Her setter de elektrisk verdensrekord!

254,5 elbiler og Fabian Stang på elsykkel var mer enn nok. Se video!

(Dagbladet): Det var forrige helg det vellykkede rekordforsøket ble gjort. Interesseorganisasjon Electric Vehicle Union - med base i Norges og ledet av Rune Haaland  - trommet sammen med Norsk Elbilforening, Plan B og flere andre samarbeidspartnere til tidenes elbilparade.

254, 5 rene elbiler samlet seg innerst i Maridalen. Den halve var en Nissan Leaf med karosseriet skåret av på langs (se bilde), men fullt kjørbar.

Med Oslo-ordfører Fabian Stang på elektrisk tråsykkel i front, kjørte paraden til Rådhusplassen der det var diverse premieutdelinger og paroler fra blant andre helseminister Jonas Gahr Støre.

FRONTFIGUR: Ordfører Fabian Stang ledet an kolonnen på elsykkel. Foto: World Electric Vehicle Parade
FRONTFIGUR: Ordfører Fabian Stang ledet an kolonnen på elsykkel. Foto: World Electric Vehicle Parade Vis mer

Støre deltok også i selve paraden, sammen med et tverrpolitisk politikerbeite som SVs Heiki Holmås (han fikk plass i den halve Leaf'en), Venstres Ola Elvestuen, Frp's Ketil Solvik-Olsen og tidligere helseminister Werner Christie.

Vil fremme interessen Paraden holdt til solid verdensrekord. Den forrige ble satt i London i fjor, der 225 elbiler kjørte i parade.

Hensikten med elbiltreffet er selvsagt ikke bare å sette rekord og samle entusiaster. Undertonen er langt mer alvorlig.
 
Electric Vehicle Union (Evu) har som et av sine formål å fremme interessen for - og bruken - av transport basert på bærekraftig og fornybar energi globalt.

- Vi er en ideell organisasjon med fokus på overgang til bærekraftig energi basert på rene og fornybare energikilder, sier EVU-leder Rune Haaland.

VETERAN: Joda, denne Mini'en er også eldrevet. Foto: World Electric Vehicle Parade
VETERAN: Joda, denne Mini'en er også eldrevet. Foto: World Electric Vehicle Parade Vis mer

Transportsektoren, både den private og varetransport, er et av områdene der en slik overgang vil tvinge seg fram.

- Vi ser jo at alle produsenter tenker i den baner. Det forskes og utvikles voldsomt på andre energikilder enn de fossile. Alle ser at tradisjonelt fossilt drivstoff ikke er bærekraftig over tid, og at oljeprisen vil stige.

- Selv de dyreste fornybare energiressursene vil snart være mer lønnsomme enn olje, sier Haaland.

- Derfor utvikles alternativ teknologi i rekordfart. Selv ser jeg ikke bort fra at vi om 20 år kan fly i elektriske jetfly.

Se til Kina Neste år arbeider EVU for å holde en tilsvarende parade i en av verdens mest forurensede byer - Beijing. I 2015 skal Washington være arena.

- I Beijing er det ambisjoner om å ha 10 000 elektrisk drevne busser i drift innen 2015. Produksjonen er i gang og de første bussene er allerede ute i prøvedrift. Kineserne skal også ha all varetransport i Beijing over på elkraft, og flere tusen drosjer som i dag går på fossilt drivstoff, skal også erstattes med el-taxier, sier Haaland.

- En av våre oppgaver er å få til samarbeid mellom de som forsker, utvikler og produserer bærekraftige energiløsninger - og da snakker vi ikke bare om elkraft - som kan nyttes i transportsammenheng, slik at flest mulig kan få nytte av framskrittene som gjøres.

Ser til Norge Norsk avgiftspolitikk og elbilenes anledning til å bruke kollektivfelt, gratis parkering og offentlige ladestasjoner har gjort Norge til et foregangsland for elbiler. Salgstallene - og særfordelene for elbiler i Norge - vekker mer og mer internasjonal oppsikt.

PARADE: 254 elbiler på vei ut Maridalen. Foto: World Electric Vehicle Parade
PARADE: 254 elbiler på vei ut Maridalen. Foto: World Electric Vehicle Parade Vis mer

- Norge er i ferd med å bli en storeksportør av elbilpolitikk. Vi ser at flere andre nasjoner kopierer deler av den norske ordningen, sier Haaland. 

Men det er fortsatt mye som kan gjøres bedre også her til lands.

- Oslo bør se til Beijing og deres ambisjoner om å flytte drosjebilene over på ren energi. En privatbil kjører kanskje en mil i sentrum hver dag. En taxi kjører over 20. Gang det med antall drosjer og du kan danne deg et bilde hva dette kan forbedre med tanke på forurensing og støy.

HALV LEAF: Denne demo-Leafen falt tydelig i smak hos Heiki Holmås. Foto: World Electric Vehicle Parade
HALV LEAF: Denne demo-Leafen falt tydelig i smak hos Heiki Holmås. Foto: World Electric Vehicle Parade Vis mer

- Her har kineserne vært flinkere enn oss, sier Haaland.

Et av motivene bak elbilparaden var også å få energiproblematikken inn som et tema i valgkampen.

Det har ikke vært like vellykket som selve paraden. Tanker om framtidig bærekraftig transport basert på ren og fornybar energi er ifølge flere av iniativtakerne til paraden vært sørgelig fraværende i valgkampen.

HELSEASPEKT: Helseminister Jonas Gahr Støre talte elbilenes sak under paraden. Foto: World Electric Vehicle Parade
HELSEASPEKT: Helseminister Jonas Gahr Støre talte elbilenes sak under paraden. Foto: World Electric Vehicle Parade Vis mer

- Dette burde vært et selvsagt tema i kveldens partilederdebatt, sier Børre Hannisdal i Plan B - Norge.