- Holder på med dette 15 timer i døgnet

Sverre Isachsen er trippel europamester og du vet helt sikkert ikke hvem han er.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Midt inne i det som tilsynelatende er et slitent grustak utenfor Tranby i Lier, finnes inngangsporten til en arena der mange norske storheter har triumfert.

Kontrasten fra glansdagene på åtti- og nittitallet, da Martin Schanche og resten av eliten samlet over 20 000 tilskuere rundt den intime Lyngåsbanen, er stor.

Nå er stedet preget av tidens tann, og den siste EM-runden ble kjørt her i 2004.

Sverre Isachsen møter oss med et smilende og glødende ansikt.

Framtoningen er uformell og lite selvhøytidelig.

UKJENT SUPERSTJERNE: Tre ganger europamester i rallycross, Sverre Isachsen (40) fra Lier utenfor Drammen, er superstjerne i utlandet. Her hjemme får han gå helt i fred på gata. Foto: BENJAMIN A. WARD
UKJENT SUPERSTJERNE: Tre ganger europamester i rallycross, Sverre Isachsen (40) fra Lier utenfor Drammen, er superstjerne i utlandet. Her hjemme får han gå helt i fred på gata. Foto: BENJAMIN A. WARD Vis mer

Nylig vant han sitt tredje strake europamesterskap i rallycrossens gjeveste klasse for såkalte «supercars» - ekstreme bilbeist til millioner av kroner.

Det er en bragd selv ikke «Mr. Rallycross» Martin Schanche kan vise til.

Det sportslige viktigst Til tross for dette er det relativt få utenfor motorsportmiljøet som vet hvem Sverre er - noe som står i sterk kontrast til mer kjente rallyførere som Petter og Henning Solberg.

For hovedpersonen selv er det ikke der motivasjonen ligger.

- Jeg føler ikke at jeg lever i skyggen av Solberg-brødrene, selv om de nok er mer på folkemunne. Det som til sjuende og sist teller, er de sportslige resultatene, selv om vi hele tida kjemper om medienes oppmerksomhet underveis.

Beintøft økonomisk Motorsport er knalltøft økonomisk.

For å sette ting i perspektiv koster Sverres Ford Focus med snaut 600 hestekrefter rundt fem millioner kroner. I tillegg kommer driften av bilen, utstyr og selvsagt teamet rundt.

Å få kabalen til å gå opp er ingen enkel sak.

TRE GANGER EUROPAMESTER: Sverre Isachsen fra Lier utenfor Drammen. Foto: BENJAMIN A. WARD
TRE GANGER EUROPAMESTER: Sverre Isachsen fra Lier utenfor Drammen. Foto: BENJAMIN A. WARD Vis mer

- Sponsorpenger sitter langt inne, og det har jeg forståelse for. Men sportslig suksess hjelper bra på. Selv jobber jeg halve året hos Isachsen Entreprenør, for å kunne holde på med motorsport i sommerhalvåret.

Sverre har levd og åndet for motorsport hele livet, og står fast på at rallycross betyr noe mer enn fart og spenning:

- Jeg holder på med dette 15 timer i døgnet, og det er det siste jeg tenker på før jeg lukker øynene hver kveld. For meg handler det om å bli bedre - rett og slett finne små ting å endre på for hele tida å ha forbedringspotensial.

Døgnet rundt Hva ville egentlig en fyr som vier mesteparten av døgnet sitt til motorsport, drevet med hvis ikke rallycrossen hadde tatt ham?

- Det tenker jeg egentlig forbausende lite på, for jeg må ha fokus på de rette tingene. Hvis det ikke skulle vært motorsport, måtte det blitt noe annet fartsfylt. Har alltid hatt fascinasjon for fly.

Med det var tidlig klart at det var motorsport det skulle bli, og karrieren begynte så tidlig som i 1989.

Helt siden han vant sin første NM-tittel i rallycross i 1999, har pila bare pekt én vei.

Rådene til folk som ønsker å holde på med det samme, er klare:

- Bilcross er en folkesport i Norge, der du får bil og utstyr for en billig penge - og action i lange baner. Deretter må man jobbe seg oppover i takt med ambisjonene sine. Det finnes muligheter uansett tykkelse på lommeboka.

Aldri engstelig Rallycross er en brutal og voldsom motorsport, noe som gjør den langt mer publikumsvennlig enn mye annen motorsport.

Folk ser stort sett hele banen under løpet, og kampen om førsteplassen er hele tida intens i ekstreme hastigheter.

Det dyttes og bulkes - avkjøringer og sammenstøt serveres på løpende bånd.

Likevel mener Sverre sporten ikke er farlig.

- Det er uhyre sjelden noen blir alvorlig skadet. Bilene er bygd for å tåle langt mer enn folk tror.

Til tross for at han har kone og to barn på hjemmebane, er europamesteren fra Hokksund aldri redd, verken før eller under et race.

- Den dagen de tankene melder seg, er det bare å legge hjelmen på hylla. Da er man ferdig.

ILDSJEL: Sverre Isachsen er lidenskapelig opptatt av motorsport, og jobber kontinuerlig sammen med teamet sitt med å forbedre seg. Til sammen er ni personer i sving i jakten på nye trofeer. Foto: BENJAMIN A. WARD
ILDSJEL: Sverre Isachsen er lidenskapelig opptatt av motorsport, og jobber kontinuerlig sammen med teamet sitt med å forbedre seg. Til sammen er ni personer i sving i jakten på nye trofeer. Foto: BENJAMIN A. WARD Vis mer