HYUNDAI i30 1,6 CRDI: Gode ytelser, fine kjøreegenskaper, lavt forbruk, god plass, masse utstyr og svært god garanti veier opp, og vel så det, for at i30 ikke er like finslipt som mer jålete kompaktbiler. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
HYUNDAI i30 1,6 CRDI: Gode ytelser, fine kjøreegenskaper, lavt forbruk, god plass, masse utstyr og svært god garanti veier opp, og vel så det, for at i30 ikke er like finslipt som mer jålete kompaktbiler. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonenVis mer

Her får du mye bil for pengene

Testfavoritter i ulike bilklasser.

• Flere bilsaker finner du på db.no/bil.

- Nordmenn liker følelsen av å få mye bil for pengene, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

- Det får de i form av en bil med relativt liten motor, men med god plass. I tillegg ønsker mange seg en fornuftig ekstrautstyrspakke. Det oppleves som mer valuta for pengene enn stor motor, sier Hovde.

Gode testresultater Vi Menn Bil Top Gear tester opp mot 100 biler i året, og her har vi plukket ut bilmodeller som passer spesielt godt til disse kjøpsvanene.

Ved siden av fornuftig pris må de anbefalte modellene ha gode testresultater.

VOLVO V40: Ikke billigst i klassen, men koster minst av kompaktbilene med premiumambisjoner. Og interiøret føles mer påkostet, selv i en rimelig utgave. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
VOLVO V40: Ikke billigst i klassen, men koster minst av kompaktbilene med premiumambisjoner. Og interiøret føles mer påkostet, selv i en rimelig utgave. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Helst skal de også by på noe ekstra, som for eksempel godt utstyr uten at prisen tar av, eller ha mer plass enn konkurrentene.

Ting som kjøreglede, ytelser og jålefaktor er med noen unntak prioritert lavere i utvalget. Anbefalt versjon er ikke nødvendigvis den billigste. Noen ganger lønner det seg å gå et trinn eller to opp.

- Produsenter og importører kjenner kundenes ønsker godt. Enhver potensiell storselger må finnes i én eller flere modellversjoner som innfrir kravene. Det finnes mange eksempler på at gode biler som har manglet en «norgesmotor» til riktig pris, har falt fullstendig igjennom på salgslistene, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Den viktige 1,6 De siste årene har det vært svært viktig at en bilmodell kan fås med en relativt liten dieselmotor.

For kompakte og mellomstore biler, og i stadig økende grad også for SUV-er, har dette betydd en motor på ca. 1,6 liter med rundt 110 hk. Denne motorstørrelsen har nemlig kommet gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

RENAULT CLIO: En rimelig småbil som ikke kjennes billig. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
RENAULT CLIO: En rimelig småbil som ikke kjennes billig. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

- Nå ser vi en bølge med nyutviklede små bensinturbomotorer som i pris, ytelser og forbruk kan være et godt alternativ til diesel. Så langt synes vi at bensinturbomotorene passer best i biler opp til og med kompaktklassen. I større og tyngre biler, som i typiske familiestasjonsvogner, mangler de dreiemoment sammenliknet med diesel, og da går gjerne forbruket opp, sier Bjørnsen.

Her får du mye bil for pengene • SMÅBILKLASSEN Renault Clio En rimelig småbil som ikke kjennes billig.

Plassen holder for fire voksne, men det beste er veiegenskaper og design.

Velg 0,9-liters bensinturbo (175 000 kroner) hvis du har mest nærkjøring, 1,5 diesel (185 000 kroner) om du kjører lengre.

Stasjonsvogn koster 10 000 kroner ekstra.

Toyota Yaris Stort mer lettkjørt blir det ikke enn i en Toyota Yaris.

TOYOTA YARIS: Stort mer lettkjørt blir det ikke. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
TOYOTA YARIS: Stort mer lettkjørt blir det ikke. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Den er ingen sportslig rabagast, men stabil og trygg.

Mye plass innenfor et kompakt ytre skall.

Vi anbefaler 1,3 bensin (fra 183 000 kroner) til generelt bruk, eller Yaris Hybrid (fra 194 600 kroner) for dem som kjører mest i byen.

Flere anbefalte småbiler VW Polo 1,2 TSI er en småbil med storbilfølelser (202 600 kroner); Ford Fiesta 1,0T har super motor til ganske lav pris (205 500 kroner); Peugeot 208 har god bakseteplass (fra 162 000 kroner).

• KOMPAKTKLASSEN Hyundai i30 Gode ytelser, fine kjøreegenskaper, lavt forbruk, god plass, masse utstyr og svært god garanti veier opp, og vel så det, for at i30 ikke er like finslipt som mer jålete kompaktbiler.

Anbefalt motor: 1,6 CRDi med 110 hk, som koster fra 207 950 (kombikupé), og 217 950 kroner (stv.).

Volvo V40 Dette er ikke den billigste i klassen, men den koster minst av kompaktbilene med premiumambisjoner: Her føles for eksempel interiøret mer påkostet, selv i en rimelig utgave.

HYUNDAI i30: Har fine kjøreegenskaper, god plass og masse utstyr. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
HYUNDAI i30: Har fine kjøreegenskaper, god plass og masse utstyr. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Gode kjøreegenskaper, men trangt bagasjerom.

Anbefalt motor: D2 1,6 diesel, pris fra 251 900 kroner.

Flere anbefalte kompaktbiler VW Golf 1,2 TSI 105 hk (255 700 kroner) er en fornuftig utgave av «Årets bil» i Europa; Ford Focus 1,0 EcoBoost (234 100 kroner) er et knallgodt Golf-alternativ; Kia Cee'd 1,6 CRDi er Hyundai i30s tvillingbil.

• FAMILIESTASJONSVOGNER Skoda Superb Superb stasjonsvogn er generelt sett mer gjennomsnittlig enn super, men noe skiller seg ut: Baksetet har enorm beinplass.

Det gjør den til et godt valg for langbeinte familier og for dem med behov for bakvendt barnesete.

1,6 TDI (287 500 kroner) og 1,4 TSI (294 500 kroner) gir akseptable ytelser, men ikke mer.

Mazda 6 Den mangler en typisk billigmotor, og derfor er fraprisen høyere enn for mange konkurrenter.

VOLVO V40: Koster minst av kompaktbilene med premiumambisjoner. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
VOLVO V40: Koster minst av kompaktbilene med premiumambisjoner. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Totalpakken gir likevel mye bil for pengene. Fornuftige og rimelige utstyrspakker samt gode motorer.

Vi anbefaler 2,0 bensin med 145 hk (fra 324 900 kroner) og 2,2 diesel med 150 hk (fra 338 300 kroner).

Flere anbefalte familiestasjonsvogner I denne klassen er nivået svært jevnt. Hyundai i40 1,7 CRDi (fra 278 950 kroner) kan fås godt utstyrt for lavt pristillegg; den store Ford Mondeo 1,6 TDCi fås fra bare 293 200 kroner (1,6 TDCi); Toyota Avensis 2,0 D-4D (fra 302 800 kroner) har sterkere motor enn mange konkurrenter til samme pris; VW Passat er en evig norgesfavoritt, men ikke spesielt billig (fra 313 500 kroner).

• SUV-ENE SUV-er med bare forhjulsdrift blir stadig vanligere. Vi har valgt to med forhjulsdrift og to med 4x4.

Nissan Qashqai (forhjulsdrift) Modellen som fikk nordmenns øyne opp for at en SUV godt kunne ha «bare» forhjulsdrift.

Usnobbete og grei bruksbil, som gir sittehøyden mange liker.

Anbefalt motor: 1,5 dCI med 110 hk, som koster fra 241 000 kroner.

Mitsubishi Outlander (forhjulsdrift) I forhjulsdrevet utgave er dette en temmelig stor familiebil for en moderat sum penger, nærmere bestemt 299 900 kroner med 2,0 bensin.

SKODA SUPERB: Mer gjennomsnittlig enn super, men noe skiller seg ut: Baksetet har enorm beinplass. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
SKODA SUPERB: Mer gjennomsnittlig enn super, men noe skiller seg ut: Baksetet har enorm beinplass. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Kan fås med inntil sju seter, men de to bakerste er bare egnet for små barn.

Anbefalt motor: 2,2 DI-D er skikkelig sterk, pris fra 319 900 kroner.

Mazda CX-5 (4x4) Mellomstore SUV-er med firehjulsdrift er i utgangspunktet ikke «mye for pengene»-biler.

I likhet med Mazda 6 har imidlertid ferdig utstyrte CX-5-versjoner gode priser sammenliknet med direkte konkurrenter.

4x4-modellene starter på 365 600 kroner med 2,0 bensin (160 hk) og 370 800 kroner med 2,2 diesel.

Dacia Duster (4x4) Skal du virkelig ha billig SUV med firehjulsdrift, ta en titt på denne.

MAZDA 6: Mye bil for pengene. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MAZDA 6: Mye bil for pengene. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Dacia Duster 4x4 koster 253 000 kroner, flere titusener mindre enn andre firehjulstrekkere av samme størrelse.

Du er aldri i tvil om at du kjører en billig bil - kvalitetsfølelsen er lav, annenhåndsverdien usikker.

Men Duster liker seg i snøen.

Flere anbefalte SUV-er Subaru XV (fra 299 900 kroner) og Forester (fra 374 900 kroner) utmerker seg med supert firehjulsdriftssystem; den nye Toyota RAV4 har fått mye bedre plass (fra 301 200 kroner med forhjulsdrift, 366 800 kroner med firehjulsdrift); VW Tiguan (fra 298 900 kroner) har god kvalitetsfølelse; Mitsubishi ASX og dens slektninger Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross er relativt prisgunstige kompakt-SUV-er.

Må ikke ha familiestasjonsvogn Du trenger ikke kjøpe stasjonsvogn, selv om du har barn.

En familiestasjonsvogn à la VW Passat eller Ford Mondeo har lenge vært tilnærmet standardutrustning for barnefamilier.

NISSAN QASHQAI: Usnobbete og grei bruksbil. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
NISSAN QASHQAI: Usnobbete og grei bruksbil. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Nå er imidlertid stasjonsvognene i kompaktklassen i ferd med å bli fullverdige alternativer.

For eksempel har den nye VW Golf stv. et oppgitt bagasjevolum på rundt 600 liter, som er i Passat-klassen. Flere andre kompaktstasjonsvogner følger tett på.

Siden kompaktbilene er lettere, kan de greie seg med mindre motor. Det bidrar til at man kan spare i størrelsesorden 40 000 - 50 000 kroner og likevel ha plass nok.

• OBS: Bagasjeplass er ofte prioritert foran bakseteplass i kompaktstasjonsvognene. Derfor kan det bli trangt med bakvendt barnesete i baksetet.

MITSUBISHI OUTLANDER: Temmelig stor familiebil til en moderat pris. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MITSUBISHI OUTLANDER: Temmelig stor familiebil til en moderat pris. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer
MAZDA CX-5:  Ferdig utstyrte CX-5-versjoner har gode priser sammenliknet med direkte konkurrenter. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MAZDA CX-5: Ferdig utstyrte CX-5-versjoner har gode priser sammenliknet med direkte konkurrenter. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer
DACIA DUSTER: Liker seg i snøen og koster flere titusener mindre enn andre firehjulstrekkere av samme størrelse. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
DACIA DUSTER: Liker seg i snøen og koster flere titusener mindre enn andre firehjulstrekkere av samme størrelse. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer