KRANGLING: Bruktbilkjøp er klart overrepresentert i Forbrukertvistutvalget. Det finnes imidlertid noen enkle grep som reduserer risikoen for krangling i etterkant. Foto: Egil Nordlien HM Foto
KRANGLING: Bruktbilkjøp er klart overrepresentert i Forbrukertvistutvalget. Det finnes imidlertid noen enkle grep som reduserer risikoen for krangling i etterkant. Foto: Egil Nordlien HM FotoVis mer

Her havner du i trøbbel

Det er ingen tvil om hva vi krangler mest om.

I 2011 var det totalt 1258 saker som ble ferdigbehandlet i Forbrukertvistutvalget (FTU).

Ifølge utvalgets egen statistikk handlet hele 356 av disse om kjøp av bil. Det er nesten dobbelt så mange saker som neste kategori på lista (håndverkertjenester).

André Fimreite er til daglig seniorrådgiver og advokat hos NAF, men sitter også i FTU. Han sier at manglende opplysninger ofte er en kilde til konflikt.

Som oftest handler det om problemer med bruktbilen som selgeren ikke har opplyst om, og som vedkommende skulle ha visst om.

- En av de andre tingene det klages en del på, er reparasjoner. For eksempel når verksteder ikke har gjort en tilfredsstillende jobb, sier han.

Utvalget behandler både klager på kjøp mellom to private og mellom privatpersoner og bedrifter. Fimreite påpeker at det finnes en vesentlig forskjell på disse to scenarioene.

- For kjøp mellom private er det den gode gamle kjøpsloven som gjelder, mens det er forbrukerkjøpsloven som gjelder når du kjøper noe av et firma, sier han.

Sistnevnte gir deg som forbruker et større vern enn den vanlige kjøpsloven. Blant annet har forbrukerkjøpsloven fem års reklamasjonstid for ting som er ment å vare lenger enn dette, mens kjøpsloven bare gir deg to års frist.

Det er flere forskjeller i de to lovene, men generelt sett kan man si at forbrukerkjøpsloven gir selgeren et større ansvar.

Kjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i inntil to år. Reklamasjonsretten vil i mange tilfeller handle om følgende spørsmål: Er bilen dårligere enn hva en kan forvente - som vil være et betimelig spørsmål dersom motoren i din nylig kjøpte bruktbil bryter sammen etter 100 000 kilometer.

Få bilen sjekket På spørsmål om hva som er hans beste tips når det kommer til kjøp av bil, og da spesielt bruktbil, er Fimreite klar i sin tale: Få noen til å sjekke bilen!

- Hvis en selger ikke lar deg ta med bilen til en sjekk, er det smart å finne en annen bil. Det er mange biler der ute, sier han.

Fimreite påpeker også at en slik sjekk kan bli lønnsom for en selger. Da får kjøperen vite om de feilene som finnes, og dermed er også selgeren på tryggere grunn i forhold til reklamasjoner.

- Med andre ord kan en slik sjekk spare både kjøper og selger for både tid og penger, poengterer NAF-advokaten.

Dersom du kjøper bruktbil av en privatperson, har du begrensede rettigheter i forhold til om du hadde kjøpt den fra en forhandler, fordi det bare er kjøpsloven som gjelder.

Da er det lurt å være ekstra på vakt, og sørge for å undersøke bilen godt.

- Mangler du kunnskaper om bil, og ikke har noen til å hjelpe deg, kan du få utført en salgstest hos et bilverksted, anbefaler Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Mange får medhold Forbrukertvistutvalget har ingen oversikt over utfallet av biltvistene som ble ferdigbehandlet i utvalget, men totalt sett fikk forbrukeren fullt medhold i 416 av sakene og delvis medhold i 395 av sakene.

311 saker gikk i den innklagedes favør, mens 51 saker ble avvist og 85 ble henlagt (som regel fordi partene ble enige).

I samråd med forbrukerrådet har NAF utarbeidet en sjekkliste du bør gjennomgå når du skal kjøpe bil. Også her rådes du til å sjekke bilen grundig før du inngår en kontrakt.

Hele lista finner du i boksen til høyre.

Les også:
Slik unngår du bruktbilfella
Er du lei av sinker i venstrefeltet? Her er reglene for forbikjøring
Derfor har det blitt enda dyrere med bil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.