GRATIS: Mens cruisepassasjerene tilbys et rikt utvalg med utflukter, er det ikke alltid slik at du får de beste opplevelsene ved å betale i dyre dommer. Et godt eksempel er den lange stranden på karibiske St. Maarten. En liten spasertur fra cruiseterminalen, kan du leie en solseng for en brøkdel av prisen til som kreves på en utflukt i rederiets regi.  Foto: EIVIND PEDERSEN
GRATIS: Mens cruisepassasjerene tilbys et rikt utvalg med utflukter, er det ikke alltid slik at du får de beste opplevelsene ved å betale i dyre dommer. Et godt eksempel er den lange stranden på karibiske St. Maarten. En liten spasertur fra cruiseterminalen, kan du leie en solseng for en brøkdel av prisen til som kreves på en utflukt i rederiets regi. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

Her får du følelsen av å være rik i en uke

Men det er lett å bomme: Slik unngår du cruisefellene.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Cruisebransjen er blitt så stor og omfattende at selv garvede cruisere kan gjøre dumme ting.

LYSTSEILAS: Ombord i de største skipene er det bassenger og gedigen boltreplass for tusenvis av gjester. Her fra «Liberty of the Seas».  Foto: EIVIND PEDERSEN
LYSTSEILAS: Ombord i de største skipene er det bassenger og gedigen boltreplass for tusenvis av gjester. Her fra «Liberty of the Seas». Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er fort gjort å tabbe seg ut.

Du kan velge feil skip, reiserute - eller rett og slett en lugar som viser seg å ligge rett under svømmebassenget, ved vaskeriet eller vegg-i-vegg til byssa.

ETTERTRAKTET: Cruisehavnen i Nassau, Bahamas er en av verdens travleste. Byen er samtidig hjemmehavn for tallrike Bahamas-registrerte cruiseskip. Foto: EIVIND PEDERSEN
ETTERTRAKTET: Cruisehavnen i Nassau, Bahamas er en av verdens travleste. Byen er samtidig hjemmehavn for tallrike Bahamas-registrerte cruiseskip. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Da ryker kjapt både nattesøvnen og den deilige cruisefølelsen.

Følelse av lykke Det er jo cruisefølelsen som er selve tiltrekningskraften. Denne litt ubestemmelige lykkefølelsen som før eller siden inntrer på lystseilasen.

Det er frihetsfølelsen i kombinasjon med vissheten om å tilhøre de utvalgte gjestene ombord, som utgjør noe av magnetismen i cruisetrafikkens voldsomme popularitet.

En amerikansk cruisepassasjer sa det slik for noen år siden: «Her har jeg følelsen av å være rik i en uke!»

Stort - eller lite? Mange har et indre bilde av at et cruise er noe av den mest romantiske rammen for en tur for par.

Middag på balkongen i solnedgangen er selve ikonet.

EKSPERT: Daglig leder Arne Sande i cruisespesialisten.com advarer mot kostbare spabehandlinger og overprisede utflukter. Her er han fotografert i romerske ruiner i Efesus i Tyrkia. Foto: EIVIND PEDERSEN
EKSPERT: Daglig leder Arne Sande i cruisespesialisten.com advarer mot kostbare spabehandlinger og overprisede utflukter. Her er han fotografert i romerske ruiner i Efesus i Tyrkia. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Da skal du styre unna de største skipene og heller velge å cruise med rederier som Princess, Azamara, Crystal, Regent Seven Seas, Seabourn, Windstar, Seadream eller Paul Gauguin Cruises.

Disse rederiene seiler mindre skip, men ypperlig service og mat som ikke tåler sammenlikning med familiebufetene på store og fullstappede skip hos Costa, Royal Caribbean eller Msc.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruker mer penger Nordmenn kastet seg tidlig på cruise-bølgen. Ikke minst fordi norske shippinginteresser allerede for over 40 år siden ledet an i etableringen av cruise-industrien.

BOBLER:  På cruise er det rett som det er høy champagnsføring. Ikke minst på den såkalte kapteinens aften har servitørene nok å gjøre. Foto: EIVIND PEDERSEN
BOBLER: På cruise er det rett som det er høy champagnsføring. Ikke minst på den såkalte kapteinens aften har servitørene nok å gjøre. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er ikke tilfeldig at et av verdens største cruiserederier, Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL), fortsatt noteres på Oslo Børs.

- Nå er trenden at nordmenn vil ha det bra ombord. Om cruiset koster 17 000 eller 20 000 kroner spiller ikke lenger like stor rolle. Kanskje differansen spises opp av en billigere flybillett, sier daglig leder Arne Sande i Bergens-firmaet cruisespesialisten.com.

Bestselgerne - De beste og billigste cruisene går alltid først. Det gjelder både selve cruiset og lugartypene, sier Sande.

KOS: Det gode liv på havet, sol og forfriskende frukt langs rekka på «Celebrity Summit».  Foto: EIVIND PEDERSEN
KOS: Det gode liv på havet, sol og forfriskende frukt langs rekka på «Celebrity Summit». Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Han har registrert at cruisetrafikken i Middelhavet er i ferd med å avta.

- Der har det vært en vanvittig overkapasitet de sistene årene. Nå virker det som stadig flere drar på lengre cruise, både noen måneder og noen investerer også i et verdenscruise, forteller han.

Ukjente perler Sande forteller at både Asia og Stillehavet er nye markeder.

DELIKATESSER:  Et cruise kjennetegnes ikke minst av utsøkte råvarer og delikate matretter. Foto: EIVIND PEDERSEN
DELIKATESSER: Et cruise kjennetegnes ikke minst av utsøkte råvarer og delikate matretter. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- Det samme gjelder crossinger, fra et kontinent til et annet, sier han.

- Likevel, Asia om sommeren er vel nokså feil sommerstid. Da er tross alt Middelhavet å foretrekke. For ikke å snakke om noen cruiseperler som tar deg med til spennende havner rundt Storbritannia, sier han.

Følger charter-trenden Sande fremhever at det som nå skjer med redusert etterspørsel i Middelhavet, følger samme mønster som chartertrafikken gjorde i sin tid:

BARNEVENNLIG: De fleste rederiene har etterhvert forstått at det er viktig å satse på et tilbud for de yngste gjestene. Foto: EIVIND PEDERSEN
BARNEVENNLIG: De fleste rederiene har etterhvert forstått at det er viktig å satse på et tilbud for de yngste gjestene. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- De første charterturene gikk til Middelhavet.

Deretter oppdaget nordmennen at det var så mye mer å oppleve at feriereisene gikk til stadig nye og fjernere himmelstrøk. Det samme tror jeg vil skje med cruise-etterspørselen også. Hittil har vi nok bare sett toppen av isfjellet, sier han.

Halv pris Uansett reisemål, så er det mange finesser og småting som betyr mye på et cruise.

Førstegangscruisere er gjerne ikke så nøye med lugaren og tar ofte til takke med en innvendig lugar, uten vinduer.

Gjengangerne finner kjapt ut at det er en god investering å velge en balkonglugar. Selv om ikke selve lugaren er større, så gir likevel balkongen et inntrykk av større volumt - pluss følelsen av å kjenne havlufta og høre bølgeslagene mot skutesiden.

Korttidscruise Ettersom stadig flere har vært på cruise, synker også etterspørselen etter innvendige lugarer.

LIVSGLEDE: Mange cruisegjester setter pris på å kunne nyte livet i en solstol, langt til havs. Foto: EIVIND PEDERSEN
LIVSGLEDE: Mange cruisegjester setter pris på å kunne nyte livet i en solstol, langt til havs. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

For dem som ikke skal tilbringe mye tid på lugaren, betyr dette at det er mulig å kjøpe cruise til henimot halve prisen av en balkonglugar.

Et annet fenomen er at mange førstegangscruisere velger et kortvarig cruise på tre til fem dager. De ønsker rett og slett å teste om cruise er en fornuftig ferieform.