ORIGINAL SÅ DET HOLDER: Det er bare å ta en rask kikk på nye Cactus, så skjønner du at man har tenkt friskt og annerledes. Foto: CITROËN
ORIGINAL SÅ DET HOLDER: Det er bare å ta en rask kikk på nye Cactus, så skjønner du at man har tenkt friskt og annerledes. Foto: CITROËNVis mer

Her har franskmennene gått bananas

Noen ganger blir man tatt på senga av en ny bil ...

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Er man biljournalist, kan man bli lei av det forutsigbare og trygge. Da smaker det godt å få stifte nærmere bekjentskap med nye Citroën C4 Cactus.

For her har ikke franskmennene spilt på det sikre, men i stedet gått bananas på beste franske maner.

Allerede i februar fikk vi kikke på bilen, mens lanseringen skjedde nå i juni i Nederland.

VARMEBESKYTTER: Det nye panoramaglasstaket er en unik verdensnyhet ifølge fabrikanten, da den gir effektiv varmebeskyttelse. Foto: CITROËN
VARMEBESKYTTER: Det nye panoramaglasstaket er en unik verdensnyhet ifølge fabrikanten, da den gir effektiv varmebeskyttelse. Foto: CITROËN Vis mer

Designet er kanskje ikke vakkert, men det er stilig, annerledes, friskt og kult. Spesielt hvis du kombinerer det med en frisk farge som Hello Yellow, som du ser på bildene her.

Mange verdensnyheter Blant de mange verdensnyheter på bilen er de såkalte Airbump som dominerer sidene, og også fins bak og frampå bilen. Disse gir Cactus særpreg, men beskytter også bilen mot oppskraping og bulker. Noe franskmenn i Paris vet alt om...

De luftfylte mikrokapslene er dekket av en myk hinne som beskytter bilen, og fins i fire forskjellige farger, som du så kan kombinere med en av bilens ti eksteriørfarger.

Innvendig er Stone Grey standard i de to utstyrsnivåene Attraction og Nordic Edition. Da får du enkelt stoff, og ikke så mange friske detaljer som de dyrere pakkene har.

Det siste utstyrsnivået (Nordic Edition High) har blanding av kornet skinn og svart stoff innvendig. Men denne modellen fås også med et mer lilla eller mer brunt preg, begge deler særdeles innbydende, og begge med spesielle dekordetaljer på Top Box, det øvre oppbevaringsrommet på dashbordet.

Beskyttelse mot varme, støy og lys Dette rommet eksisterer fordi man har flyttet passasjer-airbagen til taket, og dermed frigjort plass til et stort oppbevaringsrom.

LEKRE DETALJER: Innvendig er det pepret på med kule og lekre detaljer. Foto: CITROËN
LEKRE DETALJER: Innvendig er det pepret på med kule og lekre detaljer. Foto: CITROËN Vis mer

En kollisjonspute som utløses langs frontruta, er en verdensnyhet, det samme er panoramataket som permanent slipper filtrert lys inn i kupeen, uten bruk av solgardin.

Denne beskyttelsen mot varme, støy og lys gjør at man slipper bruk av solgardin, noe som gir lavere vekt.

Men skapertrangen stopper ikke der, for man har også vindusviskere hvor dysene er bygd inn i ytterkanten av viskerbladet og legger en stripe væske på det. Men her må jeg rapportere at jeg synes vanlige viskere fungerer bedre, da Cactusens viskere legger igjen en stor dose væske øverst på frontruta foran sjåføren, slik at det sakte men sikkert renner ned.

Norske priser Bilen har som sagt tre utstyrsnivåer, og prisene er som følger:
Attraction er laveste utstyrsnivå og fås bare sammen med den 3-sylindrete PureTech motoren på 82 hk. Pris er 189 900 kroner.

Det neste utstyrsnivået er Nordic Edition og starter på 214 900 kroner for samme motor og manuell kasse. Vil du ha ETG-kassen, starter den på 222 900 kroner, mens e-HDi motoren på 90 hk og manuell 6-trinns kasse starter på 239 900 kroner.

Øverst er Nordic Edition High, og her starter den tresylindrete på 234 900 kroner. Med ETG-kasse er den 242 900 kroner, og vil du ha e-HDi motoren og 6-trinns manuell, koster den 259 900 kroner.

Ryggekamera med parkeringsassistanse Attraction har det meste av basisutstyr, mens Nordic Edition i tillegg byr på takbøyler i svart, utvendig dekor i svart, dørhåndtak i samme farge som karosseriet, skinntrukket ratt i to farger, Dab+ Radio og 16-toms lettmetallfelger.

Nordic Edition High byr i tillegg på 17-toms lettmetallfelger, Pack City Camera (ryggekamera med parkeringsassistanse), taklampe foran med LED, ekstra tonet glass i sidevinduene bak og sideruta, delskinn interiør og panorama glasstak.

Mye å glede seg over Ute på veien er det mye å glede seg over. Den 3-sylindrete motoren er en perle. Nå prøvde riktignok jeg en europeisk versjon med 110 hk, og ikke den norske sparevarianten på 82 hk, men så veldig store forskjeller er det neppe.

Motoren drar langt bedre enn man tror, og den er også svært rapp. Et lite trykk på gasspedalen i andre eller tredje gir medfører øyeblikkelig respons.

I tillegg er motoren utrolig stillegående, slik at det nærmest er som nasjonalbiblioteket innvendig når man kjører.

BAGASJEPLASS: 358 liter er ikke all verden, men takket være utformingen er det plass til mer enn du tror. Foto: CITROËN
BAGASJEPLASS: 358 liter er ikke all verden, men takket være utformingen er det plass til mer enn du tror. Foto: CITROËN Vis mer

Og det skyldes ikke at Citroën har stappet bilen full av lydisolasjon, for den veier bare 965 kilo. Det er imponerende for en bil som stort sett er laget av stål. Til sammenligning veier en vanlig C4 Picasso hele 200 kilo mer. En bil som for øvrig fikk terningkast fem av Din Side Motor, da den nye utgaven kom i fjor.

Sofa i bilen Men det er mer som imponerer med bilen. Komforten er særdeles bra, både hva angår fjæringen og selve setene. I tillegg kan man kose seg med et morsomt og annerledes interiør. 7-toms-skjermen betjener det meste, og er enkel og oversiktlig i bruk.

Velger du ETG-kassen (som nå er vesentlig hyggeligere i bruk enn den brukte å være), får du for øvrig et tilnærmet flatt sete, slik at det ser ut som en gammel sofa av den typen amerikanerne var glad i før i tida. Men det er bare en illusjon, for det er et stort armlene og en pute mellom setene, som får det til å se ut som en sofa.

Kort fortalt ble jeg glad over å kjøre bilen, og jeg belønner derfor Citroën Cactus med terningkast seks.

Nytenking, originalitet, kreative løsninger, den beste 3-sylindrete motor jeg har prøvd, massevis med verdensnyheter og et interiør som ser ut som en fattigmanns Pagani (og det er en kompliment), går rett hjem hos meg.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.