Hun tapte 500 000 fordi hun var for treg

Selv om håndverkeren gjorde feil.

FOR SEINT ETTERPÅ: Du kan ikke nødvendigvis komme når jobben er ferdig og si at taksteinene ikke falt i smak. (Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.) Illustrasjonsfoto: MEDIAPLANET
FOR SEINT ETTERPÅ: Du kan ikke nødvendigvis komme når jobben er ferdig og si at taksteinene ikke falt i smak. (Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.) Illustrasjonsfoto: MEDIAPLANET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DinSide: Når du pusser opp, skal både håndverkere og butikkene du handler fra gi deg det du har grunn til å tro du skal få. Det er en kronglete, juridisk måte å si: Du skal bli fornøyd.

Og blir du ikke fornøyd, kan du banke forbrukerkjøpsloven og/eller håndverkertjenesteloven i bordet for å få ordnet opp.

Men vil du ha full uttelling på klagene dine, må du følge med og stanse arbeidet så tidlig som mulig.

Du har nemlig selv ansvaret for at tapet til motparten ikke blir større enn nødvendig. Da kan du for eksempel få tilbake nesten 100 000 kroner for løse fliser på badet.

«Tapte» 500 000 kroner I fjor vår fikk en kvinne i Bergen lagt nytt tak, for totalt 525 650 kroner. Men da jobben var ferdig, ga hun håndverkerne beskjed om at fargen ikke var riktig. Firmaet mente man måtte regne med naturlig variasjon i fargen på teglstein, dessuten at hun sa fra for seint. Saken endte derfor i Forbrukertvistutvalget (FTU).

FTU gir kvinnen rett i at taksteinen ikke var som forventet, og dermed en mangel ved jobben i henhold til håndverkertjenesteloven. Men for å få rettet mangler, krever loven at det må skje «uten urimelig kostnad eller ulempe for tjenesteyteren». Og for at ulempen skulle blitt rimelig, måtte kvinnen ha sagt fra tidligere, mener utvalget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer