UNGSAU: Dale var ikke klar over at han ble tidenes yngste mannlige statsråd da han takket ja til å bli landbruksminister. - Presset er det
samme enten du er 31 eller 37, sier han. ALLE FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN
UNGSAU: Dale var ikke klar over at han ble tidenes yngste mannlige statsråd da han takket ja til å bli landbruksminister. - Presset er det samme enten du er 31 eller 37, sier han. ALLE FOTO: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

Hos en sauebonde i Uskedalen fikk Jon Georg Dale (31) se landbrukets drømmeframtid

Frp-landbruksministeren er selv fylkesmester i gjeterhund.

Det er en frostkald tirsdag morgen på Flesland. I det sola dupper over horisonten entrer Jon Georg Dale snøggbåten Rygerfonn i retning Rosendal. Den ferske statsråden har ambisjoner om å besøke alle landets fylker før sommeren, først ut er Hordaland.

Etter å ha møtt Kvinnherad-ordfører og lokalpresse på kaien, går turen videre i minibuss mot Uskedalen. Sammen med følget fra departementet og fylkeskommunen skal landbruksministeren til «teknobonden» Olav Hjetland Bringedal. 

Forsvarsfleece

Den høylytte sunnmøringen stiller i fleecejakke fra Forsvarets hundetjeneste, «In Cani Veritas» står det på ryggen - i hunden er sannheten. Dale er innbitt nynorsktilhenger, og titulerte Hans Majestet med «Herre Konge» ved sitt første besøk på Slottet. Etter en drøy måned i ministerstolen har han knapt satt seg nedpå.

- Virkeligheten er ikke lettest å få grep om på et kontor. Du må ut og møte de som har skoen på. Skal du ta gode avgjørelser så gjelder det å forstå kompleksiteten i sakene.

Det snødekte landskapet er en perfekt kulisse for sjarmoffensiven fra en minister som er et helt ubeskrevet blad i rikspolitikken. Men tidenes yngste mannlige statsråd har bakgrunn som statssekretær for Ketil Solvik-Olsen i samferdselsdepartementet og Siv Jensen i finansdepartementet. Han har vært aktiv Frp-politiker siden tenåra, er oppvokst på sauegård og faglært kjøttskjærer.

Aktører i bransjen ønsker Dales inntreden velkommen. Samtidig kan bakgrunn og væremåte gjøre han til en farligere motpart enn sin forgjenger.

Hjemlengsel: Selv om saueholdet ved gården på Dale ble lagt ned i 2010, har odelsgutten en drøm om en gang å vende tilbake til Volda og starte opp igjen driften.
Hjemlengsel: Selv om saueholdet ved gården på Dale ble lagt ned i 2010, har odelsgutten en drøm om en gang å vende tilbake til Volda og starte opp igjen driften. Vis mer

Unge skal satse

- Jeg vil fokusere på mulighetene og ikke på hva som er galt. Veldig mange gårder har driftsbygninger fra 70-80-tallet som krever betydelige oppgraderinger. Samtidig er det behov for nyrekruttering. Da må vi motivere til investeringer som gir økt produksjon så de unge får lyst til å satse.

Og det er akkurat det Bringedal og samboer Ragnhild Tennebekk Bjørke i Uskedalen har gjort. 2,6 millioner.

- Vi kunne spart på pengene og hatt det mer tungvint. Men vi har begge jobber ved siden av og ville ha krefter igjen til å drive gården, forteller Bringedal.

Han gjeter byråkrater og journalister over tunet til fjøset der 230 vinterforede sauer kikker nysgjerrig på den tobeinte flokken med plastposer på føttene.

Microchip i øret

Blant de smarte investeringene er foringsautomater som gjør at flere sauer kan bevege seg friere på et mindre areal. En mikrochip i øret på hver av sauene sørger for at de får i seg riktig mengde kraftfôr når de svinger innom automatene. 

Dale og Bringedal diskuterer saueraser og eksklusiv norsk kjøttkvalitet. Ministeren framstår som engasjert, omgjengelig og jovial. Det er dessuten tydelig at han kan et og annet om sauehold.

I arbeid: Politisk rådgiver Julia Sanna Maria Brännström Nordtug og landbruksministeren rakk et raskt møte med Helge Kårstad fra Kystskogbruket på ferja.
I arbeid: Politisk rådgiver Julia Sanna Maria Brännström Nordtug og landbruksministeren rakk et raskt møte med Helge Kårstad fra Kystskogbruket på ferja. Vis mer

Han får hilst på gjeterhundene før han motvillig må forlate gården for å holde tidsskjemaet. I 2001 ble han selv fylkesmester i gjeterhund.

- Hvordan foregår en slik konkurranse?

Ministeren tegner opp på et papir. Fører og hund noen hundre meter fra fem sauer. Hunden sendes ut i en bue for å komme bak sauene og drive dem direkte mot føreren. Dyrene skal gjennom en seks meter bred port, halvveis tilbake igjen og videre gjennom to porter på tvers av kartet, før de ledes til en ring ved føreren. Mann og hund skal da dele to fra de andre tre, for så å samle alle fem igjen og drive dem inn i en innhegning. 

Ingen bikkje i byen

Sin egen border collie måtte Dale la bli igjen da han flyttet til Oslo i 2010.

- Det var en brå overgang, fra å fôre laks en dag til å være rådgiver på Stortinget den neste.

Han smiler.

«I hunden er sannheten»: Dale er fylkesmester i gjeterhund og har vært i Forsvarets hundetjeneste.
«I hunden er sannheten»: Dale er fylkesmester i gjeterhund og har vært i Forsvarets hundetjeneste. Vis mer

- Da jeg vokste opp var det utenkelig å flytte til Oslo.

På det lille gårdsbruket Dale ved Dalsfjorden fantes verden mellom husdøra og fjøsdøra.

- Jeg lærte å slå med ljå og å sette garn. Foreldrene mine ga meg frihet til å gjøre ting selv og ta ansvar for det.

Fredsmekler-mor

Etter hvert vokste interessefeltet til eldstemann av fire brødre. Fra gjeterhund og Tottenham til Framstegspartiet. I to perioder satt Jon Georg i kommunestyret i Volda sammen med faren Eldar, som er Senterpartimann. 

- Ofte gikk det hett for seg rundt middagsbordet, med mor som fredsmekler. Men det var saklig uenighet, vi kunne være enige om mye selv om vi konkluderte ulikt.

- Hva sa faren din da du ble landbruksminister?

Lokal drikke: FrP vil åpne for gårdssalg av alkoholholdig sider. Da er det ikke så rart at Dale blir godt tatt imot i Hardanger. Med i Vikebygd var også varaordfører i Ullensvang herad Kåre Grønsnes og journalist i Hardanger Folkeblad Mette Bleken.
Lokal drikke: FrP vil åpne for gårdssalg av alkoholholdig sider. Da er det ikke så rart at Dale blir godt tatt imot i Hardanger. Med i Vikebygd var også varaordfører i Ullensvang herad Kåre Grønsnes og journalist i Hardanger Folkeblad Mette Bleken. Vis mer

- Han spurte om jeg var klar for en jobb der jeg aldri kunne forvente å bli populær.

Før han satte kursen mot Stortinget jobbet Dale et par år med oppdrettsfisk, halvannet år hos Johs Jacobsen kjøtt og nesten seks år på Nortura. Der ble han faglært kjøttskjærer.

- Det er svintungt arbeid, men veldig sosialt rundt skjærebordet. Jeg liker folk, så det var en morsom tid.

Ikke redd for kjeft

Jobben som kjøttskjærer innebærer oppstykking av slaktede dyr. Det kan for eksempel bety at halvannet tonn storfe går mellom hendene daglig.

- Og nå har du tatt over etter Sylvi Listhaug. På hvilke områder er dere like og forskjellige?

- Forhåpentligvis er vi like i det å stå i det når vi har bestemt oss. Men jeg er opptatt av å bruke tid på å sette meg inn i alle detaljer for å forstå hele bildet før jeg tar en beslutning. Selv om jeg vil navigere for å få størst mulig gjennomslag, er jeg ikke redd for å få kjeft.

««Det var en brå overgang, fra å fôre laks en dag til å være rådgiver på Stortinget den neste.»»

- Som Frp-statsråd i landbruksdepartementet må du regne med en del kjeft? Kanskje også hets og trusler?

- Ja, jeg tok det opp med samboeren og familien da jeg fikk forespørselen fra Erna. De vil jo også få det i hodet hvis jeg tråkker i baret. Jeg kan få en eksponering som potensielt er ubehagelig for dem, sier han og fortsetter:

Hard prøvet

- Samboeren min er en tålmodig og hardt prøvet dame. Det har jo vært mye farting og lite fritid på meg de siste åra. Da jeg spurte om hun orket å ha det sånn noen år til, var svaret at «du sier ikke nei til et slikt tilbud».

Etter lunsj i Sunndal bærer det forbi Odda og videre til siderprodusenter i Vikebygd. På gården Indre Bleie har det blitt dyrket frukt i 300 år. Sideren selges på restauranter og polet, men produsentene skulle gjerne sett at Sylvi Listhaugs forslag om å selge direkte til turister ble innført.

- Utsikten er ikke så verst, sier ministeren tilbake på bussen;

- Fra en sunnmøring betyr det «top notch».

- Forrige uke var du på Grüne Woche i Berlin der det ble lagt fram en målsetting om å tredoble omsetningen av lokalmat til 10 milliarder i 2025. Hvor ser du for deg veksten i norsk landbruk framover?

Pris og mangfold

- Koblingen av mat og reiseliv er viktig, også satsing på videreforedling. Men det viktigste er å få opp volumet og å bruke konkurransefortrinnene vi har.

- Vil du gjøre noe med maktforholdet i matvarebransjen - matkjedeutvalget konkluderte i fjor med at matkjedene har fått for mye makt?

- Dette handler mye om pris og mangfold, hvor det ene er like viktig som det andre. Vi må ha en velfungerende priskonkurransen og legge til rette for at det er plass til nisjeprodukter. Det er all grunn til å holde et øye med bransjen. Men det er også opp til forbrukerne å ta bevisste valg.

På bussen går det i medbrakt kaffe og epler. Etter en kort ferjetur tilbakelegges svingete kilometer mot dagens siste stopp: Homlagarden på Aksnes i Kvam. Det eneste stedet i landet der det produseres økologisk kalkun.

I samarbeid med lokale bønder tas tomme lokaler og jordbruksarealer i bruk til kalkunproduksjon. Problemet deres er kravene som stilles til økologisk drift. Den eneste godkjente kalkunrasen er avlet fram for å slaktes etter seks-sju uker. Men økologiske kalkuner må gå i ti uker.

Framtunge fugler

Selv med underforing betyr dette at kalkunene blir framtunge mot slutten. Søknaden om dispensasjon til å ta inn en mer velegnet kalkunrase fra England har så langt ikke ført fram.

««Når jeg ser fotball kobler jeg helt ut.»»

- Jeg har sett på søknaden og sender om kort tid ut et forslag om å få lov til å importere befruktede egg slik at dere kan fortsette satsingen, sier Dale.

Gladnyheten vil kunne bety byggestart for et nytt kalkunslakteri. Og selvsagt en kalkunfjær i hatten for ministeren.

- Det fine med politikere er at vi kan overprøve byråkratiet, smiler Dale etterpå.

- Men vil ikke regjeringens politikk for større bruk og større produksjon gå ut over de små?

- Vi risikerer å miste noen småbruk. Men i dag har over halvparten av alle sauebruk under 50 sauer. Kanskje de bør ha 100 sauer i framtida for å kunne leve av det. Norsk landbruk må styrkes for å stå rustet til å møte økt konkurranse fra utlandet.

- Hva har du så langt lært av overgangen fra statssekretær til landbruksminister?

Dale flirer.

- At det er enklere å gi råd enn å ta imot.