FØR OG ETTER: Ingenting var gjort på badet siden 30-tallet. Forandringen er slående. Foto: Privat/Sveinung Bråthen
FØR OG ETTER: Ingenting var gjort på badet siden 30-tallet. Forandringen er slående. Foto: Privat/Sveinung BråthenVis mer

Her sto tiden stille i 75 år

Badet var uendret siden 30-tallet. Sjekk bildene før og etter oppussingen.

Oppussingen av badet var en del av en større oppussing av hele huset.

Både før- og etterbildene av badet kan forlede oss til å tro at vi befinner oss i en europeisk storbyleilighet.

I virkeligheten er vi på en gård i Østerdalen.
Her inne er naturen invitert med inn. Et britisk tapet sørger for blomstring på bar kvist.

Åttekantede gulvfliser utgjør et klassisk fundament, mens rettvinklede armaturer er tidstypiske trendobjekter.
Og den vegghengte innredningen i massivt valnøttre tilfører en annen type glød enn furuskogene utenfor kan tilby.

Da beboerne skulle pusse opp badet, og huset for øvrig, så de utover, mot hovedstaden, mot utlandet. Dette er ikke et brudd med lokale tradisjoner slik man kan få inntrykk av.

Tvert imot var det vanlig at gårdeiere i området brakte med seg impulser fra steder langt bortenfor nabolaget.

Urørt Beboeren fikk hjelp av Bonytts interiørarkitekt Trond Ramsøskar til å oppgradere og oppdatere badet. Ingenting hadde vært gjort her inne siden 30-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LEVENDE: Selv når badet er plettfritt ryddet, blir inntrykket aldri sterilt. Frodig tapet og ekte valnøttre utgjør levende organiske innslag. Tapetet «Blossom» er fra GP & J Baker og levert av Poesi, mens innredningen er fra Unoform. Foto: Sveinung Bråthen
LEVENDE: Selv når badet er plettfritt ryddet, blir inntrykket aldri sterilt. Frodig tapet og ekte valnøttre utgjør levende organiske innslag. Tapetet «Blossom» er fra GP & J Baker og levert av Poesi, mens innredningen er fra Unoform. Foto: Sveinung Bråthen Vis mer

Varmekabler kom riktignok på plass på 70-tallet, men da ble gulvflisene omhyggelig lagt tilbake igjen.

Badet ble bygget i en tid da få nordmenn hadde innlagt vann og enda færre hadde vannklosett. Både den gulvstående servanten, wc og bidet var derfor mer enn bare sanitæranlegg.

De var også velstandssymboler og talende eksempler på samtidens formgivning. Men de fikk ikke bli med på lasset videre.

- Det var vanskelig å fjerne sanitæranleggene uten å skade dem, men noen ting gikk kanskje litt for fort i søppelhengeren. På den annen side er det ikke konservering som er målet, forteller beboeren.

Bygning fra 1795 Oppussingen foregikk likevel ikke etter alt-er-lov-prinsippet.

- Bygningen er fra 1795 og består av tømmer tvers igjennom. Det er viktig å respektere husets karakter, og derfor hadde det passet dårlig med noe veldig stramt og moderne.

Det gjaldt altså å kombinere klassiske elementer med moderne: En utfordrende, men ikke ukjent disiplin for interiørarkitekten.

TO SONER: Når man kommer inn på badet, ser man verken toalett eller dusj. De funksjonene er trukket tilbake og skjermet bak hver sin halvvegg. Den vegghengte innredningen strekker seg fra vegg til vegg. Foto: Sveinung Bråthen
TO SONER: Når man kommer inn på badet, ser man verken toalett eller dusj. De funksjonene er trukket tilbake og skjermet bak hver sin halvvegg. Den vegghengte innredningen strekker seg fra vegg til vegg. Foto: Sveinung Bråthen Vis mer

- Det er de store flatene som definerer stilen, mener Ramsøskar.

Ved å velge klassiske elementer på gulv og vegg, fremstår hovedgrepet som tydelig. Da kan man gå nokså langt i å bruke aksenter som moderne armaturer, møbler og sluk uten at totalinntrykket blir forvirrende.

Forvandlingen er slående, men noen grep er ved det samme.

Veggflisene går fremdeles opp til brysthøyde, og gulvet er fortsatt komponert av fliser i to ulike farger.

Fra gjennomgangssone til privat rom Dekor er én ting, funksjon noe annet, i hvert fall på folkemunne.
De viktigste endringene var praktiske. Det opprinnelige badet hadde to dører, og var derfor en slags gjennomgangssone.

Det var ingen god løsning for et rom der man helst ønsker å være i fred.

Ved å stenge den ene døren, ble det mulig å sette opp en skuffeseksjon på langveggen og utnytte nisjen der døren hadde stått til skap og røropplegg. Dusj og toalett er plassert innerst i det avlange rommet, delvis skjult bak hver sin halvvegg.

To soner - Vi ønsket å unngå inntrykket av at alt sto på rekke langs veggene. Derfor etablerte vi to soner på badet, forklarer interiørarkitekten.

Enten man bruker sminke eller ikke er hensynet til belysning en viktig del av ethvert baderom.

Nedfelte takspotter er normen nå til dags. Vegghengte lampetter ser man ikke like ofte.

- Lampetter har noe nostalgisk over seg, og noe man typisk kan finne hjemme hos gamle damer. De passer godt inn i den klassiske stilen og gir dessuten optimalt lys når de plasseres på hver sin side av speilet.

- Man kunne brukt lysrør i stedet, men det ville ikke blitt riktig her. Det skal være hyggelig på badet, mener Trond.

Det er ikke minst viktig når innlandsvinteren strammer grepet så det knaker i tømmerveggene.

Inne på badet er det alltid lunt. Her er det kirsebærblomstring året rundt.

VARIASJON: Bruk av tapet og to typer fliser skaper variasjon. De litt ruglete, kremhvite veggflisene går dels opp til brysthøyde, dels helt opp til taket. Foto: Sveinung Bråthen
VARIASJON: Bruk av tapet og to typer fliser skaper variasjon. De litt ruglete, kremhvite veggflisene går dels opp til brysthøyde, dels helt opp til taket. Foto: Sveinung Bråthen Vis mer

Les også:

Stor materialguide til badet
Pusse opp badet? Prøv vår oppussingskalkulator
Slik fester du knagger i flisveggen
Denne maten gjør barna smartere

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

FØR OG ETTER: Badet hadde to innganger. Den ene døren ble tettet igjen.  Foto: Privat/Sveinung Bråthen
FØR OG ETTER: Badet hadde to innganger. Den ene døren ble tettet igjen. Foto: Privat/Sveinung Bråthen Vis mer