«RAPID RIVER»: Når det kunstige elveleiet er ferdig, skal det fylles med 1,3 millioner liter vann. To store pumper med kapasitet til å skyve 2200 liter vann i sekundet vil skape den sterke strømmen. Skisse: TUSENFRYD
«RAPID RIVER»: Når det kunstige elveleiet er ferdig, skal det fylles med 1,3 millioner liter vann. To store pumper med kapasitet til å skyve 2200 liter vann i sekundet vil skape den sterke strømmen. Skisse: TUSENFRYDVis mer

Hevder halv kilometer lang kunstig elv vil bli Norges råeste vannattraksjon

Tusenfryd investerer 45 millioner kroner i ny raftingelv.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Tusenfryd skal bygge det de hevder blir Norges råeste vannbaserte attraksjon, som også blir helt unik i sitt slag i Nord-Europa, skriver parken i en pressemelding.

I 2016 vil fornøyelsesparken friste med en halv kilometer lang kunstig elv, med malstrøm, stryk og fosser.

- Det er en attraksjon vi gleder oss veldig til å få, sier Tusenfryds markedssjef, Erik Røhne Andersen, til Dagbladet.

1,3 millioner liter Når det kunstige elveleiet er ferdig skal det fylles med 1,3 millioner liter vann. To store pumper med kapasitet til å skyve 2200 liter vann i sekundet vil skape den sterke strømmen.

Ni flåter med plass til ni passasjerer gjør at attraksjonen vil kunne sende 900 gjester ned strykene hver time. Utsmykningen skal ha et norrønt tema.

Om du har vært på Hunderfossen, er dette i prinsippet en litt større utgave Hunderfossen rafting.

Du sitter i runde flåter, og siden vannet styrer flåtene er det ingen tur som blir helt lik, forklarer markedssjefen.

«Rapid River» Investeringen kommer på 45 millioner kroner, og «Rapid River» er arbeidstittelen på attraksjonen.

Før den kan se dagens lys må parken fjerne 1200 lastebillass med masser. Deretter skal 2000 kubikkmeter betong støpes på de 3500 kvadratmeterne attraksjonen krever.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det skal sprenges og støpes ganske mye. Vi håper å komme i gang i løpet av september, sier Røhne Andersen.

Viktig nyhet - Vi ser gjennom parkens historikk at det er viktig med nyheter. Dette er noe hele familien kan gjøre sammen, sier markedssjefen.

Det er ingen tilfeldighet at neste års nyhet er en familieattraksjon:

- Familien er den største gjestegruppa vi har. Det er viktig å trigge nye besøkende, og å holde interessen og oppmerksomheten rundt parken oppe, sier han.

Hver tur vil ta noen minutter, og du kan ifølge Røhne Andersen ikke regne med å komme helt tørrskodd i land.