FIREHJULSTREKKERE: De er like gode på landeveien som på hytteveien, og passer utmerket for dem som har en aktiv livsstil. Men hvilken er best - VW Passat Alltrack eller Opel Insignia Country Tourer? Foto: AUTOFIL
FIREHJULSTREKKERE: De er like gode på landeveien som på hytteveien, og passer utmerket for dem som har en aktiv livsstil. Men hvilken er best - VW Passat Alltrack eller Opel Insignia Country Tourer? Foto: AUTOFILVis mer

Hvem vinner duellen, prisbomben fra Opel eller VWs allrounder?

Firehjulstrekkere perfekte for Norge.

• Flere bilsaker på db.no/bil

AUTOFIL/DINSIDE: De er like gode på landeveien som på hytteveien. Og begge passer utmerket for dem som har en aktiv livsstil.

Opel har slitt med salget, men setter sin lit til at Norge skal få øynene opp for nyheten Insignia Country Tourer.

Folkelige Passat kuppet kundene igjen straks Alltrack-utgaven kom.

Men det er to år siden. Spørsmålet er om den henger med i dag?

MYE FOR PENGENE: Country Tourer slår knockout på konkurrentene med sin lave pris. Utstyrspakken du får med på en Insignia er overveldende. Foto: AUTOFIL
MYE FOR PENGENE: Country Tourer slår knockout på konkurrentene med sin lave pris. Utstyrspakken du får med på en Insignia er overveldende. Foto: AUTOFIL Vis mer

Og hvem av disse vinner duellen?

• DUELL: Opel Insignia Country Tourer mot VW Passat Alltrack

Prisbomben • Opel Insignia 2,0 CDTi Premium Country Tourer
Når Opel endelig lanserer sin høyreiste stasjonsvogn, har de benyttet de samme designelementene som konkurrentene: Det betyr blanke lister, plastkrom, kanal- og hjulbueplast og beskyttelsesplater foran og bak.

Country Tourer er hele 4,92 meter lang, noe som gjør den to cm lengre enn Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Men der Mercedesen har klassens romsligste bagasjerom, kommer Insignia Country Tourer til kort. Målt opp til taket med nedlagt baksete er det klart at den skrånende taklinjen og avrundede hekken stjeler plass.

Kjøreglad bil Også foran har Opel rotet bort litt plass. Men det hersker likevel en herlig stemning bak rattet.

KJØREGLAD: Insignia har alltid vært en kjøreglad bil, og Country Tourer er intet unntak. Foto: AUTOFIL
KJØREGLAD: Insignia har alltid vært en kjøreglad bil, og Country Tourer er intet unntak. Foto: AUTOFIL Vis mer

Insignia har alltid vært en kjøreglad bil, og Country Tourer er intet unntak.

Enda bedre er det her, siden du kan bestemme hvor fast understellet skal være. FlexRide betyr nemlig adaptivt chassis og er perfekt når du vil sjalte mellom sport og komfort.

Litt trøtt motor Under panseret sitter det en stillegående 2-liters dieselmotor på 163 hester. Automatkasse er standard, og 0-100 km/t skjer på 11,4 sekunder.

Det er rett og slett litt for daft. Toppfarten er 200 km/t. Snittforbruket er 0,64 l/mil og CO2-uslippet ligger på 169 g/km.

Men når det kommer til økonomi er det grunn til å smile. For Insignia Country Tourer er nedlesset med utstyr inkludert i prisen.

Mye bil for pengene Importøren har gjort det enkelt og fører bare én utgave. Den koster i utgangspunktet 479 900 kroner.

OPEL INSIGNIA CROSS TOURER. Foto: AUTOFIL
OPEL INSIGNIA CROSS TOURER. Foto: AUTOFIL Vis mer

Da får du altså med de nevnte skinnsetene med varme og kjøling, BOSE-stereo, adaptivt chassis, navigasjon, ryggekamera, adaptive bi-xenon, varme i rattet, keyless go, el-seter, p-sensorer, adaptiv cruise control, 230V strømuttak og mye mer.

Med Insignia Country Tourer får du mye bil og utstyr for pengene. Kjører bra gjør den også.

Det er bare så synd at de har rotet bort litt av plassen.

Allrounderen • VW Passat Alltrack 2,0 TDI BMT Exclusive
Tyskerne har gjort det enkelt å heve Passat-karosseriet noen centimeter. Men ikke for mye. Bakkeklaringen er bare 16,5 cm.

Men du ser raskt at det ikke er en vanlig Passat straks du oppdager grovplasten rundt hjulbuer, plastkrom-detaljene hist og her og beskyttelsesplater i front og hekk.

Innvendig imponerer tyskerne med et interiør du skal være vrien for ikke å finne deg til rette i.

Bagasjerommet på hele 588 liter er praktisk utformet og enkelt å fylle opp. Bakseteplassen er høyst akseptabel og i forsetene er det lett å finne seg vel til rette.

Bedre enn vanlig Passat Ute på veien er kjørefølelsen faktisk bedre på Alltrack kontra standard Passat.

Økt bakkeklaring og lengre fjæringsvei gir den rette komforten uten at det krenger plagsomt i svingene. Grepet sikres via firehjulstrekksystemet Haldex.

Motoren er en sterk 2-liters diesel på 177 hester. Toppfarten er 211 km/t. Underveis er det ingen tvil om at dette er en kvikkas.

VW PASSAT ALLTRACK. Foto: AUTOFIL
VW PASSAT ALLTRACK. Foto: AUTOFIL Vis mer

Snittforbruket er lavt med 0,53 l/mil og CO2-utslippet ligger på 155 g/km.

Litt kostbar All gleden vi opplever med Alltrack har sin pris. I utgangspunktet får du den fra 450 900 kroner. Men med 177-hesters motor spretter prisen opp til 503 100 kroner med DSG-kasse.

Vår bil har utstyrsnivå Exclusive; sportspakke med nappaskinn, adaptiv bi-xenon, aluminiumslister innvendig, mørke vinduer bak, p-sensorer og svingbart el-betjent hengerfeste.

Totalprisen blir da 541 100 kroner. Trøsten er at Passaten er attraktiv på bruktmarkedet.

Her er det meste av moderne utstyr tilgjengelig, ikke minst sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler, filskiftevarsler, bakkestart-assistanse og downhill-assist.

IMPONERENDE INTERIØR: Med god plass i bakseter og forseter det er lett å finne seg til rette i Passat Alltrack. Foto: AUTOFIL
IMPONERENDE INTERIØR: Med god plass i bakseter og forseter det er lett å finne seg til rette i Passat Alltrack. Foto: AUTOFIL Vis mer

Passat Alltrack holder ikke bare følge med de nye konkurrentene. Den ligger helt i tet.

• Les også: Her er de beste stasjonsvognene.

I TET: Passat Alltrack holder ikke bare følge med de nye konkurrentene. Den ligger helt i tet. Foto: AUTOFIL
I TET: Passat Alltrack holder ikke bare følge med de nye konkurrentene. Den ligger helt i tet. Foto: AUTOFIL Vis mer