Hete opplevelser: Broen på Gardemoen kan by på varmesjokk for passasjerer som blir stående i brennhet sol i mange minutter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Hete opplevelser: Broen på Gardemoen kan by på varmesjokk for passasjerer som blir stående i brennhet sol i mange minutter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Flyreiser:

Her går passasjerene inn i en «badstu» på Gardermoen uten forvarsel - dette er årsaken

Glovarm start på sommerferien for flypassasjerer.

GARDERMOEN (Dagbladet): Hundrevis av flypassasjerer har fått en uventet het start på sommerferien på Gardermoen. Handlingselskapene som slipper flypassasjeren ut til flyet slipper stadig vekk passasjerene for tidlig gjennom billettkontrollen.

Og dermed blir de stående i de glohete glasskontruksjonene, de såkalte broene, før de slipper om bord i flyet. Det kan bli en svært ubehagelig opplevelse. Spesielt for reisende med små barn og for folk som har spesielle helseproblemer og pustevansker i høy varme. Temperaturene kommer fort opp i over 30 grader.

Beklager

- Vi kjenner til at dette kan oppstå og vi ønsker naturligvis ikke at våre reisende skal få en dårlig opplevelse på Oslo lufthavn Gardermoen, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse André Vangstein i Avinor.

- Vi vet at dette har vært et problem de siste dagene, med store reiseutfart ved Gardermoen i kombinasjon med sterk varme. Det er absolutt ikke bra for passasjerene, og vi beklager at noen av dem opplever en dårlig start på reisen, sier pressesjef Knut Morten Johansen i SAS.

Den gamle delen

- Dette er et problem som oppstår på den eldste delen av flyplassen dersom flyet ikke er klart for ombordstigning og passasjerer blir stående fast på broen. Dette gjelder den delen av flyplassen som ble bygget i 1997 og som ble åpnet i 1998. Det er ikke meningen at passasjerene skal bli stående på broen før de kommer seg videre ut til flyet, sier Vangstein.

Den nyeste delen av Gardermoen, Pir Nord, har temperaturstyring på de 13 broene, så der er problemet redusert. Men for de 27 broene på den eldste delen kan det bli svært varmt for intetanende passasjerer som følger oppfordringen om tidlig booking.

- Vi har ikke noen planer om å gjøre noen bygningsmessige endringer med broene. Det er flyselskapene og deres handlingselskap som må løse dette, sier Vangstein, som bekrefter at det ikke er noen muligheter for å åpne dører eller vinduer for å løse temperaturutfordringene.

- Det er glovarmt i tunnelen ut til flyet og det kjennes ut som om man skal kveles når køen stopper opp, sier en passasjer på vei fra Oslo til Malaga til Dagbladet.

Tar saken: SAS og pressesjef Knut Morten Johansen vil igjen kontakte handlingselskapet på Gardermoen for å be dem være varsom med pre-booking på varme sommerdager. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Tar saken: SAS og pressesjef Knut Morten Johansen vil igjen kontakte handlingselskapet på Gardermoen for å be dem være varsom med pre-booking på varme sommerdager. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Sommer- og vintertrøbbel

- Vi vet at dette er problemer for passasjerene på sommerdager hvor det er ekstra varmt eller vinterdager hvor det er ekstra kaldt på flyplassen, sier Knut Morten Johansen.

- I det siste har det vært veldig varmt i kombinasjon med svært mange flypassasjerer og ekstremt fulle fly. Og fordi det har vært en del problemer på flyplasser ute i Europa så har det forplantet seg til Norge, og dermed har det oppstått uheldige situasjoner, fortsetter han.

- Hvorfor kan dere ikke holde passasjerene tilbake inne på flyplassen helt til flyet er klart for boarding?

- Det handler om noe vi kaller pre-boarding, som er viktig for å få til en ekstra rask boarding av flyet. Det gjør at flyet raskere kommer seg avgårde. Men det er jo ikke meningen at det skal skape problemer for noen.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 03.06.2014 DØDSFELLE: I illustrasjonsvideoen «One Decision» fra 2013 ser man et eksempel på hva som kan skje om en mor etterlater barnet sitt i bilen en varm sommerdag. Video: RedCastle Productions Vis mer

- Vi har gitt handlingselskapene beskjed om å være varsom med pre-boarding på ekstra varme dager. Og vi kommer til å ta dette opp med selskapet igjen etter det som har skjedd de siste dagene, sier Knut Morten Johansen.