KJØRER SELV: Mercedes-Benz har prøvd ut den nye teknologien på tyske veier, hvor sjåføren kan gjøre helt andre ting enn å holde i rattet. Foto: MERCEDES-BENZ
KJØRER SELV: Mercedes-Benz har prøvd ut den nye teknologien på tyske veier, hvor sjåføren kan gjøre helt andre ting enn å holde i rattet. Foto: MERCEDES-BENZVis mer

Her sitter sjåføren og spiller Candy Crush på motorveien

Fremtidens lastebil kjører seg selv.

Dinside Mercedes-Benz viste nylig sitt innovative lastebilkonsept "Future Truck 2025" - et transportkjøretøy som ikke kunne ha sett kulere ut om Apple hadde stått bak designet. Som navnet indikerer er dette en fremtidsvisjon; et hint til hvordan tungtransporten vil se ut om ti år.

Men hvis du tror at dette bare er ren science fiction, tar du smertelig feil.

Lastebilen på bildene er nemlig ikke bare et digitalt fantasifoster. I sommer testet de trekkvogna på tyske motorveier. Hva er spektakulært med det, spør du? Jo, sjåføren holdt nemlig på med alt annet enn å følge med på trafikken..!

Helautomatisert langtransport Vi har sett mange eksempler på automatisert kjøring den siste tiden. Både Mercedes, BMW og Volvo har vist løsninger som gjør stressende motorvei-etapper til en saga blott. Helautomatiserte løsninger er også like rundt hjørnet. Det er denne teknologien Mercedes har implementert her, for bruk i større kjøretøy.

Tanken er smart: Jo større doningen er, jo farligere er den i trafikken. Hvis kjøringen automatiseres, vil det sannsynligvis redusere risikoen for stygge ulykker betraktelig.

Selv om det vil ta en stund før vi venner oss til å se lastebilsjåfører som sitter og leser tegneserier eller barberer seg bak rattet på en 16-hjuling...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også hvordan Audi vil gjøre deg tryggere i trafikken

Hvit for manuell, blå for automatisk I dette tilfellet er det også enkelt å se hvorvidt lastebilen kjøres manuelt eller automatisk. Når sjåføren tar i et tak og bruker rattet på god gammeldags manér, har LED-lysene i grillen hvit farge.

Så fort systemet skrus over i auto-modus, bytter lysene farge og blir blå. Litt som et utrykningskjøretøy, uten sammenligning forøvrig...

AUTOMATISERT: Ved å automatisere kjøringe, ønsker Mercedes-Benz å begrense antallet ulykker. Foto: MERCEDES-BENZ
AUTOMATISERT: Ved å automatisere kjøringe, ønsker Mercedes-Benz å begrense antallet ulykker. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer

Les også hvordan den nye lysteknologien virker

Styres med app - såklart Konseptet er heller ikke akkurat fattigslig utrustet innvendig. Med utstrakt bruk av polerte treoverflater, stemningsbelysning og en skog av touch-skjermer, er interiøret et designstudie i seg selv. Analoge speil er så klart erstattet med kameraer og de fleste av kjøretøyets funksjoner kan fjernstyres med en app.

Og hvis sjåføren trenger en hvil mens lastebilen kjører seg selv gjennom kontinental topografi, trykkes det bare på en knapp og hele førerstolen roterer elegant til en avslappet lenestol-positur.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

DESIGN: Mercedes kjører stil, også innvendig, på fremtidens lastebiler. Foto: MERCEDES-BENZ
DESIGN: Mercedes kjører stil, også innvendig, på fremtidens lastebiler. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer