BEST I KLASSEN: Toyota Yaris 1,5 HSD. Den er imidlertid ikke kommet på markedet ennå, men har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars. Den blir første fullhybrid i det europeiske småbilsegmentet, ifølge Toyota.
BEST I KLASSEN: Toyota Yaris 1,5 HSD. Den er imidlertid ikke kommet på markedet ennå, men har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars. Den blir første fullhybrid i det europeiske småbilsegmentet, ifølge Toyota.Vis mer

Her slår Toyota knockout på konkurrentene

Tar fire av seks topplasser i stor sikkerhetstest.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har utarbeidet en liste over hvilke biler de mener er best på miljø og sikkerhet.

Den domineres av Toyota.

På Folksams Topp 6-liste er fire biler fra Toyota-konsernet; tre Toyota-modeller og en Lexus. De andre plassene er det Hyundai og Ford som kaprer.

Krav om sikkerhet Folksams rangering er basert blant annet på selskapets krav til sikkerhetsnivået i bilene.

Folksam krever at bilene ikke veier med enn 1900 kilo, at de er utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll (ESP) og dokumentert beskyttelse mot whiplash.

BEST I KLASSEN "SMÅ BILER": Toyota Yaris 1,5 HSD Foto: Egil Nordlien HM Foto
BEST I KLASSEN "SMÅ BILER": Toyota Yaris 1,5 HSD Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Selskapet stiller også strenge krav til passasjer- og fotgjengerbeskyttelse, og anbefaler i tillegg setebeltevarsling i baksetet, samt autobrems - et system som "ser" kollisjonsfare og automatiske bremser bilen.

Ikke lanserte ennå Tre av modellene på listen er ennå ikke lansert i Norge. Det gjelder Toyota Yaris 1,5 HSD, Prius plug-in-hybrid og Toyota Prius Plus. På listen finnes imidlertid produsentens luksusutgave, Lexus CT200h, som vi har testet. Ifølge EU-normen skal Lexus CT200h ha et forbruk på 0,41 l/mil og et CO2-utslipp på 94 g/km.

I vår faste testrunde fikk vi et forbruk på 0,53 l/mil. Det er nesten helt likt med søstermodellen Toyota Auris Hybrid (0,52 l/mil) og helt på nivå med dieselbiler som VW Golf 1,6 TDI eller Toyota Auris 1,4D-4D.

BEST I KLASSEN "KOMPAKTBILER": Kylie Minouge poserer med Lexus CT200h som rangeres blant de beste bilene på sikkerhet og miljø, ifølge Folksam. Foto: Produsenten
BEST I KLASSEN "KOMPAKTBILER": Kylie Minouge poserer med Lexus CT200h som rangeres blant de beste bilene på sikkerhet og miljø, ifølge Folksam. Foto: Produsenten Vis mer

Da vi testet Lexus-en, var den ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men den har senere fått toppscore av den uavhengige testorganisasjonen.

Rimelig koreaner på listen Hyundai i40 1,7 CRDI har et oppgitt forbruk på 0,43 l/mil og skal den være en av de gjerrigste familiestasjonsvognene på markedet. Vår test ga et forbruk på 0,56 l/mil. C02-utslippet skal ligge på 113 g/km.

Hyundai i40 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og resultatene er gode. Hovedkarakteren er fem av fem stjerner (som også er normalen for nye biler), og også i de enkelte underkategoriene gir i40 et godt inntrykk: Både for voksnes og barns sikkerhet samt for sjåførassistentsystemer får bilen mellom 86 og 92 prosent.

Vil gi færre ulykker Ifølge Folksams beregninger ville tallet på skadde og omkomne i trafikken falle med minst 20 prosent dersom alle biler var utstyrt med nødbremsfunksjon.

BEST I KLASSEN "KOMPAKTBILER +": Toyota Prius Plug in Hybrid Foto: Egil Nordlien HM Foto
BEST I KLASSEN "KOMPAKTBILER +": Toyota Prius Plug in Hybrid Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

- Det er gledelig at sikkerhetsnivået nå også begynner å bli bra i små biler. VW Up! har City Nødbremsfunksjon som standard, og Lexus CT200h og Ford Focus er eksempler på mindre biler som tilbyr autobrems som ekstrautstyr, sier Anders Ydenius, trafikkforsker hos Folksam.

- Autobrems er noe ikke engang mange av de større og dyrere bilene har, sier Ydenius.

Gir lavere forsikring Også forsikringsselskaper i Norge vektlegger sikkerhetsnivået i bilen når prisen på forsikringen fastsettes.

BEST I KLASSEN "STORE BILER": Hyundai i40 1.7 CRDi
BEST I KLASSEN "STORE BILER": Hyundai i40 1.7 CRDi Vis mer

- Alle nye biler som kommer inn på det norske markedet blir vurdert utifra mange forskjellige elementer - ikke minst det sikkerhetsmessige. Bilens sikkerhetsutrustning i forhold til å beskytte folk i bilen - både passiv og aktiv sikkerhetsutrustning - samt bilens skadevoldende egenskaper overfor andre bilister og fotgjengere, er viktige elemener når det gjelder å plassere bilene i ansvarsklasser, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Forsikring.

- Den iboende risikoen vil være lavere i en klimavennlig bil fordi motoren er mindre. Og motorstørrelse har betydning i forhold til forsikringsprisen, sier Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef skadeforsikring i Gjensidige Forsikring ASA

BEST I KLASSEN "MPV": Toyota Prius Plus Foto: Produsenten
BEST I KLASSEN "MPV": Toyota Prius Plus Foto: Produsenten Vis mer

Les også:
Tesla Model X - En SUV helt uten utslipp
Slik kjører du 216 mil på én tank
Quiz: Hva slags bileier er du?

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

BEST I KLASSEN "STOR MPV": Ford Galaxy 2,0 TDCi115 Ford Foto; Produsenten
BEST I KLASSEN "STOR MPV": Ford Galaxy 2,0 TDCi115 Ford Foto; Produsenten Vis mer