NY ENERGI: Londons afrikansk-karibiske bydel Brixton bygger seg opp. Alle foto: Marianne Wie
NY ENERGI: Londons afrikansk-karibiske bydel Brixton bygger seg opp. Alle foto: Marianne WieVis mer

Hit går de trendbevisste londonere

Nedslitt bydel har fått nytt liv.

• Sjekk også ut julemarkedene i London og 20 andre europeiske storbyer

(Dagbladet): Det dufter liflig fra det knøttlille kjøkkenet i den 16 kvadratmeter store kafeen i en krok av Brixtons Electric Avenue. Kokk Ian Riley styrer over grytene i et stresstempo som ville gjort Gordon Ramsey misunnelig. Snart kommer lunsjgjestene. Men for et år siden var det andre tilstander.

- Vi måtte rense ut flaggermus derfra, sier Rileys partner, Anne Fairbrother, og peker på lokalet ved siden av der de nå skal utvide virksomheten.

- Junkier hadde holdt til der, og det var fullstendig nedslitt og ekkelt.

Inne i markedshallen fra 1930-åra ligger de små butikklokalene på rekke og rad. Nå er fasadene nymalte, og i vinduene står designprodukter, vintageklær, sukkertøy og menyer med italienske delikatesser. Mye har skjedd det siste året.

Da var dette en del av bydelen som sto og forfalt, med mørke ganger der folk knapt turte bevege seg på kveldstid. På gata utenfor solgte grønnsakhandlerne, slakterne og fiskebutikkene sine ferske varer som de hadde gjort i alle år. Men denne delen av hallen ble aldri brukt.

Så åpnet muligheten seg, den som gjorde at Ian og Anne kunne åpne drømmekafeen sin, Cornercopia, takket være et initiativ fra organisasjonen Space Makers.

Grunnlegger Dougald Hine forteller mer om konseptet mens han varmer hendene på en kopp rettferdig cappuccino hos Federation Coffee, en annen nystartet bedrift som holder til noen meter borti gata.

- Det begynte med at vi var en gruppe kunstnere, kreative sjeler og folk fra tenketanker som lurte på hvordan vi kunne utnytte alle de tomme lokalene som fantes rundt i byen, forteller han.

VINTAGE: Margot Waggoner åpnet drømmebutikken som 25-åring.
VINTAGE: Margot Waggoner åpnet drømmebutikken som 25-åring. Vis mer

Og så fortsetter historien om hvordan de organiserte seg på nettet og etter hvert skapte et nettverk som skulle hjelpe hverandre.

- Vi ble kontaktet av bydelsledelsen, som lurte på om vi kunne gjøre noe her på markedet. Vi snakket med eierne, som hadde et tydelig problem. Det er mange år siden det var færre enn 15 ledige lokaler her inne, sier Dougald Hine.

Han overbeviste dem om å sponse nye leietakere med tre måneders gratis leie, og kjørte i gang en konkurranse for å finne de beste konseptene til de 20 lokalene de hadde til disposisjon. Det var dårlig med tid, men interessen var enorm. 350 mennesker møtte på orienteringsmøtet, og 98 søknader kom inn.

- Tanken var å blande mer midlertidige kunstgallerier og popup-greier med permanent business, sier Hine.

Det er nå snart ett år siden de første ni butikkene åpnet rett før jul, etter å ha sjauet i tre korte uker. Fire av de originale butikkene er her fortsatt, og det har kommet mange nye til.

- Det tok litt tid å få folk til denne kanten av byen. Men vi begynte å ha ukentlige events med musikk og matsmaking, og det bygget seg gradvis opp. Nå føler vi alle at det er ny energi her i Brixton, sier Hine.

Han og Space Makers er i ferd med å trekke seg tilbake, og håper at markedet vil utvikles videre på egen hånd. Finanskrisa lusker fortsatt i bakgrunnen i en økonomi som ble truffet hardt.

- Det er viktig å holde sammen. Ingen av disse butikkene ville klart seg hvis de startet opp på egen hånd, sier han.

For Ian Riley og Anne Fairbrother var tre måneders gratis leie avgjørende for å kunne åpne kafeen Cornercopia. Fairbrother var arbeidsledig, etter å ha mistet jobben for tredje gang. Riley hadde jobbet som turnékokk for Beyoncé og andre store navn, men var møkkalei av den sløsende matkulturen.

BLÅ TONER? Musikk i Brixton Village i London.
BLÅ TONER? Musikk i Brixton Village i London. Vis mer

- Vi hadde nettopp møtt hverandre, og bestemte oss for å samle krefter for å få tilbake kontrollen over våre egne liv, forteller Fairbrother, som har bodd i Brixton de siste 20 åra.

- Vi kastet oss rundt for å rekke å få i stand noe til dette konseptet. Vi begynte å lage syltetøy, saft og chutneyer. To uker hadde vi på oss, og ingen penger å investere. Men stemningen her var fantastisk, og blandingen av mennesker er veldig inspirerende, sier hun.

Et år seinere tjener de fortsatt ikke penger. Alt går tilbake til kafeen, som etter hvert også har fått lunsj- og middagsservering. Fremdeles er det bare de to som jobber der seks dager i uka. Men suksessen er et faktum. Folk kommer fra hele byen, og de fleste kvelder er bordene fulle, med opp til 60 gjester.

Ideen bak er lokale råvarer, noe som ikke er så vanskelig med et yrende matmarked som nærmeste nabo.

- Dessuten dyrkes det mye grønnsaker i bydelen. Jeg er alltid på jakt etter nye, lokale leverandører, sier Fairbrother, som gjerne plukker hyllebær fra trærne på vei til jobben.

Riley, som løper rundt for å gjøre bordene klare for lunsj, rekker å komme med et par kvikke kommentarer.

- Jeg leste om en restaurant som ble belønnet fordi de serverte så kortreist mat, fra innen en radius på 20 mil. Det er patetisk! Hos oss snakker vi rundt åtte kilometer, sier han.

Han understreker at denne måten å drive økologisk på ligger langt fra den romantiske forestillingen folk gjerne har.

- Det er hardt arbeid, men det er fullstendig nødvendig. Det er på tide å tenke annerledes. Vi har bevist at det går an. Det er også en av grunnene til at vi gjør dette - for å gå foran som et godt eksempel, sier han.

BRIXTON VILLAGE: Nye motevarer i gammel markedshall.
BRIXTON VILLAGE: Nye motevarer i gammel markedshall. Vis mer

Han vil ikke snakke om tidligere stjernearbeidsgivere, og mener kokkeverdenen er altfor opptatt av hvor man har jobbet tidligere. Det er ikke det som trekker folk hit, mener han.

- Kundene er en blanding av folk som bor i området og hipstere som kommer fra Øst-London, sier han, med litt forakt for de sistnevnte i stemmen.

Men det er altså et faktum at unge, trendbevisste londonere, som alltid er på jakt etter «det nye, store», har oppdaget Brixton og markedet Brixton Village. På torsdager har de åpent på kveldstid, og da kommer tilreisende fra hele byen for å høre live musikk og drikke øl fra bokser. Ingen av serveringsstedene har skjenkebevilling, men tillater medbrakt. Eller de serverer et lite vinglass under disken.

De andre leietakerne er alt fra eldre, lokale brixtonbeboere, som Arlene Henry, som driver vintagebutikken Rejuvenate til hennes yngre nabo og vennskapelige konkurrent, nyinnflyttede fransk-amerikanske Margot Waggoner. Hun er moteutdannet, og har jobbet for blant annet avdøde Alexander McQueen. Nå selger hun gamle klær, etter å ha funnet ut at hun liker motehistorien bedre enn moteindustrien.

- Tenk at jeg eier min egen butikk og kan leve av det i en alder av 25, stråler hun mellom 100 år gamle nattskjorter og møysommelig stoppede ullsokker.

I stedet for å jobbe på kafé, lever hun nå ut drømmen sin.

Tingene finner hun på markeder og i antikvitetsbutikker i Frankrike og USA. Og noe blir donert.

- En 85 år gammel dame som bor i nabolaget kom innom for å gi meg penkjolene sine. Hun mente hun ikke hadde bruk for dem lenger, nå som hun ikke kommer seg i teateret, sier Waggoner, og får nesten tårer i øynene når hun forteller.

Hverdagen hennes består av mange møter med gamle og unge, og det blir mange gode historier.

Lokalet hun disponerer var en klokkebutikk på 1930-tallet.

- Eldre folk kommer innom og forteller om den gangen det var platesjappe her på sekstitallet. En gang kom også fyren som hadde drevet butikken, han sa at Bob Marley hadde vært en gang, sier hun.

Folk som jobber på matmarkedet ved siden av er bare glade for at det trekkes mer trafikk til området. Margot Waggoner handler all maten sin der, og har fått mange nye venner.

- Og noen ganger får jeg mat i bytte mot at jeg reparerer buksene til noen. Alle hjelper hverandre, det er så hyggelig!

Etter nyttår skal husleien reguleres, og alle håper at den ikke skal bli skrudd i været. Da er frykten at de rike kjedene skal ta over. Av de 20 tomme butikklokalene er nå 18 fylt.

Det bygges på alle kanter, og flere lokaler har avispapir i vinduene med lapper om nye, spennende bedrifter som kommer innen få uker.

Bakeriet Breads Etcetera har allerede en filial i nabobydelen Clapham, og har akkurat tatt leid seg inn her i Brixton også. De er de første av de litt større aktørene som er på plass. Brødsjef Kurt Layne forteller at han ble lokket av den gode atmosfæren i området.

- Brixton har virkelig kommet seg, sier han.

gda@dagbladet.no

SHOPPING: I markedshallen i Brixton Village.
SHOPPING: I markedshallen i Brixton Village. Vis mer

De særeste sjappene du bare må besøke i London