EFFEKTIVT: Stian Gundersen (41) trente aldri styrke før han valgte å bli PT-kunde for tre år siden. - Jeg er ganske stiv og har noen skjevheter i kroppen, og jeg tror styrketreninga hjelper, sier han. Personlig trener Stefan Oud tar ham ukentlig gjennom et program som trener bryst, rygg og bein. Her instuerer han en «Archer push-up». Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
EFFEKTIVT: Stian Gundersen (41) trente aldri styrke før han valgte å bli PT-kunde for tre år siden. - Jeg er ganske stiv og har noen skjevheter i kroppen, og jeg tror styrketreninga hjelper, sier han. Personlig trener Stefan Oud tar ham ukentlig gjennom et program som trener bryst, rygg og bein. Her instuerer han en «Archer push-up». Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSENVis mer

Her finner du treninga som passer for deg

Ekspertenes beste tips for å komme i gang.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): For åttende gang har American College of Sports Medicine (ACSM) kartlagt treningstrendene i året vi har foran oss i en stor undersøkelse av over 3800 personer med kompetanse på feltet.

SLIK KOMMER DU I GANG: STEFAN OUD, PT I SATS: - Ta det så rolig i starten, at det nesten blir kjedelig. De som begynner å trene to til tre ganger i uka, ofte holder på i mange år. De som begynner fra ingenting til fem ganger i uka, faller gjerne av etter fire uker.- Finn noe du liker å gjøre, eller i det minste kan akseptere. Liker du å gjøre ting sammen med andre, er gruppetrening et godt alternativ.LENE ANETTE HAAKSTAD, NHI:- Alt er bedre enn ingenting. Er du ikke så veldig fysisk aktiv og heller ikke vil gå på treningssenter, så kan du begynne med å avtale med noen at dere skal ta en gåtur i uka. Begynn i det små og få vaner du klarer å opprettholde.- Sett opp et tidsregnskap. Aktivitet som transport, tror jeg veldig på. Her om dagen hadde jeg et møte i sentrum, og gikk en time hver vei. Bussen tar 50 minutter hver vei. Totalt tapte jeg 20 minutter, men fikk to timer med aktivitet. Fra seks til ti om kvelden, har di åtte halvtimer. Bruk en av dem til å ta på deg sko, gå ut og gå i femten minutter i en retning, så hjem igjen.ANNEMA REFSNES, PT HOS STUIODAY:- Det finnes en app for alt. En ny, som kalles gympact, utfordrer deg til å holde deg til en trenings- og kostplan ved at du må betale penger om du ikke følger den. Aktivitetsarmbånd som registrerer det du gjør, er også populært. - Nytt og «fresht» treningstøy er alltid bra får motivasjonen.- Allier deg med noen. Og blir det for vanskelig, er det ingenting som slår en time med en PT som du klaffer godt med.

- Hensikten med denne undersøkelsen, er å bekrefte eller avkrefte trender som kommer og har vært, og si noe om det nye året, sier førsteamanuensis Lene Annette Hagen Haakstad ved Seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøgskole (NIH).

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn