GRØNN LUKSUS: Marc Weinert står for interiøret på nye Hotel Guldsmeden, Carlton Oslo. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
GRØNN LUKSUS: Marc Weinert står for interiøret på nye Hotel Guldsmeden, Carlton Oslo. Foto: ELISABETH SPERRE ALNESVis mer

Hotellspa med kaffegrut fra frokosten

Og mysli av gårsdagens brød.

• Les om særpregede norske hoteller her.
Nystuen - med egen kjendisbjørn.

(Dagbladet Søndag): I lokalene til gamle Hotell Carlton, i Parkveien mellom Vika og Solli plass i Oslo, har Danmarks lille hotellkjede Guldsmeden åpnet sitt første norske hotell.

Det har blitt sju hoteller siden de åpnet det første i Århus for 11 år siden. Alle med det de kaller en mørkegrønn tankegang i bunn.

- Det er for mye overforbruk i verden, og vi vil ikke bidra til det, sier Sandra Plesner Weinert.

Sammen med arkitektektemannen Marc tok hun opp lån for å starte opp hotelldrømmen i 1999.

TENKER GRØNT: Gründer Sandra Plesner Weinert på besøk hos den norske hotellverten Perry Røed i Oslo. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
TENKER GRØNT: Gründer Sandra Plesner Weinert på besøk hos den norske hotellverten Perry Røed i Oslo. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

Danskene oppdaget dette med økologi og miljø før oss nordmenn, men på den tida var det ikke så trendy å være grønn som det er i dag. Likevel var det ikke noe annet alternativ for Sandra og Marc enn å sette miljøet først.

- Det var mest for vår egen skyld. Men vi vil gjøre det på en stille måte, ikke komme med irriterende pekefingrer, sier Sandra Weinert.

Det betyr små forslag i brosjyrene om at du kanskje kan dusje litt kortere, slå av vannet mens du pusser tennene og slå av lyset.

Sånne ting.

- Hvis folk gjør det, betyr det også at vi sparer penger. Gjerne det! sier Sandra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ØKOLOGISK: Lokal mat og drikke er viktig for Guldsmeden. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
ØKOLOGISK: Lokal mat og drikke er viktig for Guldsmeden. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

For henne har dette blitt en livsstil, og for alle som jobber på hotellet sniker tankesettet seg inn i løpet av kort tid. Det håper hun også det kan gjøre hos gjestene.

Hotellindustrien består av mange engangsprodukter, stort forbruk av håndklær og sengetøy og mye avfall.

- Det kan være små ting, som å plukke ut en papirlapp av søppelkurven i stedet for å skifte hele posen.

Det skal ikke være kunstig, men derimot en del av hele opplevelsen av å bo her, sier hun.

I tillegg til de store linjene, som at all strøm kommer fra fornybar energi og at maten er økologisk fra lokale leverandører, eksperimenterer de også med andre muligheter for gjenbruk.

PREG AV BALI: Interiørarkitekten har brukt mye tre og skinn. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
PREG AV BALI: Interiørarkitekten har brukt mye tre og skinn. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

Som at kaffegruten fra frokosten brukes i noen av spabehandlingene, og at nøkkelkortene lages i plantefiber.

Frokosten, som alle som har bodd en natt på Guldsmeden ikke slutter å lovprise, inneholder ikke noe kunstig sukker, men derimot en mysli som blant annet er laget på gårsdagens brune rugbrød.

Hotellet i Oslo åpnet i det små i midten av oktober, og fremdeles bygges det både ute og inne. Den skikkelige åpningen kommer først etter nyttår.

Stilen er lett å kjenne igjen fra de danske hotellene, men mye av det opprinnelige Hotell Carlton er også beholdt.

- Gjenbruk er viktig. Og det vi har måttet kvitte oss med av innredning, kjøres videre til Polen der det blir brukt i nye sammenhenger, sier Sandra.

Mannen hennes Marc er arkitekt, og står bak interiøret til hotellene. Møblene har et visst balinesisk preg, det er mye tre og skinn.

Alle rom har himmelseng, iMac som tv og store dunker med økologiske badeprodukter.

Det behøver ikke være spartansk og kjedelig selv om det er miljøvennlig. I kjelleren står spa og sauna snart klart.

I Danmark har de jobbet lenge med å få gode avtaler med lokale leverandører av økologiske produkter. Dette er vanskeligere i Norge, synes Sandra, og foreløpig vil en del av varene bli sendt fra København.

Men arbeidet med å finne gode, norske erstatninger er i gang. Den norske hotellverten Perry Røed er i dialog med flere. Han har erfaring fra andre, større hotellkjeder og har merket hvordan miljøbevissthet er økende.

- For firmaer med mange reisedøgn er det ofte et poeng å velge miljøvennlig.

Det er også mange som etter hvert foretrekker små hoteller, sier han.

I Norge er mellom 75 og 80 prosent av hotellgjestene norske, og det offentlige står for mange av overnattingene.

De store hotellkjedene utgjør den desidert største delen av tilbudet, og de fleste av dem har nå integrert bærekraftige løsninger som en naturlig del av driften - og promoteringen.

- Stadig flere kjeder, og også de enkeltstående hotellene, er mer opptatte av miljø.

Det merker vi på hvor mange som er interesserte i å få miljømerkene som Svanemerket, iso-sertifisering eller Miljøfyrtårn, sier Per-Arne Tuftin, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.

Han tror interessen kommer fra en kombinasjon av en økende bevissthet rundt miljøspørsmål, en følelse av samfunnsansvar - og selvfølgelig at det bringer flere kunder til gards.

- Det gir et konkurransefortrinn å kunne dokumentere at man innfrir visse miljøkrav, sier han.

Morten Leuch Elieson er leder i Miljøfyrtårn, som har levert sertifisering til 89 norske hoteller, og han kan bekrefte at interessen er økende. Per dags dato er 46 andre hoteller i gang med prosessen.

- Det er et tungt tog å få i bevegelse, men markedet fikk skikkelig fart for et - to år siden da kjedene virkelig begynte å finne ut av dette.

BO GRØNT I KØBENHAVN: Nye Crown Plaza Copenhagen Towers ble nylig kåret til verdens mest miljøvennlige hotell av Skål International. Foto: AFP / SLIM ALLAGUI
BO GRØNT I KØBENHAVN: Nye Crown Plaza Copenhagen Towers ble nylig kåret til verdens mest miljøvennlige hotell av Skål International. Foto: AFP / SLIM ALLAGUI Vis mer

Miljøsertifisering er blitt et nødvendig konkurranseelement, og et verktøy for å gjøre hotellet mer miljøeffektivt, sier han.

Det hjelper på når det offentlige kommer på banen med en innkjøpspolitikk hvor det kreves miljødokumentasjon, mener han.

Marc Weinert hos Gullsmeden er ikke helt sikker på at det offentlige er så opptatte av miljø som de gir inntrykk av.

Selv om det kanskje er blitt bedre, er det en vei igjen å gå.

- Det er fortsatt for lite vilje der ute. Når alt kommer til alt, er første parameter alltid pris, tror han.

OG I STORBRITANNIA: Scarlet Hotel i Cornwall tenker først og fremst lokalt og bærekraftig.
OG I STORBRITANNIA: Scarlet Hotel i Cornwall tenker først og fremst lokalt og bærekraftig. Vis mer

gda@dagbladet.no