Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Her gir Marianne (28) bort kalendergave til Emil, en tilfeldig forbipasserende

- Betyr mye for meg å slå av en prat med fremmede.

(Dagbladet): -Folk blir veldig glade for å få en liten gave, og det virker ikke som om det spiller så stor rolle hva som er i pakka. Jeg tror nok det gleder meg like mye å gi, sier Marianne Sagbakken (28).

Hver dag i desember pakker hun inn små gaver og gir til tilfeldige folk på gata som fortjener en liten oppmuntring.

Brune gaveposer pyntes med klistremerker i hjerter og stjerner og fylles med godterier og bomullsvanter. Hjemmelagde kaker får plass i små plastbokser.

- Jeg gjør det for å vise oppmerksomhet. Det betyr mye for meg å kunne slå av en prat med fremmede mennesker jeg treffer, sier hun.

Varm klem Dagbladet var med 28-åringen da hun skulle dele ut kalendergave nummer sju til en fremmed på gata.

På St.hanshaugen i Oslo traff hun Emil Didrichsen. Han fikk boksen med hjemmebakte kaker - Berits brune og serinakaker.

- Nå blir dagen veldig fin for meg også, utbryter Marianne Sagbakken, etter å ha mottatt varme klemmer som takk for kakene.

- Også tre klemmer, da. Det er ikke verst, sier hun gledesstrålende.

Positive Hver dag i desember pakker hun inn små gaver og gir til tilfeldige folk på gata som fortjener en liten oppmuntring.

- Jeg brenner særlig for =Oslo-selgere og tilreisende Rom-folk. De blir så utrolig glade for det lille jeg gir dem, forteller Sagbakken.

Tilbakemeldingene fra gavemottakerne har til nå vært svært positive, sier hun.

- Det er så koselig når folk blir glade for det lille jeg gir. Noen av dem kommer jeg til å huske spesielt godt. Det gjelder ikke minst mannen jeg møtte 3.desember. Han sa at hvis jeg noen gang trengte en kompliment, skulle jeg bare komme tilbake til samme sted. Der skulle han ha med et orkester og gi meg en serenade. Det var skikkelig hyggelig sagt, sier hun.

Den rette Som Dagbladet skrev for to uker siden, startet hun tradisjonen med å gi bort kalendergaver til fremmede mennesker på gata i fjor - etter å ha delt ut påskeegg med godterier til tiggere og =Oslo-selgere tre år på rad.

- Jeg tar alltid med meg to ulike gaver ut på gata hver dag. Hvilken av dem jeg ender opp med å gi, avhenger av hva slags type mennesker jeg møter. Eldre kvinner trenger kanskje ikke lue eller vanter, men blir mer glad for å få kaker eller godteri. Jeg er alltid på jakt etter den rette personen, og vil at gaven skal passe, sier hun.

I helgen gikk hun tom for kaker og måtte bake en ny porsjon.

- Jeg har som alle andre mye å gjøre i førjulstida, men jeg har valgt å prioritere dette uansett. Jeg prøver å stresse ned og tenke at det er fint å ta seg tid til å møte folk og gjøre noe fint for andre. Jeg kommer i julestemning av det også, sier Sagbakken.

Hun synes alt fokuset på de dyre gavekalenderne som barn får i dag, er litt galskap.

-Barn blir lett kravstore av sånt, og det er ikke noe godt tegn hvis de forventer så store gaver at de blir skuffet over å få en sjokolade. Hvis jeg selv hadde barn, ville jeg nok foretrekke å ha en kalender med aktiviteter man kunne gjøre sammen.

Betydningsfull - Mariannes handlinger viser i praksis at lite kan bety mye, mener Kristin Oudmayer, prosjektleder i Unicef.

For den enkelte som får en uventet positiv oppmerksomhet, enten det er i form av gode ord eller en liten pakke, kan det være nok til å gjøre en vond dag god, og en dårlig uke litt bedre, påpeker hun.

- Det å være betydningsfull for andre, handler ikke alltid om å hjelpe til med å løse de store, alvorlige problemene et menneske kan ha. Det er ikke alltid vi har anledning til det. Det betyr dog ikke at vi ikke kan utgjøre en forskjell, sier Oudmayer.

GJØRE EN FORSKJELL: Du kan gjøre en forskjell ved å gi andre en uventet positiv oppmerksomhetm, mener Kristin Oudmayer i Unicef Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
GJØRE EN FORSKJELL: Du kan gjøre en forskjell ved å gi andre en uventet positiv oppmerksomhetm, mener Kristin Oudmayer i Unicef Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer