NORGESFAVORITTER: Toyotas RAV4 er en klassiker, men hvordan står den seg mot Hyundai ix35 og Skoda Yeti? Foto: PRODUSENT
NORGESFAVORITTER: Toyotas RAV4 er en klassiker, men hvordan står den seg mot Hyundai ix35 og Skoda Yeti? Foto: PRODUSENTVis mer

Hva er den beste folke-SUV-en?

Holder norgesfavoritten Toyota Rav4 stand mot Skoda Yeti og Hyundai ix35?

Dinside: Vurderer du ny SUV, kommer du ikke utenom Toyota Rav4, Skoda Yeti og Hyundai ix35,  men hvilken er best?

Nordmenn elsker folke-SUV-er og Toyota RAV4 spesielt. Denne crossover-SUV-en har blitt solgt i over 33 000 eksemplarer i Norge siden lanseringen i 1994.

Det vanskelige valget I denne runden har vi altså sammenlignet RAV 4, Skoda Yeti og Hyundai ix35, og vår rangering er som følger:

• Toyota RAV4: Det beste kjøpet
RAV4 byr på godt med plass, og den nye 2-liters dieselmotoren kler bilen bra, selv om den foreløpig ikke er å få med automat.

På den negative siden må vi også trekke inn at den trenger turtall ved igangkjøringer. Alternativet er et host, et hark, og den stopper.

Se hvorfor RAV 4 blir testens førstevalg

• Hyundai ix35: Et godt kjøp, med masse utstyr!
Koreanerne har gjort det til en god vane å putte på med utstyr du bare kan drømme om hos andre, eller i det minste betale mye penger for, så dette er altså bilen for utstyrsfreaken.

Om noe skal trekke ned på Hyundai iX35, må det være at den nå ser ut som veldig mange andre biler i SUV-klassen, store eller små.

Se hvorfor Hyundai ix35 tar en solid andreplass
 
• Skoda Yeti: For deg som vil skille deg ut
Skoda var tidlig ute med sin noe firkantede midi-SUV.

Bilen byr likevel på god plass, valgfri firehjulsdrift, og konsernets fremragende kombinasjon av DSG-gir og perfekt tilpassede motoriseringer. Et annet pluss er at dette er den eneste bilen i denne runden som kan trekke tilhengere opp til 2100 kilo.

Vi merker likevel at Yeti begynner å dra på årene, til tross for ansiktsløftningen den har fått.

Se hvorfor Skoda Yeti havner på sisteplass i denne runden

Og nei: Vi har ikke glemt konkurrentene I denne klassen finnes det nå så mange gode konkurrenter at det ikke er praktisk mulig å teste alle samtidig.

Før du bestiller deg ny bil bør du derfor også få med deg våre tester av Mazda CX-5, Honda CRV og Ford Kuga.

Hvorfor kaller vi dem crossover-SUV? Grunnen til at vi kaller klassen for crossover-SUV, er ganske enkelt at bilene er en blanding mellom det man kan kalle en terrengbil og en stasjonsvogn:

Bilene har altså litt høy bakkeklaring og sitteposisjon, samtidig som de prøver å ivareta personbilens kjøreegenskaper så godt det lar seg gjøre. I motsetning til en ordentlig robust SUV som er bygget på ramme, har en crossover-SUV selvbærende karosseri etter vanlig personbil-standard.

I motsetning til en vanlig SUV får derfor crossover-SUVene mer habile kjøreegenskaper langs vanlig vei, og er også overlegne hva angår forbruk og utslipp.

Men pass på: Dette er ingen terrengbiler Som terrengbiler faller de likevel gjennom:

Firehjulstrekken er jevnt over av den enkle sorten, og vil neppe imponere noen i Jeep- eller Land Rover-klubben

Les også: Snart ny Jeep Cherokee

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.