INGEN STORE FORANDRINGER: Utvendig er det helt minimale forandringer å se på 2010-utgaven av Honda CR-V, sammenliknet med 2007-utgaven. Men under skallet kan du omsider få kombinasjonen diesel og automat. Foto: Øyvind Monn-Iversen
INGEN STORE FORANDRINGER: Utvendig er det helt minimale forandringer å se på 2010-utgaven av Honda CR-V, sammenliknet med 2007-utgaven. Men under skallet kan du omsider få kombinasjonen diesel og automat. Foto: Øyvind Monn-IversenVis mer

Honda under dyna

Det er umulig å se at Honda CR-V omsider har fått folkekombinasjonen diesel og automat. Men det merkes.

|||
Du skal være langt mer enn normalt opptatt av biler, for å skille en oppgradert 2010-versjon av CR-V fra tidligere årsmodeller. Fronten har fått en litt mer tradisjonell grill, men den omdiskuterte svarte geipen er urørt. Avgjort et diskusjonstema på de lyse fargevariantene. Det samme er vindusbuen på hekken, som gir bilen et lavere, mer sportslig inntrykk - men som også gjør den mindre oversiktlig.

Lik det eller ikke - dette er et utseende du må forholde deg til. Og dét liker vi.

Nordmenns ønske
Men det er de mindre synlige endringene som gjør at vi tar CR-V ut i en stor test som dette. For omsider kan Honda tilby diesel og automatgir til denne bilen. En kombinasjon nordmenn ønsker seg.

En hovedkonkurrent som VW Tiguan har tilbudt dette siden introduksjonen. Det samme har Nissan med sin X-trail. Toyota og Mitsubishi har kommet med tilsvarende kombinasjoner i henholdsvis RAV4 og Outlander i løpet av det siste året, mens en naturlig konkurrent som Subaru Forester ikke kan leveres med diesel og automat. Det kan heller ikke den litt mindre Ford Kuga.

Honda CRV
Foto: Øyvind Monn-Iversen
Honda CRV Foto: Øyvind Monn-Iversen Vis mer

Hjulstøy
Det er ganske nøyaktig to år siden Dagbladet testet en CR-V i konkurranse med seks andre SUV'er. Vi hadde mye pent å si om bilen den gangen, men straffet den hardt på ett vesentlig punkt:

For mye hjulstøy på norsk asfalt.

I tillegg påpekte vi at den ellers så utmerkede dieselmotoren var dårlig isolert. Totalt sett ble støynivået altfor høyt. Ikke så mye dårligere enn Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander, men et godt stykke under Nissan X-trail og framfor alt VW Tiguan.

En ener
Dagens oppgraderte CR-V oppleves som mindre bråkete. Spesielt motoren virker bedre isolert. Hjulstøyen er fortsatt høyere enn de beste i klassen, men ikke lenger sjenerende.

Og apropos motor og støy: Hondas 2,2 liters diesel er fortsatt en ener i gangkultur og smidighet. Vibrasjoner merkes knapt, og fleksibiliteten og turtallsviljen er ikke så langt unna nivået til en bensinmotor.

Riktig nok kan en fint avstemt automatkasse luke vekk noen unoter man ellers ville merket, men det er ingen tvil om at Honda opprettholder posisjonen i tetsjiktet blant dieselprodusentene.

Håpløs løsning
Automatkassa til Honda er ikke blant de mest moderne. Den har bare fem trinn, og innbyr ikke til manuell betjening. I tillegg kreves det en lengre innkjøringsperiode for å lære seg sjaltegaten. Girvisningen under selve spaken er ubrukelig. Da må du flytte blikket til instrumentpanelet for å finne ut om du treffer drive eller reverse - eller noe annet... Står rattet ørlite skjevt, som det ofte gjør når du skifter gir i for eksempel parkeringssituasjoner, så forsvinner symbolene.
En håpløs løsning. Rett og slett trafikkfarlig!

Høy pris
Men oppe i fart fungerer det utmerket. Girkassa skifter mykt og utnytter motoren perfekt så lenge det ikke kjøres for aktivt. Vi har en følelse at av kassa stjeler litt mye krefter når tempoet skrus opp. Men diesel og automat er primært skapt for komfort, og sånn sett er dette perfekt.

De andre kvalitetene ved CR-V er godt dokumenterte: Solid bruksverdi, høy pålitelighet og lavt verditap. Og prisen er deretter: Høyere enn de fleste konkurrentene. I hvertfall før diverse ønskelig utstyr er lagt inn i kalkylen. Så får tida vise om at det likevel er mulig å se at CR-V har fått diesel og automat - på salgstatistikken.