MYE BIL FOR PENGENE: Den byr på mye som personbil. Klarer du deg med to seter, så er varebilen nesten som et kupp å regne.   Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
MYE BIL FOR PENGENE: Den byr på mye som personbil. Klarer du deg med to seter, så er varebilen nesten som et kupp å regne. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Her ser du en kommende storselger

Hva sier du til en SUV med god plass og 150-hesters motor til 230 000 kroner?

Dinside: Vi har i flere omganger skrytt av nye Mitsubishi Outlander. Ikke minst takket være god plass, gode kjøreegenskaper, og en fremragende dieselmotor, som byr på 150 hestekrefter fra et dreiemoment på 380 Nm.

Nå kommer den som toseters varebil, og det til en svært gunstig pris.

Med dette bør bilen bli håndverkerens nye drømmebil, eller firmabil i det hele tatt, ettersom skattegrunnlaget blir svært lavt.

Stor nok Som varebil kan Outlander by på et varerom på 2050 liter. Ombyggeren har fått til en total lengde langs gulvet i lasterommet på hele 1,85 meter.

Bredden er 1,3 meter framme ved skilleveggen, og den er akkurat meteren over bakluka. Nyttelasten varierer fra 515 til 650 kilo, avhengig av motor og drivverk, melder Mitsubishi.

Vi gleder oss likevel til å se hvor langbeint man kan være i forsetene etter at skilleveggen er satt inn.

Skulle ikke lasteevnen holde, kan du med dieselmotoren dra ytterligere 2 tonn tilhengervekt, eller 1,6 tonn med bilene som har bensinmotoren.

Skal det være en elektrisk varebil?

Lettere og billigere Ombyggingen fra å være en ordinær Outlander med seter til å bli en varebil har gitt bilen en vektreduksjon. Denne vektreduksjonen er med på å senke forbruket av drivstoff, noe som igjen er med på å senke utslippet.

Til sammen bidrar disse elementene til å gi bilen en lavere pris, ettersom de alle påvirker engangsavgiften i riktig retning.

Outlander har også en relativt høy bakkeklaring. Denne er oppgitt til 190 millimeter på dieselversjonene, og 215 millimeter på bensinutgavene.

Ringens raskeste varebil

To eller fire? Du kan velge selv. Bilen leveres med to- eller firehjulsdrift, og det er bare du og pengene som avgjør.

Knallprisen på 229 000 ryker dessverre med god margin dersom du ønsker drift på alle fire. Da blir det dieselversjonen som blir billigste utgave. Den krabber da så vidt under 300 000 kroner, med sine 294 000.

LANG: Hele 185 centimeter til rådighet i lasterommet. Hva da med førerplassen?  Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
LANG: Hele 185 centimeter til rådighet i lasterommet. Hva da med førerplassen? Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Dyreste dieselversjon vil koste 370 000 kroner, men da er også bilen lastet med alskens utstyr.

Deriblant finner vi Xenon-lys, navigasjonssystem, 18"-lettmetallfelger, stor stereo på til sammen 710 Watt, ni høyttalere, automatisk åpning og stenging av bakluke.

Automatisk klima, regnsensor, automatisk fartsholder, og DAB+ er standard på alle modeller.

Er dette markedets beste arbeidsplass?

De første bilene ventes levert en gang i månedsskiftet september/oktober.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.