SPRETTER OPP: Med følere, mottagere og styringssystemer gjør Actibump mer enn en vanlig fartsdump.  Foto: EDEVA
SPRETTER OPP: Med følere, mottagere og styringssystemer gjør Actibump mer enn en vanlig fartsdump. Foto: EDEVAVis mer

Holder du fartsgrensa?

Da vil du like denne nye fartsdumpen.

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide: Det finnes mange måter å begrense at bilister kjører for fort på.

Aktive kontroller, fotobokser, gjennomsnittsmålinger, og flere andre løsninger.

Av de mer passive løsningene er fartsdumper mye brukt.

NED: En luke senker seg ned i veibanen om du har det for travelt. Foto: EDEVA
NED: En luke senker seg ned i veibanen om du har det for travelt. Foto: EDEVA Vis mer

Nå kommer den smarte fartsdumpen snart på veier der flere kan prøvekjøre den selv.

Skal du passere Øresundsbroen i sommer, så kan det være du passerer Actibump-løsningen, som skal monteres i fire av elleve filer, mellom Sverige og Danmark. Fra før finnes noen utgaver i produsentens hjemby, slik DinSide tidligere har omtalt.

Tar bare synderne Med base i Lindköping har svenske Edeva nå kommet i gang med å montere de første versjonene av den aktive fartsdumpen, som bare slår til mot dem som kjører for fort.

I motsetning til fotobokser som tar bilde av deg, med påfølgende bot i posten, så gir denne deg en vekker om at du holder for høy fart.

Actibump monteres liggende, helt i flukt med veibanen. En vesentlig del av Actibump er en løsning som måler hastigheten på de kjøretøyene som nærmer seg. Skulle de holde for høy hastighet i forhold til det som er tillatt, så senker en lem i Actibump seg 5-6 centimeter, og dette oppfattes som en kraftig dump i bilen.

Edeva påpeker at lemmen ikke senkes så mye at dumpen er til skade for bilen. Den gir bare den kvikke påminnelsen om at du har for høy hastighet, og ikke de store rystelsene som de fartsdumpene vi kjenner til medfører.

Sverige har i dag den laveste andelen trafikkdrepte i forhold til befolkningen, men Edeva bedyrer at det er mer å gå på, for nullvisjonen er ikke bare et norsk fenomen.

Fjernkontrolleres Selve styringen av Actibump er interessant i seg selv. Systemet kan programmeres på tid, eller for forskjellige hastigheter på forskjellige tider av døgnet.

Systemet kan også fjernstyres individuelt for ikke å gå ned når det kommer utrykningskjøretøy eller lignende.

Det er bevisst fra Edeva at fartsdumpen ikke er bredere enn den er. Det gir rom og plass for at syklister kan passere på siden av Actibump, mens den aktive dumpen er konstruert slik at den ikke skal skade verken biler eller motorsykler.

Hvorvidt Actibump er på vei hit til lands, er vi foreløpig ikke kjent med.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også fra DinSide:
EU vil sperre farten på bilen din
Kjører du i blinde med lysene på?
Bilen kan sladre om føreforholdene