RESERVEPROVIANT FOR TO: Fordel boksen på to porsjoner og spis den med grønnsaker til. Spiser du hele boksen av de salteste blant disse, får du godt over dobbel dagsdose av salt. Foto: ERIK HELGENESET
RESERVEPROVIANT FOR TO: Fordel boksen på to porsjoner og spis den med grønnsaker til. Spiser du hele boksen av de salteste blant disse, får du godt over dobbel dagsdose av salt. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Hos testens taper kommer 69 prosent av energien fra fett

Stor test av ferdigretter på boks. Stem på din favoritt.

(Bramat.no): Hele 69 prosent av energien kommer fra fett hos testens taper.

Reserveproviant for to Ferdigretter på boks har reddet mang en studentmiddag.

Dette er retter som for noen er et greit valg når måltidet inntas alene, når du ikke har noe annet spennende i skapet å tilberede, eller simpelthen ønsker et raskt måltid.

Spiser du hele boksen i en middag, kan energiinntaket og saltinntaket bli i meste laget, selv for en voksen mann, og absolutt ikke noe du bør spise hver dag.

Skal du ha ferdigretter på boks som hyppig hverdagsmat, bør du både fordele boksen på to porsjoner og ha ekstra grønnsaker til, for eksempel råkost eller kokte grønnsaker.

Styr unna de salteste middagene Selv om det ikke er så stor differanse i saltinnhold pr. 100 gram vare, kan det likevel utgjøre en stor forskjell om du spiser hele boksen.

Spiser du en hel boks av variantene med det laveste saltinnholdet, får du i deg ca. 6 gram salt (natriumklorid). Dette er akkurat over maksimumsgrensen for anbefalt saltinntak pr. dag.

Deler du boksen på to porsjoner, holder du deg under maksimumsgrensen.

Hvis du derimot spiser en hel boks av middagene med det høyeste saltinnholdet, så blir saltinntaket hele 12 gram!

Dette er mer enn det dobbelte av maksimumsinntaket.

Hva er forskjellen på salt og natrium Det er fornuftig å redusere på saltinntaket, fordi dette kan øke blodtrykket som øker risikoen for hjerte- og karsykdom.

De aller fleste av oss får i oss mer salt enn hva vi fysiologisk sett trenger.

Det er derfor fornuftig å velge matvarer med minst salt. I denne testen har vi vurdert natriuminnholdet, men snakker ofte om «salt», fordi dette er begrep de fleste kjenner til.

Salt er det kjemiske molekylet natriumklorid, som vi tilsetter maten eller strør over like før servering. Det er natriumet i natriumkloridet som er uheldig for helsa, ikke kloridet.

Natrium utgjør ca. 40 % av natriumkloridmolekylet. Dersom du ganger natriumverdien med 2,5, får du vekten av salt (natriumklorid) i matvaren.

Svært varierende innhold av fett Det er stort sprik i fettinnhold mellom middagene, men enda større sprik når vi ser på hvor mye av energiprosenten som kommer fra fett. Hovedkildene til fett i rettene er kjøtt og tilsatt olje.

Fett er et svært energitett næringsstoff og inneholder mer enn dobbelt så mye energi som karbohydrater og protein.

Ideelt sett bør ikke energiprosenten (E%) fra fett overstige 30 E%. Det er nemlig lettere å overspise energi i et sammensatt måltid som er rikt på fett.

Det er bare to middager i testen som er under 30 E%, men også to middager som inneholder mer enn 50 E% fra fett.

Produsentene bytter ut palmeoljen I denne testen så vi at flere av produktene var merket med palmeolje på etiketten.

Etter at vi tok kontakt med samtlige produsenter, fikk vi vite at palmeoljen er på vei ut eller allerede byttet ut i alle ferdigrettene bortsett fra to.

De aller fleste erstatter palmeoljen med den sunne rapsoljen.

Dette er veldig positivt ettersom rapsolje er en gunstig vegetabilsk olje, som er en sunn motvekt til mettet fett fra kjøttet.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet en rekke ferdigretter på boks som kan spises som et selvstendig måltid. Vi har ikke tatt med basismat, som kjøttboller og lignende.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av energi, protein, fiber, mettet fett og salt.

Mye protein og fiber har trukket opp, mens innholdet av energi, mettet fett og salt har trukket ned.

Vi har dessuten beregnet hvor mye energi som kommer fra fett, og tatt dette inn i beregningen. Vi har hentet inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene dette har manglet på deklarasjonen.

Stem på den du liker best Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 5 og det dårligste terningkast 1.

Et balansert måltid bør ha en god andel grønnsaker.

Vi har valgt å ikke bruke terningkast 6 i denne testen ettersom grønnsaksinnholdet er ukjent og fordi dersom en person spiser en hel boks til middag, blir saltinntaket for høyt.

Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 eller 2, er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Våre kilder Opplysningene til Bramats tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker, og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Dette gjør vi for at vi skal få en god test og at produktene skal bli vurdert på lik linje.

Feilkilder Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Som hjemmelaget Ertesuppe Testvinner med det nest høyeste proteininnholdet og minst mettet fett. Produktet med lavest energiprosent fra fett. Karakter: Produsent: Nortura SA Som hjemmelaget Brun lapskaus Testvinner med det høyeste fiberinnholdet. Lavt innhold av mettet fett og energiprosent fra fett. Karakter: Produsent: Nortura SA Trondhjems Cowboygryte med pølser og bacon Testvinner med det høyeste fiberinnholdet og minst innhold av mettet fett og salt. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Trondhjems Lys lapskaus Middagen har lavt innhold av mettet fett og salt, men også lavt på protein og fiber. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Trondhjems Erter, kjøtt og flesk Middagen med det høyeste proteininnholdet, men kommer dårlig ut på energiinnhold Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Trondhjems Sodd Middagen med det laveste protein- og energiinnholdet. Lavt innhold av mettet fett, men også lavt på fiber. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Trondhjems Brun lapskaus En middag med lite salt og og mettet fett, men også lite protein. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Trondhjems Spaghetti à la Capri En middag med lite mettet fett og ganske lite salt, men som kommer relativt dårlig ut ellers. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Tex-Mex gryte Middagen med det høyeste energiinnholdet og hvor halvparten av energien kommer fra fett. Ganske bra innhold av fiber og salt. Karakter: Produsent: Nortura AB Trondhjems Spaghetti à la Napoli En middag med ganske lite salt og mettet fett, men kommer ganske dårlig ut ellers. Karakter: Produsent: Rieber & Søn. Brun lapskaus Middagen med det høyeste innholdet av mettet fett og laveste innhold av salt. Kommer også dårlig ut på proteininnhold. Karakter: Produsent: First Price Brun lapskaus Testtaper som kommer dårlig ut på innhold av energi, salt og protein. Produsenten manglet tall på fiber og mettet fett. Karakter: Produsent: X-tra, Coop Som hjemmelaget Trøndersodd Testtaper med det høyeste saltinnholdet. 69 prosent av energien kommer fra fett! Også lavt på fiber og høy på mettet fett. Karakter: Produsent: Nortura SA Les mer på Bramat.no:

Ikke drikk lettbrus hver dag
Sunn og usunn i sum
Sønnen min på 3,5 md tåler ikke egg