TOPPVERSJON: Fullrigget med imponerende interiør - S-modellen av C 63. Foto: DAIMLER
TOPPVERSJON: Fullrigget med imponerende interiør - S-modellen av C 63. Foto: DAIMLERVis mer

Her slår Mercedes-AMG erkekonkurrenten BMW

Tydelig at Mercedes ikke har sovet i timen.

Dinside Her kommer Mercedes med sin konkurrent til BMW M3 og det er tydelig at Mercedes-AMG ikke har sovet i timen: De har plassert listen enda litt høyere i denne høy-ytelsesnisjen.

Mercedes-AMG C 63 er nå altså offisiell og erstatter Mercedes-Benz C 63 AMG, som forgjengeren het. I likhet med storebror E-klasse (E 63), kommer også en enda heftigere S-versjon av den nye AMG-en.

Her kan du lese vår test av en mer alminnelig - og mindre kostbar versjon av nye C-klasse - C 180.

RÅTT PARTI: Bakpartiet levner ingen tvil: Dette er ytelser på høyt nivå. Foto: DAIMLER
RÅTT PARTI: Bakpartiet levner ingen tvil: Dette er ytelser på høyt nivå. Foto: DAIMLER Vis mer

Den nye AMG-modellen tilbys både som sedan og som stasjonsvogn, og 7-trinns AMG Speedshift girkasse er standard.

Krympet At bilen fortsatt heter C 63 er svært misvisende, da motorvolumet på V8-maskinen er redusert fra 6,2 til 4,0 liter. Dette er helt i tråd med den nesten generelle tendensen til nedskalering som er blitt vanlig i bilindustrien. For å kompensere for redusert volum er motoren utstyrt med biturbo-teknologi.

Laderne ligger mellom sylinderrekkene, hvilket gir enda mer kompakte dimensjoner. Dermed er det ikke noe å si på ytelser og effektivitet. Motoren er for øvrig av samme familie som den vi finner i Mercedes-AMG GT, som vi nylig omtalte her.

Godt med gamp Mercedes-AMG C 63 kan skilte med en maksimal effekt på 476 hestekrefter, mot 461 i AMG GT. BMW M3 og M4 er dermed klart distansert (431 hester). Oppgitt forbruk på 0,82 liter per mil fremstår i denne sammenheng som temmelig bra. 0-100 kilometer i timen skal gjøres unna på 4,1 sekund, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. C 63 S byr på hele 510 hestekrefter og reduserer 0-100-tiden til fire blank. Forbrukstallene er bare så vidt høyere (se tabell nedenfor).

Rått effektiv Sammenlignet med forgjengeren har nye Mercedes-AMG C 63 hele 32 prosent lavere normforbruk. Det er også lavere enn hovedkonkurrenten, BMW M3 (som du kan lese vår test av her).

Det betyr at AMG har greid å bli bedre enn BMW på noe sistnevnte har vært sterke på de siste årene - og det med en fireliters biturbo-V8 mot en treliters rekkesekser. Samtidig slår Mercedes-AMG BMW på ytelser. Meget sterkt fra Affalterbach, altså.

HÅNDLAGET: Den nye biturvo-V8eren er laget i Affalterbach etter prinsippet "én mann, én motor". 476 eller 510 hester etter ønske (og budsjett). Foto: DAIMLER
HÅNDLAGET: Den nye biturvo-V8eren er laget i Affalterbach etter prinsippet "én mann, én motor". 476 eller 510 hester etter ønske (og budsjett). Foto: DAIMLER Vis mer

Les mer om hvordan det jobbes hos AMG her!

C 63 lanseres i markedet i februar 2015, først som C 63 S sedan. I april følger C 63 sedan og stasjonsvogn-versjonene.

LANDEVEIS-EKSPRESS: Mercedes-AMG C 63. Foto: DAIMLER
LANDEVEIS-EKSPRESS: Mercedes-AMG C 63. Foto: DAIMLER Vis mer