GLANSBILDE: Hurtigruten ønsker å framstå som en formidler av unik norsk natur, i en ramme av komfortable bekvemmeligheter der det serveres utsøkte norske råvarer ved bordet. Billettsalget for jubileums-sommeren 2018 tyder på at konseptet går hjem. Her er «MS Polarlys» på vei inn i Trollfjorden i Lofoten med en jaktende havørn hengende på himmelen. Foto: Tormod Brenna
GLANSBILDE: Hurtigruten ønsker å framstå som en formidler av unik norsk natur, i en ramme av komfortable bekvemmeligheter der det serveres utsøkte norske råvarer ved bordet. Billettsalget for jubileums-sommeren 2018 tyder på at konseptet går hjem. Her er «MS Polarlys» på vei inn i Trollfjorden i Lofoten med en jaktende havørn hengende på himmelen. Foto: Tormod BrennaVis mer

Hurtigruten 125 år

Hurtigruten feirer jubileet med å fjerne all engangsplast

Hver eneste dag i 125 år har Hurtigruten seilt langs norskeksysten. 3. juli feires jubileet - blant annet med å fjerne all engangsplast fra skipene.

NORSKEKYSTEN (Dagbladet): Hurtigruten sammenlikner seg med Route 66 og Orientekspressen når de markedsfører seg internasjonalt. Det skulle da bare mangle.

POPULÆR ATTRAKSJON: Hurtigruten er ikke bare en ferieform. Den spektakulære reisen langs kysten er en attraksjon i seg selv, og i følge selskapet selv mer populær enn noen sinne. Foto: Tormod Brenna
POPULÆR ATTRAKSJON: Hurtigruten er ikke bare en ferieform. Den spektakulære reisen langs kysten er en attraksjon i seg selv, og i følge selskapet selv mer populær enn noen sinne. Foto: Tormod Brenna Vis mer

For si hva du vil, sjøreisa langs kysten fra Bergen til Kirkenes – eller omvendt om du vil – er så spektakulær at den tåler enhver sammenlikning.

Dagbladet var med på en slik tur nylig, og har sjelden hørt flere «fantastic», «awesome» og «unglaublich» før.

På en fire dagers tur fra Kirkenes til Svolvær opplevde vi alt fra full storm rundt Nordkapp til flatt hav, vindstille og solskinn i Lofoten – altså Kyst-Norge i et nøtteskall akkurat slik Hurtigruten ønsker å presentere produktet sitt.

Ganske nøyaktig 125 år etter at Richard Withs dampbåt, DS Vesteraalen, ble satt i trafikk langs kysten den 3. juli i 1893, er aktiviteten større enn noen gang.

NORSKE RÅVARER: Det er ikke bare den norske naturen som skal vises fram under en reise med Hurtigruten. Også maten er, så langt det lar seg gjøre, helnorsk og lokal. Foto: Tormod Brenna
NORSKE RÅVARER: Det er ikke bare den norske naturen som skal vises fram under en reise med Hurtigruten. Også maten er, så langt det lar seg gjøre, helnorsk og lokal. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Pol til pol

- Hurtigruten har aldri hatt flere gjester og bydd på flere opplevelser og flere destinasjoner enn det vi gjør i det året vi fyller 125 år. Vi går jubileumssommeren i møte med fulle skip både på norskekysten og på ekspedisjonsseilingene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam til Dagbladet.

KJÆRLIGHET VED FØRSTE BLIKK: Lucy fra London får stifte bekjentskap med ei ekte norsk kongekrabbe i Kirkenes. Foto: Tormod Brenna
KJÆRLIGHET VED FØRSTE BLIKK: Lucy fra London får stifte bekjentskap med ei ekte norsk kongekrabbe i Kirkenes. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Blant nordmenn flest er Hurtigruten synonymt med kysttrafikken. Internasjonalt er selskapets øvrige ekspedisjonscruise blitt stadig mer attraktive.

- Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruise-rederi. Vi har skip og seilinger fra pol til pol – fra Svalbard, Grønland og Canada, til Antarktis. I 2018 tilbyr vi over 200 destinasjoner i mer enn 30 land, sier Skjeldam.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krig mot plast

Det forplikter å være stor, og Hurtigruten har bestemt seg for å ta ansvar i miljøspørsmålet. Jubileumsfeiringen skal være noe mer enn bløtkake og ballonger – den er også en krigserklæring mot engangsplasten som brukes om bord.

ATTRAKSJONER: Hurtigruten tilbyr en rekke aktiviteter også utenfor skipet, som rib-rafting i Lofoten. Foto: Tormod Brenna
ATTRAKSJONER: Hurtigruten tilbyr en rekke aktiviteter også utenfor skipet, som rib-rafting i Lofoten. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Nå blir vi en av de første globale bedriftene som kutter all unødvendig engangsplast. Det skjer allerede 2. juli. Det betyr for eksempel at plastsugerør blir byttet med metall. Rørepinner forsvinner helt. Det samme gjør plastglass pakket i plast, plastbestikk, plastposer, plast-tannpirkere, plastforklær, engangspakker med smør – og alt annen unødvendig engangsplast som Hurtigrutens 400 000 gjester og 2500 ansatte omgir seg med hver eneste dag.

TØRRFISK-ISKREM: Det er mer enn sjokolade og jordbær å finne i isdisken. Foto: Tormod Brenna
TØRRFISK-ISKREM: Det er mer enn sjokolade og jordbær å finne i isdisken. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Vi bruker også innkjøpsmakten vår til å påvirke underleverandører til å komme opp med plastfrie løsninger, sier Skjeldam.

- At vi erklærer krig mot engangsplast, skjedde bare noen dager etter offentliggjøringen av den største miljøoppgraderingen i Hurtigrutens historie: Inntil ni skip skal bygges om til gass- og batteridrift. I tillegg plukker våre gjester og ansatte årlig flere tonn plast og søppel fra strender langs norskekysten og i sårbare polare områder.

- Det er ingen grunn til å utsette slike beslutninger. Det finnes mer miljøvennlige alternativer til det aller meste allerede i dag. Da er det viktig for oss å vise vei, og faktisk gjøre noe, sier konsernsjefen.

Norsk særpreg

Hurtigruten har vokst fra å være en etter hvert livsviktig ferdselsåre som bandt Kyst-Norge sammen til å bli en av landets desidert største attraksjoner.

FULL STORM: Kysten utenfor Nord-Norge kan være røff, også sommerstid. Foto: Tormod Brenna
FULL STORM: Kysten utenfor Nord-Norge kan være røff, også sommerstid. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Det er en rolle selskapet gjør sitt ytterste for å bevare, og forsterke. Den storslåtte naturen, den du kan sitte i solstolen på dekket og gli sakte forbi – gjerne under midnattssola – er ikke i seg selv nok. Hurtigruten jobber kontinuerlig med å styrke totalopplevelsen, og har i de siste åra satset mer og mer på kortreist lokalprodusert norsk mat. Det karakteriserer Skjeldam som en ubetinget suksess.

- Norsk mat har de siste åra tatt en fortjent plass ved det internasjonale matbordet – og vi har gjort maten til en sentral del av Hurtigruten-opplevelsen.

- Det norske kystkjøkkenet har stor appell for gjestene våre uansett nasjonalitet. Samarbeidet med lokale norske matprodusenter og konseptet med sesongbasert og kortreist lokal mat, har bidratt vesentlig til Hurtigrutens sterke utvikling de seinere åra, sier Skjeldam.

Tørrfisk-iskrem

- Opplevelsesturister av i dag ønsker seg mer enn fjell, fjorder og nordlys eller midnattssol. Derfor byr vi dem på de beste råvarene i verden og de får spise dem mens de seiler forbi der de kommer fra, sier Skjeldam.

SPEKTAKULÆRT: Lofoten badet i sol og omgitt av flatt hav kan gjøre deg andektig. Foto: Tormod Brenna
SPEKTAKULÆRT: Lofoten badet i sol og omgitt av flatt hav kan gjøre deg andektig. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Om bord i restauranten kan du derfor spise både kongekrabbe fra Finmark, drikke pils tappet i Svolvær, eller nyte en iskrem produsert i Lofoten. En av smakene i isdisken heter forresten «tørrfisk», og anbefales i første rekke til spesielt interesserte.

Også hovedrettene er basert på lokale råvarer, og kommer gjerne om bord i båten samme dag, eller dagen før de skal serveres.

- Ferskere blir det ikke, sier kjøkkensjef Axel Kvam, som har stått i byssa i snart 23 år og kun har måttet ta to arbeispauser i løpet av denne tida. Den lengste var på to timer. Da var bølgene 16 meter høye.

ERFARING: Kaptein Jon Olaf Klodiussen demonstrer hvor mye skipet kan krenge når bølgene blir høye og været røft. Foto: Tormod Brenna
ERFARING: Kaptein Jon Olaf Klodiussen demonstrer hvor mye skipet kan krenge når bølgene blir høye og været røft. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Tidligere kom maten gjerne i bokser eller esker. Mye var ferdig og krevde ikke så mye arbeid om jeg skal være ærlig. Nå er så godt som alt av det vi serverer lokalt produsert, og så ferskt det kan bli. Kanskje lammet vi skal ha til middag beitet inne på disse engene for noen dager siden, sier Kvam og titter inn på noen beitemarker mens «MS Polarlys» passerer ei av bruene i Vesterålen med den sedvanlige halvmeteren i klaring mellom bruspennet og skorsteinen.

Aktiviteter i land

Nytt er det også at skipene har med seg faste aktivitetsledere på seilingene. Flere titalls ekstra-opplevelser tilbys – mot en pris riktignok – underveis. Det handler om alt fra foredrag til byvandringer, turer ut i naturen til fots eller til hest, kongekrabbe-safarier og turer i råsterke rib'er i Lofoten på fotojakt etter havørnen, som det stadig blir flere av i dette området.

- Gjennom ekspedisjons-teamene våre på kysten får vi mer aktive opplevelser om bord, og både norske og utenlandske gjester kommer enda tettere på den norske naturen og kulturen, sier Skjeldam.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av Hurtigruten.

VERDENS VAKRESTE KYSTREISE: Hurtigruten runder 125 år i sommer, og skal markere begivenheten med flere tiltak, ikke minst rettet mot miljøet. Foto: Tormod Brenna
VERDENS VAKRESTE KYSTREISE: Hurtigruten runder 125 år i sommer, og skal markere begivenheten med flere tiltak, ikke minst rettet mot miljøet. Foto: Tormod Brenna Vis mer
MIDNATT: Midnattssola er en attraksjon i seg selv. Fra Hurtigrutens båter er den godt synlig. Foto: Tormod Brenna
MIDNATT: Midnattssola er en attraksjon i seg selv. Fra Hurtigrutens båter er den godt synlig. Foto: Tormod Brenna Vis mer