BÆREKRAFTIG: I takt med befolkningsveksten blir vi nødt til å bruke havarealene når vi planlegger framtidig bærekraftig byutvikling, mener arkitektene bak havbyen Zhujiangkou. Foto: AT DESIGN OFFICE
BÆREKRAFTIG: I takt med befolkningsveksten blir vi nødt til å bruke havarealene når vi planlegger framtidig bærekraftig byutvikling, mener arkitektene bak havbyen Zhujiangkou. Foto: AT DESIGN OFFICEVis mer

Her får du egen parkeringsplass til ubåten hvis du skal på konsert i sentrum

Skal sikre bærekraftig framtid ved å bygge byer i havet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Den flytende havbyen, Zhujiangkou, skal ifølge designselskapet At Design office i framtiden bidra til å gjøre befolkningsveksten på kloden mer bærekraftig. 

På bestilling fra det kinesiske selskapet «China Communications Construction Company», CCCC, har designfirmaet som har kontorer i både England og Kina, utviklet avanserte dataskisser for den flytende fremtidsbyen. 

«På høy tid å tenke nytt» I byutviklingsplanen argumenterer At Design office for den flytende byen med at landområdene på jorden i dag lider under
sterkt press: 

UNDER VANN: Hotellene og flere av bygningene i designselskapets skisser, strekker seg langt under vannoverflaten, og vil gi hotellgjestene utsikt til det rike undervannslivet. Foto: AT DESIGN OFFICE
UNDER VANN: Hotellene og flere av bygningene i designselskapets skisser, strekker seg langt under vannoverflaten, og vil gi hotellgjestene utsikt til det rike undervannslivet. Foto: AT DESIGN OFFICE Vis mer

«Med dagens raske befolkningsvekst og bebyggelse er jordklodens landareal ekstremt presset. For å skape en mer bærekraftig fremtid vil vi på sikt måtte benytte oss av havområdene og utvikle miljøvennlige, flytende landområder.

Miljøpåvirkning, helsemessige og sosiale forhold bør være vår hovedprioritet med tanke på fremtidig bebyggelse. Det er på høy tid å tenke nytt.»

Inspirert av kinesisk bro Strategien bak prosjektet er å utnytte den samme teknologien som CCCC, benyttet seg av da de bygde den 31 mil lange broen mellom Hong Kong, Macau og Zhuhai.

Arkitekt, Slavomir Siska, forteller til Dezeen magazine at deler av denne broen nemlig er en undervannstunell som får selskap av en 150 meter lang prefabrikert betongboks. 

UNDERHOLDNINGSARENA: Ved underholdningsarenaen finnes parkeringsplasser for ubåter for at kulturlivet skal være lett tilgjengelig. Foto: AT DESIGN OFFICE
UNDERHOLDNINGSARENA: Ved underholdningsarenaen finnes parkeringsplasser for ubåter for at kulturlivet skal være lett tilgjengelig. Foto: AT DESIGN OFFICE Vis mer

- Boksen ble støpt på en nærliggende øy og fløt deretter mot undervannsbroen som den så ble koblet til. Vi fikk i oppdrag å konstruere et forslag til en ti kvadratkilometer stor, flytende øy, ved å benytte den samme teknologien.

Ubåt som transportmiddel En rekke undervannstuneller vil også her bli koblet til øya for å sikre best mulig infrastruktur.

I tillegg er det planlagt at ubåter skal være en sentral del av infrastrukturen. I sentrum vil et flytende underholdningsområde ha egen ubåtparkeingsplass for å være lettest mulig tilgjengelig.

Det skal også bygges et hotell under vann der folk får utsikt til livet i havet.

På selve øya er et spesialtilpasset veinett utviklet for elbiler og sykler som vil dominere trafikken, sammen med båtplasser og en stor fergekai. 

Tester i 2015 Med plass til moderne gårder og oppsamlingsutstyr for søppelresirkulering er det tatt høyde for at all matproduksjon og søppelresirkulering skjer på øya.

Både under og over havoverflaten er det også utviklet store grøntområder til fritidsbruk. 

- Forslaget vårt blir for øyeblikket revidert av China Transport Investment Co som etter planen skal begynne å teste ut det ambisiøse prosjektet allerede neste år, sier Siska. 

VEINETT: Infrastrukturen på øya vil bestå av fergekaier og båtplasser for private fartøyer og ubåter, i tillegg til et unikt veinett for el-biler og sykler. Foto: AT DESIGN OFFICE
VEINETT: Infrastrukturen på øya vil bestå av fergekaier og båtplasser for private fartøyer og ubåter, i tillegg til et unikt veinett for el-biler og sykler. Foto: AT DESIGN OFFICE Vis mer
SELVFORSYNT: Flere grøntområder og gårder er designet inn i byen for at innbyggerne skal kunne produsere sin egen mat. Foto: AT DESIGN OFFICE
SELVFORSYNT: Flere grøntområder og gårder er designet inn i byen for at innbyggerne skal kunne produsere sin egen mat. Foto: AT DESIGN OFFICE Vis mer