NY: Honda HR-V er en kompakt SUV på størrelse med en Mitsubishi ASX,men den er mindre kantete i formene enn denne. Foto: HONDA
NY: Honda HR-V er en kompakt SUV på størrelse med en Mitsubishi ASX,men den er mindre kantete i formene enn denne. Foto: HONDAVis mer

Honda med rimeligere SUV

For deg som syns CR-V er for stor.

DinSide: Man kan jo spørre seg om det er plass til enda flere folke-SUV-er på markedet.

Vel, erfaringen har vist at jo flere modeller som kommer, jo flere kjøpere stiller opp i denne bilklassen.

Flere SUV-er, flere kunder Vi er rimelig sikre på at Honda også vil få avsetning for sin nye kompakt-SUV, HR-V.

Det er nå frigitt tre bilder av HR-V, som altså er en SUV av mindre størrelse enn storebror CR-V. Men det skal sies at den er rimelig lik sin japanske «fetter», Vezel, som vi fikk se i Tokyo i fjor. Dette betyr at Honda vil få sterkere kort å spille med i folke-SUV-klassen, da dette vil bli et rimeligere alternativ som de ikke har hatt tidligere.

En typisk konkurrent er for eksempel Mitsubishi ASX. Det ser heller ikke ut til at den er mye større enn Suzukis nye SX-4 S-Cross.

Kompakt SUV - kompakte motorer Honda har allerede en veldig godt egnet dieselmotor til bilen, i form av sin relativt nyutviklede 1,6-liters diesel.

Den har vi testet i storebror Honda CR-V. I tillegg har de en ny 1,5-liters bensinmotor på programmet. Dette er en motor som skal yte helt opp til 170 hestekrefter, avhengig av konfigurasjon.

Dieselmotoren på 1,6 liter er også å få i CR-V, men da med drift bare på forhjulene. I en bil som Vezel vil dette antagelig være nok til å håndtere firehjulsdrift.

Hybrid Dessuten, i Japan viste Honda Vezel-versjonen fram med en hybrid drivlinje, der elektromotoren driver bakhjulene, mens bensinmotoren tar seg av forhjulene. Det er åpenbart at det også kommer en versjon med ren forhjulsdrift.

Designmessig legger bilen for dagen et visst slektskap til CR-V, med en anelse mer sporty framtoning. De avrundede formene står i sterk kontrast til den firkantete forgjengeren - forrige HR-V, som vi testet i 2000.

Ikke før neste sommer Vi har spurt kommunikasjonsansvarlig hos Honda-importøren, Tom Gullkrona Skoglund, når bilen kommer til Norge, og han kan fortelle at den ruller ut på norske veier først tidlig sommeren 2015.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.