FOR SEINT ETTERPÅ: Du kan ikke nødvendigvis komme når jobben er ferdig og si at taksteinene ikke falt i smak. (Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.) Illustrasjonsfoto: MEDIAPLANET
FOR SEINT ETTERPÅ: Du kan ikke nødvendigvis komme når jobben er ferdig og si at taksteinene ikke falt i smak. (Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.) Illustrasjonsfoto: MEDIAPLANETVis mer

Hun tapte 500 000 fordi hun var for treg

Selv om håndverkeren gjorde feil.

DinSide: Når du pusser opp, skal både håndverkere og butikkene du handler fra gi deg det du har grunn til å tro du skal få. Det er en kronglete, juridisk måte å si: Du skal bli fornøyd.

Og blir du ikke fornøyd, kan du banke forbrukerkjøpsloven og/eller håndverkertjenesteloven i bordet for å få ordnet opp.

Men vil du ha full uttelling på klagene dine, må du følge med og stanse arbeidet så tidlig som mulig.

Du har nemlig selv ansvaret for at tapet til motparten ikke blir større enn nødvendig. Da kan du for eksempel få tilbake nesten 100 000 kroner for løse fliser på badet.

«Tapte» 500 000 kroner I fjor vår fikk en kvinne i Bergen lagt nytt tak, for totalt 525 650 kroner. Men da jobben var ferdig, ga hun håndverkerne beskjed om at fargen ikke var riktig. Firmaet mente man måtte regne med naturlig variasjon i fargen på teglstein, dessuten at hun sa fra for seint. Saken endte derfor i Forbrukertvistutvalget (FTU).

FTU gir kvinnen rett i at taksteinen ikke var som forventet, og dermed en mangel ved jobben i henhold til håndverkertjenesteloven. Men for å få rettet mangler, krever loven at det må skje «uten urimelig kostnad eller ulempe for tjenesteyteren». Og for at ulempen skulle blitt rimelig, måtte kvinnen ha sagt fra tidligere, mener utvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det må legges til grunn at [kvinnen] så taksteinen lenge før taket var ferdigstilt. Hadde hun reagert tidligere kunne innklagde avbrutt tjenesten og begrenset kostnadene,» skriver FTU i sitt vedtak.

Bergenskvinnen får derfor ikke tilbake alle de 525 650 kronene slik hun ønsket, men et skjønnsmessig prisavslag på 25 000 kroner. 

Kjenner du for øvrig de fire skrittene for å vinne over dårlig håndverkere?

«Tapte» 40 000 kroner I fjor vinter la en mann fra Askim ny parkett. Da jobben var ferdig, var ikke mannen fornøyd med hvordan det så ut. Han reklamerte derfor til butikken, og krevde at de dekket utgiftene til både fjerning av gammel parkett, innkjøp av ny parkett samt legging av denne, til totalt 40 000 kroner.

Selskapet nektet å gå med på dette, og saken havnet hos FTU. Og her får klageren samme beskjed som bergenseren:

«Utvalget deler [butikkens] syn om at [mannen] burde reagert på feilen og avbrutt leggingen på et tidligere tidspunkt. Fargeavviket mellom kant og parkettbordet for øvrig, er godt synlig. Det må forutsettes at [mannen] visste hvordan parketten han hadde kjøpt skulle se ut,» skriver utvalget i sin avgjørelse.

STOPP I TIDE: Legger du et gulv og merker at ikke fargen er riktig, må du stanse før hele gulvet er lagt.  Foto: DINSIDE.NO
STOPP I TIDE: Legger du et gulv og merker at ikke fargen er riktig, må du stanse før hele gulvet er lagt. Foto: DINSIDE.NO Vis mer

Her er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Og paragraf 54 sier blant annet: «En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap.»

Dette har ikke klageren gjort, mener FTU, da han sa fra først etter parketten var lagt. Og han får derfor ikke et eneste øre i erstatning.

Klag så tidlig som mulig Både håndverkertjenesteloven og forbrukerkjøpsloven sier altså at du selv har et ansvar for å gjøre tapet så lite som mulig for parten du klager til.

Dette kan i praksis bety å si fra så tidlig som mulig til enten butikken du har kjøpt materialer fra, eller til håndverkerne som gjør jobben, alt etter som hva som er i veien og hvordan jobben blir gjort.

For å få til dette, må du derfor følge godt med når du eller håndverkere pusser opp i hjemmet ditt.

Får du betryggende beskjeder à la «Slapp av, dette går seg til», bør du selvfølgelig kunne klage seinere om så ikke skjer. Men har du selv, innerst inne, visst at du ikke kom til å bli fornøyd, må du belage deg på å stå for mye av tapet selv, om du ikke sier fra før jobben er ferdig.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
- Om du ikke omtaler meg negativt på Finn.no, skal jeg gi deg 1500 kroner tilbake, foreslo snekker til kunde

Slik sjekker du at et firma eller håndverker er til å stole på