VERDENS STØRSTE: Neste måned skal verdens største luftfartøy testes Storbritannia. Fartøyet er like lang som en fotballbane, og er en blanding av et fly, luftskip og et helikopter. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGES
VERDENS STØRSTE: Neste måned skal verdens største luftfartøy testes Storbritannia. Fartøyet er like lang som en fotballbane, og er en blanding av et fly, luftskip og et helikopter. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGESVis mer

Hevder verdens største luftfartøy skal kunne erstatte flyet, men folk bare ler

Er en blanding av et fly, luftskip og et helikopter.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Neste måned skal verdens største luftfartøy testes Storbritannia. Fartøyet er ifølge The Independent like lang som en fotballbane, og er en blanding av et fly, luftskip og et helikopter.

Selskapet bak doningen, Hybrid Air Vehicles (HAV), håper nok du skal bli såpass imponert at du gnir deg i øynene og må se to ganger når fartøyet kommer svevende over deg.

At du vil sperre opp øynene er nok rimelig sikkert. For det skal ikke så veldig mye fantasi til for at du heller ser noe som minner om en riktig så diger og velformet rumpe. 

Stor oppmerksomhet Airlander 10, som farkosten heter, kan frakte 10 tonn. Men siden designet ble kjent overrasker det vel ingen at det er fasongen vel så mye som lasteegenskapene, som har fått oppmerksomhet i aviser og sosiale medier.

«Airlander 10 er verdens største luftfartøy - men ingen kan ta det seriøst (av åpenbare grunner)», er overskriften i The Mirror.

Også The Independent tuller omtrent på samme måte.

«Hva får man om man parer et fly, et luftskip og et helikopter? Man får verdens største rumpe», skriver danske BT.

«Verdens største fly likner noe helt annet.....», er overskriften i Expressen.

GASS: Airlander 10 henter 60 prosent av oppdriften fra heliumet som flykroppen er fylt med. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGES
GASS: Airlander 10 henter 60 prosent av oppdriften fra heliumet som flykroppen er fylt med. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGES Vis mer

Twitter publiseres morsomheter som «Hva er navnet? Air Space Supporter (ASS)?» og «Jeg ser #Airlander-prosjektet har fått ræva i gir».

Til overvåkning Opprinnelig ble The Airlander 10 utviklet i 2010 for den amerikanske hæren til bruk i overvåkning og rekognosering, skriver The Verge.

Men budsjettkutt og forsinkelser gjorde at prosjektet ble skrinlagt i 2012. I 2013 skal prosjektet ha blitt kjøpt tilbake av HAV, og i fjor skal den britiske regjeringa ha lagt 3,4 millioner pund, 44 millioner kroner, på bordet for å få herligheten i lufta.

For å forberede testflygningene i mars, har Airlander-prosjektet også mottatt støtte fra EU og donasjoner fra aksjonærene.

92 meter lang, 43 meter bred og med en høyde på 26 meter, skal Airlander 10 kunne oppnå en toppfart på 146 kilometer i timen og frakte 50 mennesker.

Før den tid må over 200 flytimer til før giganten blir klarert av det britiske Luftfartstilsynet (CAA) og Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA), skriver The Express.

Full av gass Med et utseende som Airlander 10 er det vel på sin plass å være fylt med gass.

Hybriden henter hele 60 prosent av oppdriften fra heliumet som flykroppen er fylt med, og de resterende 40 prosentene fra den aerodynamiske vingefasongen.

Airlander 10 skal kunne oppholde seg ubemannet i lufta i tre uker, og kunne operere under ekstreme temperaturer som gjør at det kan være egnet til mulige redningsoperasjoner i lite gjestmilde strøk.

Til forskjell fra tradisjonelle luftskip, har ikke Airlander noe indre «skjelett», og skipet holder fasongen ved å være fylt med helium like over det atmosfæriske trykket.

Materialet i skroget er spesialdesignet, og montert av ILC Dover, selskapet som lager romdraktene til NASA, skriver Hybrid Air Vehicles i en pressemelding.

- Ny epoke Ifølge selskapet har et verdensledende team innen sitt felt designet og bygget Airlander 10 på rekordtid, og de har gjennomført en rekke tester for å sørge for nyvinningen har fått optimal design.

Målet i framtida er å skape farkoster som kan frakte 1000 tonn.

At Hybrid Air Vehicles har trua på farkosten med det store akterspeilet er det liten tvil om.

hjemmesiden skriver selskapet at målet er å forandre luftfarten gjennom Airlander. De mener et luftfartøy skal kunne ta av og lande over alt, skal kunne fly i uker ad gangen, koste lite å fly og forurense så lite som mulig.

- Hvis testflygningen går bra, kan det markere starten på en ny epoke i å fly passasjerer, sier HAVs Chris Daniels til The Independent.