utvikling på alvor. Det er vi stolte av, sier Gudrun S. Lohne, turistsjef i Trysil.

Trysil jobber nå for å bli et helårs reisemål og satser tungt blant annet på turer og sykling.

Å satse offensivt nå kan bety store penger i kassa.

KORTREIST: Mer sik, molte og lokalt kjøtt er målet. Trysil jakter på ekthet, som andre norske reisemål. Foto: OLA MATSSON / Skistar Trysil
KORTREIST: Mer sik, molte og lokalt kjøtt er målet. Trysil jakter på ekthet, som andre norske reisemål. Foto: OLA MATSSON / Skistar Trysil Vis mer

- Stadig flere turister velger reisemål som viser ansvar og møter bærekraftutfordringene offensivt, sier Lohne, som mottar flere og flere turister fra utlandet. Svensker, dansker, finner, russere, du finner dem alle i skibakkene. Bare en av fire skigjester er norske.

Vekstbransje I fjor passerte antallet mennesker på tur over landegrensene en milliard. Reiselivsnæringen vokser over hele verden.

- Økt reiseliv har mange positive sider, men øker faren for klimautslipp, lokal forurensning og konflikter mellom turister og lokalbefolkning. Gjør man reisemålet bærekraftig, reduseres faren, sier Giske.

Etter at de fire reisemålene mottok «merket for bærekraftig reisemål», kan diplomet henge på veggen i tre år. Da skal reisemålet vurderes på nytt. I verste fall inndras merket.

- Har satt standard Fortsetter den gode utviklingen, kan reisemålene bli sertifisert på verdensbasis.

I løpet av 2013 skal det defineres kriterier for en internasjonal merkeordning.

- Vi har nå fått satt en standard for hva et bærekraftig reisemål er. Dette er en standard som andre kan strekke seg etter, sier nærings- og handelsminister Giske.

Flere norske reisemål står klare til å satse. Blant dem er Hol og Inderøy, Svalbard og Voss.