SPENNENDE: Jeep er for tida et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEP
SPENNENDE: Jeep er for tida et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEPVis mer

Her ser du en vinner

Tesla, Renault og Porsche også på topp.

Dinside: Vi kunne nylig fortelle om et fortsatt godt tempo på bilsalget her i landet. Men det ligger mer informasjon enn som så i den månedlige bilstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Den forteller oss blant annet hvilke merker og modeller som gjør det bra, og hvilke som gjør det dårlig, ikke bare i absolutte tall, men også i utvikling av markedsandel.

Det er nemlig interessant å se hvilke merker som er inne i en positiv trend, og hvilke som taper seg når det gjelder bilkjøpernes gunst.

Tesla er i en kategori for seg. Fra null i mai i fjor nådde de 373 i år. De er derfor ikke med i tabellen, men er selvsagt totalt sett den suverene vinner i markedet i år.

De små vokser Blant merkene som selger lite her i landet, er det noen som vokser kraftig i forhold til hva situasjonen var i fjor.

Det gjelder de eksklusive merkene Jeep og Porsche, men også mer folkelige Renault, som for første gang på lenge forbedrer salget sitt her i landet.

REDDENDE ENGEL? Renault Captur har slått an og har snudd tendensen for franske Renault. Foto: KNUT MOBERG
REDDENDE ENGEL? Renault Captur har slått an og har snudd tendensen for franske Renault. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Den franske produsenten har så langt i år solgt mer enn dobbelt så mange biler som under samme periode i fjor.

Ny Jeep For Jeeps del er det mer anekdotisk, all den tid antall registrerte biler i mai begrenset seg til 13.

Men det er nykommeren - den spennende Jeep Cherokee som står for veksten, og det i seg selv er interessant.

Dette er nemlig en modell importøren har relativt store forhåpninger til, og som har forutsetninger for å nå et bredere publikum enn den kostbare Grand Cherokee.

Nye modeller hjelper Jeep har til felles med andre store mai-vinnere at det hovedsakelig er én modell som forklarer veksten. I Porsches tilfelle er det selvsagt nye Macan - Cayennes «lillebror» - mens Renault på sin side har den smarte, kompakte Captur som «redningsplanke».

Mazda for sin del, som hadde flatet ut, vokser kraftig igjen i mai. De har to bein å stå på for sin del: CX-5 og snertne nye Mazda 3. Mazda 6 sliter derimot, i likhet med de fleste bilene i mellomklassen, som alle lider under konkurransen fra folke-SUV-ene.

Suzuki vokser takket være SX4 S-Cross, mens Skoda kan glede seg over god avsetning for både Octavia, Rapid Spaceback og Superb.

Nissan på sin side har nye Qashqai, som støtter opp om og forsterker den allerede gode salgstakten merket hadde, takket være elbilen Leaf.

De som sliter Subaru sliter derimot kraftig om dagen og ser nok fram til helt nye Outback til neste år. Også Hyundai faller som en stein - de har for tida bare minibilen i10 i vekst, mens de andre modellene raser.

Heller ikke hos Ford - hvor salget av både Mondeo og Focus er halvert fra i fjor - eller Opel, er det lystelige takter. For Opel er dette bare en fortsettende trend, som et kraftig forbedret salg av Insignia ikke har klart å bremse.

Også Mitsubishi er svekket om dagen, for fallet i salg av Outlander med dieselmotor kompenseres ikke i tilstrekkelig grad av salget av den ladbare hybriden.

• I faktaboksen er oversikten over vinnerne i mai. Vær oppmerksom på at det er korttidstrender dette dreier seg om - for enkelte kan tendensen svinge raskt. Som alltid forklares noe av tilfeldigheter, mens en del har mer dyptgående årsaker.

• Siste kolonne i tabellen viser den mer dyptgripende endringen over fem måneder i forhold til samme periode 2013.

KOMMER: Porsche er i siget igjen takket være nykommeren Macan (bildet). Foto: FRANK RATERING
KOMMER: Porsche er i siget igjen takket være nykommeren Macan (bildet). Foto: FRANK RATERING Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.