KAN ETTERMONTERES: Har ikke bilen din DAB+? Alt er ikke tapt - det finnes en rekke løsninger for ettermontering.
KAN ETTERMONTERES: Har ikke bilen din DAB+? Alt er ikke tapt - det finnes en rekke løsninger for ettermontering.Vis mer

Hver fjerde nye bil mangler DAB-radio

Sjekk din biltype.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Vi har gått inn i spesifikasjonene på samtlige bilmodeller som selges i Norge for å sjekke hva status er angående DAB+, som jo burde være normen i dag, i det minste her i Norge.

Men neida, langt ifra: En fjerdedel av bilvariantene som selges på det norske markedet, kan fortsatt ikke leveres med DAB-radio.

Dette ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som holder rede på både salgstall og spesifikasjoner på alt som selges av nye biler i Norge.

Og det kan jo virke noe underlig - tre år før man muligens ikke vil kunne lytte til riksdekkende radio uten DAB+.

Snart FM-slutt I 2011 meldte nemlig myndighetene ved kulturministeren om en planlagt stenging av FM-båndet i 2017, noe stortingsflertallet også har gått inn for. Meldingen var klar: Alle radiolyttere ønskes over til DAB-teknologien, som tvinger seg fram.

Hovedgrunnen er at FM-nettet snart er fullt, mens Digital Audi Broadcasting har plass til enda flere kanaler.

Det er riktignok åpnet for en utsettelse av stenging av FM-nettet til 2019 dersom det skulle vise seg at norske radiolyttere i stor grad ikke er klare for overgangen om tre år. Likevel: Da har vi bare maksimalt fem år på oss.

VW I FRONT: Volkswagen har nå DAB+ som standard på alle sine modeller. Foto: VOLKSWAGEN
VW I FRONT: Volkswagen har nå DAB+ som standard på alle sine modeller. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Og det er ikke nok bare å ha en DAB-mottaker i bilen. En leser opplyste oss så seint som i 2012 om at han spesifiserte bilen sin med DAB-radio, men gikk glipp av DAB+.

Dette gjør at han nå sliter med å få inn kanaler som er nær sagt selvfølgelige å ha.

20 år med DAB DAB er en digital kringkastingsteknologi som er utviklet i Europa. Den første utgaven ble lansert allerede på 90-tallet og ble tatt i bruk av flere store kringkastere. NRK tok i bruk DAB som senderteknologi på 90-tallet.

NRK Alltid Klassisk var for øvrig i 1995 verdens første heldigitale, nasjonale radiokanal.

Det er Volkswagen som har satset digitalt aller tydeligst. Allerede i 2009 kom DAB som standard på VW Golf og Passat CC, og i dag har de DAB+ som standard på alle modeller.

For å høre radio som normalt i årene framover må bilister som ikke har det i dag, uansett oppgradere til en DAB+radio. Men de overlates ikke til seg selv.

Informasjon nødvendig Bilbransjen, radiobransjen og Medietilsynet går nå nemlig sammen om å informere norske bilister.

En ny felles brosjyre skal gjøre alle nordmenn oppmerksomme på at de må oppgradere bilradioen.

- Alle må få informasjon om teknologiskiftet, og brosjyren forteller hvordan man får DAB+ i bilen. Mange gjør lurt i å bytte bilradio nå. Først og fremst fordi det kan bli lange køer og utsolgte varelagre rundt en FM-slukking. Men det er også nå man får skikkelig glede av radioen. Utbyggingen er kommet så langt at vi kan konstatere bedre mottaksforhold og flere kanaler langs mange hovedveier. Dette vil være en ny opplevelse for mange bilførere, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, på nettsiden radio.no.

Bransjesatsing Flere store bilorganisasjoner står bak brosjyren. Bilimportørenes landsforening (BIL), Norges Automobilforbund (NAF), Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) er med, sammen med Digitalradio Norge og Medietilsynet.

SATSER PÅ DAB: Hans Christian Andersen er overbevist om at den norske satsingen på DAB+ er riktig. Foto: PRIVAT
SATSER PÅ DAB: Hans Christian Andersen er overbevist om at den norske satsingen på DAB+ er riktig. Foto: PRIVAT Vis mer

- Vi har jobbet fram brosjyreteksten som følge av et godt informasjonssamarbeid med bilbransjen. De har kommet med mange gode innspill underveis, og ser i likhet med oss en stor verdi i å ha en felles brosjyre om dette, sier Hagerup.

Mer enn to millioner personbiler må oppgradere radioapparatet med tanke på en ny radiohverdag.

I dag er det bare 11 prosent av befolkningen som har DAB-radio i bilen.

Bare DAB + som gjelder I oktober 2006 lanserte WorldDMB, som er den verdensomspennende organisasjonen for digital lyd og mobil video, standarden DAB+. Endringene er blant annet mer effektive metoder for å komprimere lyden, slik at flere radiokanaler kan få plass med samme lydkvalitet og bedre feilretting.

Det meste av radioer produsert fra 2009 er DAB+. Når det riksdekkende FM-nettet legges ned, vil som nevnt ikke radioer uten DAB+ fungere.

Men ifølge nettstedet radio.no, har alle digitale radioer FM-mottak - hvis det er noen trøst at man fortsatt kan lytte til mindre, lokale radiostasjoner - disse skal få lov til å fortsette å bruke FM.

Norsk unntak? Norge er det landet som har satset tyngst på innføring av DAB, og det er en langt fra dominerende teknologi internasjonalt. Vest-Europa er lengst framme, og da særlig Skandinavia.

Men i Tyskland, for eksempel, publiserte de tyske mediemyndighetene på nettstedet die-medienanstalten.de, en rapport som snarere anbefaler å gå for internett-radio i framtida.

Man kan jo lure: Betyr dette at vi nærmest påtvinges en standard som vil vise seg å ha vært bare en midlertidig løsning?

DAB+ blir standarden DAB-ekspert og Radiobutikken-eier Hans Christian Andersen er klar i sin tale.

- Det jeg tror er helt sikkert, er at internettradio og DAB+ kommer til å utfylle hverandre i framtida, skriver han i en epost til oss.

- Dersom tyskerne mener å ha løsningen på kapasitetsproblematikken (DAB+ er kringkasting, internettradio er «nedlasting»/streaming (signalet må hentes, ikke mottas), så har ikke jeg noe prinsipielt mot internettradio. Jeg tror kombinasjonsapparatene er framtida.

Radioeksperten presiserer, med henvisning til en rapport publisert på nettsiden worlddabeureka.org: En annen ting er at jeg er overbevist om at en eventuell satsing i retning av internettradio i stedet for DAB+ (altså ikke i tillegg), vil medføre at den betydelig større kostnaden og den økonomiske modellen vil påføre sluttbrukeren / publikum en prislapp å betale for å høre radio.

Og Andersen avslutter: - Men jeg er overbevist om at det kommer til å bli DAB+ som er standarden for «vanlige», nasjonale radiosendinger (live radio, som jeg tror vil overleve veldig lenge).

Hvem sitter på gjerdet? Uansett: Slik situasjonen engang er, må vi altså vite at om tre - maksimalt fem år - kan vi ikke høre radio uten DAB+. Derfor er det interessant å se på oversikten over hvilke bilprodusenter som er klare og hvilke som ikke er det.

Lista i faktaboksen viser hvilke bilmodeller som har DAB+ som standard, hvilke som har det som ekstrautstyr eller del av en utstyrspakke, og hvilke som rett og slett ikke kan tilby det.

Og for deg som vurderer å kjøpe bruktbil: Sjekk om DAB+ er på plass.

Er det en eldre årgang er det sannsynligvis ikke tilfellet, men det finnes heldigvis en rekke løsninger for å ettermontere DAB. Med disse tredjeparts løsningene er det mulig å få DAB i nær sagt enhver bil.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

• Les også: Slik fikk vi DAB i den gamle bilen.