TØFFE DAGER: Renholderne på hotellene opplever de underligste historiene. Arkivfoto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
TØFFE DAGER: Renholderne på hotellene opplever de underligste historiene. Arkivfoto: Odd Roar Lange / The Travel InspectorVis mer

Hotell:

Hotellgjesten sovnet i dusjen -må betale sjokkregning

Les renholdernes villeste hverdagshistorier fra norske hotell.

(Dagbladet): Den trøtte hotellgjesten i Trondheim skulle bare ta en dusj etter en temmelig fuktig tur på byen. Men gjesten klarte ikke å holde seg våken og sovnet inne i dusjen. Det endte med en voldsom oversvømmelse på hotellet.

- Da jeg tok kontakt, var han hellig overbevist om at dette var noe hotellet måtte ta ansvar for, forteller en oppgitt hotelldirektør til Dagbladet.

- Gjesten mente at han ikke hadde sovnet med vilje, og da kunne han jo umulig klandres for skaden, fortsetter direktøren.

- Den spesielle historien utspilte seg forrige helg. Jeg regner med at det ender med en prislapp på i overkant av 100 000 kroner, ettersom badet også må totalrenoveres for å unngå seinskader. Vi får det dekket av byggforsikringen, men selskapet vårt vil nok sende regresskrav til gjesten. La oss håpe han da også er forsikret på alle tenkelige vis, sier direktøren.

Han regner med at rommet er ubrukelig de neste fem-seks ukene.

RENT OG RYDDIG: De fleste hotellgjester liker at det er ryddig når man kommer. Det liker renholderne også. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
RENT OG RYDDIG: De fleste hotellgjester liker at det er ryddig når man kommer. Det liker renholderne også. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Kostbare hotellopphold

Dusjgjesten er ikke den eneste som ender opp med et kostbart hotellopphold i sommer. Det samme gjør gjesten ved et Oslo-hotell etter at han tok madrassen ut på balkongen. Utpå natta begyntedet å regne, men han tok ikke madrassen med seg inn igjen. Hotellet satte lite pris på å få vannseng.

- Vi har også hatt en gjest som hadde med seg telys som ble tent overalt. Telysene brente hull i madrassen, lagde svimerker på nattbord og hull i tepper. Gjesten måtte betale 10 000 kroner i erstatning, forteller Claus Petersen, direktør ved Scandic Solli i Oslo.

SPARKER TIL: Bulgarske myndigheter skal først ha publisert klippet på sine hjemmesider, hvor de også peker ham ut som en svensk turist, noe statsadvokatens talsmann bekrefter overfor svenske medier. Den 53 år gamle svensken sparker her en 65 år gammel kvinnelig hotellansatt slik at hun mister bevisstheten. Hendelsen skjedde på Sunny Beach i Bulgari... Vis mer

Gruer seg til ferien

Mange nordmenn tror åpenbart at foreldrene deres jobber ved hotellet og kan ta seg av ryddingen ... Renholderne som rydder og vasker hotellrom i Norge, har nemlig de utroligste historiene på lager.

Hotellgjestene i Tromsø skulle ta et ulovlig «nattbad» i hotellets boblebad. Det gikk for så vidt greit, helt til en av badegjestene fullførte seansen ved å kaste en stor plante opp i boblebadet. Jorda i blomsterpotta gikk raskt i oppløsning i vannet og forsvant deretter inn i pumpesystemet. Hele boblebadet måtte rives og bygges opp på nytt.

Mens forretningsreisende generelt - og besetninger fra flyselskap - spesielt får tomler opp for å rydde etter seg, er rydde- og vaskejobbene betydelig tyngre i ferietida.

- Det ser ganske ille ut etter helgene, sier direktøren ved et populært sentrumshotell i Oslo.

- Fritidsreisende er definitivt verre enn forretningsreisende. Og verst var fotballguttene som bodde hos oss under Norway Cup for to år siden. Makan til svinesti ... Det var matrester overalt hver dag, de brukte sengetøy som servietter, og det lå igjen masse skittent tøy. Fra ett slikt rom tok vi ut tre bæreposer søppel.

RYDDESJOKK: Hvordan forlater du hotellrommet ditt etter oppholdet? Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
RYDDESJOKK: Hvordan forlater du hotellrommet ditt etter oppholdet? Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Verstinglista

Og renholderne, som ofte får stadig kortere tid på hvert rom, får de underligste oppgaver de må løse. Her er noe av det:

  • Rydde dildoer og annet sexleketøy etter gjestene.
  • Tørke opp oppkast som gjesten ikke har gjort noen forsøk på å fjerne.
  • Rydde søppel som er kastet overalt på rommet, unntatt i søppelbøtta.
  • Rydde opp etter koking av nudler og pølser i vannkokeren.
  • Vaske etter gjester som snyter seg på speilet.
  • Plukke opp Q-tips / ørepinner med ørevoks som er slengt rundt om på badet.
  • Rydde opp etter langtidsgjester som hengte do-not-disturb-skiltet på døra, og detter etterlot rommet snudd opp ned.
  • Plukke opp skitne truser og sokker som ligger slengt rundt om på rommet.
  • Rydde opp på «partyrom» hvor gjestene hadde pyntet med serpentiner, og spredte lassevis med tomflasker, ølbokser, snusposer utover alle steder - utenom søppelkassen.
  • Rydde «Norway Cup-rom» som hadde brus på gulvet, chips over, under og oppi senga og alle andre steder. Emballasje fra shopping som bare ble kastet på golvet.

Brukte stolen som toalett

- Det verste vi har opplevd er paret som bodde på rommet og gjorde fra seg under sitteputa på en stol. I tillegg var det avføring på vegger og golv. Rett og slett helt grusomt, forteller en hotelldirektør i Ålesund.

- Vi måtte vaske ned rommet og kaste møbelet. I dag er rommet totalrenovert heldigvis.

Ellers så er det mange som tar feil dør når de skal på do om natta, og ender opp naken ute i gangen - uten nøkkelkort.

- Det morsomste jeg har opplevd, var en fyr som akkurat hadde kjøpt seg ny truse og hadde ikke saks på rommet. Han kom ned og spurte om jeg kunne klippe av lappen som stakk opp bak. Det fiksa jeg selvsagt, ler hotelldirektøren fra Sunnmøre.