BLIR RIMELIGERE: Hvis regjeringens forslag til avgiftsendringer gjennomføres, blir Volvo V60 Plug-in Hybrid hele 27.000 kroner rimeligere. Foto: VOLVO
BLIR RIMELIGERE: Hvis regjeringens forslag til avgiftsendringer gjennomføres, blir Volvo V60 Plug-in Hybrid hele 27.000 kroner rimeligere. Foto: VOLVOVis mer

Her ser du en av avgiftsvinnerne

Statsbudsjettet 2014: Mens disse bilene er taperne.

Bilavgiftene har fått en svært viktig plass i forslaget til endringer av statsbudsjettet, avgifter som tidligere har fått kritikk for å bare øke, samtidig som de ikke er målrettet nok. Endringene skal blant annet få deg til å velge mer miljøvennlige biler, men det ser ut som det er lite i det nye forslaget som skaper større avstand mellom miljøvennlige og lite miljøvennlige biler.

Likevel, i forslaget tas det høyde for å redusere innslagspunktene for CO2-delen av avgiftene, og samtidig øke satsene for de bilene som slipper ut mer enn 160 gram CO2 per kilometer. Totalt vil endringen utgjøre en økning på cirka 30 prosent.

Det siste punktet er det som vil gi størst endring fra 2013 til 2014.

Effektkomponenten skal samtidig reduseres, noe som er med på å opprettholde at de totale inntektene til Staten fra bilsalget forblir uendret. Med andre ord, antall hestekrefter blir mindre avgjørende enn før, noe som for mange er en gladmelding, all den tid det ikke er hestekreftene som sådan som forurenser, men utslippet.

Effektkomponenten skal således senkes med cirka 16 prosent totalt, over det brede modellspekteret.

Dyrere varebiler Dette vil derimot gi den effekten at små og effektive biler med liten effekt vil få et prispåslag, mens biler med mye effekt vil få en reduksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se tabellen lenger ned for eksempler. Denne kalkulatoren viser for øvrig forskjellen mellom 2013 og 2014-avgiftene.

Når det gjelder varebiler, økes avgiften for både CO2 og NOX ganske kraftig, dersom det nye forslaget legges til grunn - faktisk så mye som opp til 30 prosent. Dette for å gjøre det mer attraktivt å velge miljøvennlig.

Blant annet vil større biler med utslipp på under 160 gram CO2 bli rimeligere. Eksempler i tabellen nedenfor trekker frem biler som Mazda CX-5, BMW X3 og Mitsubishi Outlander. Alle disse har populære motorer som spyr ut under 160 gram/km, og alle disse blir derfor fordelaktig avgiftsbelagt i 2014 sammenliknet med 2013.

«Miljøbiler» på taperlisten Til gjengjeld får biler som i dag anses som miljøvennlig et påslag i engangsavgiften, som Toyota Yaris Hybrid og Toyota Auris Hybrid. Volvo V60 Plug-in hybrid vil derimot fremstå som en av vinnerne, ettersom den vil få en prisreduksjon på hele 27.000 kroner.

Her er en liste med flere eksempler på endringer.

Andre bilrelaterte avgifter og endringer:

• Drivstoff: 1,6 prosent justering på avgift
• Årsavgift: 1,6 prosent justering
• Vrakpant: Ingen justering
• Elbil: Ingen justering
• Plug-in hybrid: Ingen egen endring, annen enn ovennevnte

Først skal avgiftsforslaget vedtas, noe det stort sett alltid blir.

Les også:
Lønner det seg med diesel eller bensin? Regn ut her!
Norsk tilhenger med helt spesiell vri
Disse bilene har best (og verst) rykte blant nordmenn