Her kan du dra på oppdagelsesferd blant 495 øyer, holmer og skjær

Nei, du trenger ikke dra til Hellas for å øyhoppe.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

KRAGERØ-SKJÆRGÅRDEN (Magasinet Reiselyst): Du kommer til å se stedets kvaliteter når du kommer ut dit, lovet Thore Sveberg før jeg kom.

Og han har rett. De er åpenbare.

Vi sitter i en pram på vei over til Arntsholmen, hvor han har atelier og galleri i naustet.

TO HJUL LANGS VIKENE: Skåtøy og resten av Kragerø-skjærgården er perfekt for sykkelturer. Aller helst bør du ha litt tykke dekk. Da kan du både utforske stiene og føle deg trygg på grusveiene. Foto: GJERMUND GLESNES
LOSPLASS: Huset på Arntsholmen ble bygd i 1884 av en los. Her kunne han ha god havn til båten samtidig som storhavet lå en kort seiltur utenfor. Foto: GJERMUND GLESNES
SKÅTØYROA: Utsikt fra ferga rett før den klapper til kai på Skåtøy. Tidligere var det båtbyggeri her. I dag er stedet heller stille og fredelig. Foto: GJERMUND GLESNES
UNIKE KVALITETER: - Vi har ikke en slik øy på Sørlandet. Vi har Sjøsanden og Listastrendene, men de er ikke på en øy, sier Anne Torjesen (t.v.) som har tatt turen til Jomfruland fra Kristiansand sammen med noen venner. Foto: GJERMUND GLESNES
IKKE SØRLANDET: Havet, landskapet og trehusene kan lure deg. Men Kragerø er ikke Sørlandet. Det bare føles sånn, selv om du er i Telemark. Foto: GJERMUND GLESNES
STEINANSIKTER: Man kan ha humor selv om man har et ansikt av stein. I hvert fall hvis man er et av steinhodene som Thore Sveberg har plassert rundt på holmen, til glede for barn på skattejakt. Foto: GJERMUND GLESNES
TÅRNBRYGGA: Som eneste øy i skjærgården har Jomfruland to anløpsbrygger for lokalfergene. Her på Tårnbrygga er det også en liten gjestehavn. Foto: GJERMUND GLESNES
FRITT UTSYN: Det gamle fyrtårnet på Jomfruland kunne ses 17 nautiske mil til havs. Som vellagsformann var Ivar Gundersen sentral i kampen mot å rive det rundt 1980. Nå er det fredet. Foto: GJERMUND GLESNES

Han ror, jeg sitter akter og bare trekker inn følelsen av sol og skjærgård.

Underlig, gråsprengt Kragerø-skjærgården har 495 øyer, holmer og skjær. Med rutebåtene «Kragerø» og «Jesper» kan hvem som helst øyhoppe blant åtte av de 11 bebodde øyene i arkipelet.

Hvis Thore Sveberg er på holmen, kan du få med deg bonusøya Arntsholmen i tillegg.

Besøkende går, sykler eller tar bussen til Korset, den gamle loshavna sørøst på Skåtøy. Derfra skysser Thore dem over i prammen.

- Det er den fineste plassen i hele skjærgården, mener 72-åringen.

TAR ÅRENE FATT: Thore Sveberg skulle gjerne ha vært rikfolkets helikoptre og speedbåter foruten. Selv frakter han seg selv og gjestene til galleriet på Arntsholmen for håndkraft. Foto: GJERMUND GLESNES
TAR ÅRENE FATT: Thore Sveberg skulle gjerne ha vært rikfolkets helikoptre og speedbåter foruten. Selv frakter han seg selv og gjestene til galleriet på Arntsholmen for håndkraft. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer

Med Nelson Mandela-pin i lua og skjegg som en keltisk druide, er han en underlig, gråsprengt en. Med pensel og inspirasjon, og stort sett ro i sjela.

- Du ser, her sitter jeg om morra'n. Det er jo fantastisk, sier han om berget foran huset. Det er pyntet opp av fire malte steinansikter.

- Jeg lagde dem for barnebarna. Det var i en manisk periode, så jeg lagde 70, sier han og ler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Best på to hjul Tilbake ved Korset tar jeg pedalene fatt. Sykkel er beste måte å reise rundt på øyene på - de går til og med gratis på ferjene.

Etter Arntsholmen virker Skåtøy nesten stor. Det er bare sju kilometer tilbake til ferjekaia ved Skåtøyroa, men grusveien slynger seg blant bakker og knauser, skog og enger, og her og der kiler havet seg inn mellom landet av berg og kystfuru.

YTTERSTE NØGNE Ø: Utenfor Arntsholmen er det ikke mye mer land før Danmark. Derfor var uthavna Korset et yndet bosted for loser. Foto: GJERMUND GLESNES
YTTERSTE NØGNE Ø: Utenfor Arntsholmen er det ikke mye mer land før Danmark. Derfor var uthavna Korset et yndet bosted for loser. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer

Jeg passerer Skåtøy kafé og Skåtøy kirke - kalt Skjærgårdskatedralen fordi den har plass til 800 mennesker, nesten tre ganger så mange som øyas innbyggere.

I kafeen har Jenny Dølvik (20) fra Asker gått i gang med sin sjette sesong som sommerhjelp.

- Her finner jeg roen. Det er ingen butikker, og deilig å koble helt av, sier hun om sin faste sommerøy.

Jomfruland Om bord på «Jesper» videre utover leia er Marit Lund på vei mot sin lomme av fred: Jomfruland.

Den ligger som en sju kilometer lang strek ytterst mot Skagerrak, en liten synlig bit av Raet før det igjen dukker under havet med sine rullesteiner.

- Det er sjelefred å være der. Fordi øya er så smal, føler du alltid havet på begge sider, sier Marit, som liker øya aller best utenfor badesesongen.

- Høsten er fin. Med bøljer og rekved, og folketomme strender, sier hun.

- Bader du?

- Å nei! Jeg sitter mest og drikker kaffe.

Spesialservice Bildekunstneren med malingsflekker på solhatten har vært i Kragerø og handlet. Det har mange passasjerer også.

Tonje Salvesen går i land på Gumøy med ei handlevogn full av varer.

Det er visst greit for butikken.

- Jeg har en avtale med ferjemannskapet. De tar med vogna tilbake på neste avgang. Noen fordeler må vi fastboende ha, smiler hun før hun skramler inn på brygga.

Flat idyll Om sykkelturen på Skåtøy ga puls, er grusveien langsetter Jomfruland ren hvile. Øya er jo padde flat.

Høyeste punkt, ved de to fyrtårnene, rager 14 meter over bølgeskvulpet.

SNARVEIEN: Skåtøy er kanskje ikke så stor, men likevel deles øya i to av en kanal. Eidkilkanalen ble bygd på 1920-tallet, trolig for å gjøre sjøveien til Kragerø kortere. Foto: GJERMUND GLESNES
SNARVEIEN: Skåtøy er kanskje ikke så stor, men likevel deles øya i to av en kanal. Eidkilkanalen ble bygd på 1920-tallet, trolig for å gjøre sjøveien til Kragerø kortere. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer

Veien passerer gårdstun, jorder og eikeskog. En kort avstikker til høyre ligger Tårntjernet, der Theodor Kittelsen malte «Nøkken».

Helt nord, på Øitangen, ligger kuer og soler seg på stranda - innenfor gjerdet vel å merke.

Gamletårnet - Med en gang du går i land her, senker skuldrene seg. Du får en annen gangart, mener Ivar Gundersen (83), som møter meg nedenfor fyret.

Han blir med meg opp i det fredete gamletårnet, hvor øyas vellag tar 20 kroner for utsikten fra toppen.

Den er verdt hver krone. Enda mer da Ivar oppdager bonusen, som skeiner rundt i lufta rett under oss:

SIDE VED SIDE: Det gamle fyrtårnet på Jomfruland ble satt i drift i 1839, og det nye nesten på dagen 100 år senere. Om sommeren kan turister gå opp i det gamle og nyte utsikten. Foto: GJERMUND GLESNES
SIDE VED SIDE: Det gamle fyrtårnet på Jomfruland ble satt i drift i 1839, og det nye nesten på dagen 100 år senere. Om sommeren kan turister gå opp i det gamle og nyte utsikten. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer

- Se, en av de to tårnseilerne som hekker her!

DRØV I SOLA: På Jomfruland finner du både strandløver og strandkuer. Men heldigvis for tobeinte badegjester, holder de firbeinte seg på nordsiden av et gjerde. Foto: GJERMUND GLESNES
DRØV I SOLA: På Jomfruland finner du både strandløver og strandkuer. Men heldigvis for tobeinte badegjester, holder de firbeinte seg på nordsiden av et gjerde. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer