TAPTE RETTSAK: De tre hotellsøkemotorene må nå ut med en millionerstatning til to franske hoteller fordi de har fremstilt hotellene som fullbooket, selv om hotellene hadde mange ledige rom. Fotomontasje: MIGUEL MEDINA /AFP/SCANPIX
TAPTE RETTSAK: De tre hotellsøkemotorene må nå ut med en millionerstatning til to franske hoteller fordi de har fremstilt hotellene som fullbooket, selv om hotellene hadde mange ledige rom. Fotomontasje: MIGUEL MEDINA /AFP/SCANPIXVis mer

Hoteller vant mot Tripadvisor, Expedia og Hotels.com

Framstilt som fullbooket selv om de ikke var det.

(Dagbladet): Hotels.com, Tripadvisor og Expedia er dømt for villedende markedsføring, skriver Aftenposten.no.

Hotellsøkemotorene må nå ut med en millionerstatning til to franske hoteller fordi de har fremstilt hotellene som fullbooket, selv om hotellene hadde mange ledige rom.

Ifølge Aftenposten var det den franske hotell- og restaurantorganisasjonen Synhorcat som kjørte saken på vegne av de to franske hotellene, fordi de mente søkemotorenes markedsføring av hotellene, både var villedende og skadegjørende.

3,3 millioner De tre selskapene er nå dømt til å betale 2,2 millioner kroner i erstatning til organisasjonen for å ha skadet deres interesser.

I tillegg må de ut med 635.000 kroner til hotellene, samt 155.000 i saksomkostninger til alle de berørte partene.

Totalt må selskapene betale 427.000 euro - rundt 3,3 millioner norske kroner.

Tilfellet er ikke enestående for Frankrike. Problemet er også kjent på våre breddegrader - både i Sverige og her hjemme, melder Aftenposten.no.

Villedende Dommen i Frankrike gjelder økonomisk tap for hotellene. Om hoteller blir utsatt for dette i Norge, kan de kreve erstatning og gå til søksmål, forteller fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjedrem til Dagbladet.

Forbrukerombudets rolle er likevel å se på om slik markedsføring vil være villedende for forbrukerne:

- Er dette riktig, kan det villede forbrukerne og være i strid med loven, sier han.

Både fordi kundene ikke får bodd på et hotell de svært gjerne vil bo på, og fordi det er fare for at de som vil booke et spesielt prisgunstig hotell som feilaktig framstilles som fullbooket, må velge et dyrere alternativ.

Anker ikke Expedia er fornøyd med dommen, og mener den blant annet anerkjenner selskapets arbeid med å gjøre informasjonen på nettet så enkel, lett tilgjengelig og forståelig som mulig:  

- Våre prioriterte oppgaver framover er å ha fortsatt fokus på kundeservice, og vi har ingen planer om å anke dommen, uttaler selskapet i en e-post til Dagbladet.

Hotels.com er i samme konsern som av Expedia.

- Det franske søksmålet vil ikke ha noen innvirkning på norske kunder, står det videre.

Søksmålet gjaldt de franske utgavene Expedia og Hotels.com.

Presiserer tilgjengelig Ifølge selskapet har søkemotoren nå endret teksten fra «ingen flere rom tilgjengelig» til «ingen flere rom tilgjengelig på Expedia».

Denne endringen har ifølge Expedia blitt godkjent av retten og det franske konkurransetilsynet (DGCCRF).

- Vi har gjort endringer etter anmodninger fra DGCCRF, og vi er glade for at disse har blitt godkjent av retten, står det i e-posten.

Dagbladet har foreløpig ikke lykkes i å få noen kommentar fra Tripadvisor.