SJEKK FORHOLDENE: Det skader ikke å sjekke støtdemperne en gang for mye. Noe kan du sjekke selv. Foto: Colourbox
SJEKK FORHOLDENE: Det skader ikke å sjekke støtdemperne en gang for mye. Noe kan du sjekke selv. Foto: ColourboxVis mer

- Hver fjerde personbil har dårlige dempere

Slitte og dårlig dempere kan være avgjørende i kritiske situasjoner, og i noen tilfeller være årsaken til at ulykken skjer. Ikke la det ødelegge ferien din.

• Flere saker fra db.no/bil.

- Spesielt nå, foran lange bilferieturer, er det svært viktig å passe på at bilen er i  teknisk god stand. Noe vi vet at mange dessverre slurver med, er kontroll av støtdemperne, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Norge.

Folk flest tenker at gode dekk er det viktigste. Dessverre slik at gode dekk hjelper lite om demperne er slitt og i dårlig stand. Støtdemperens viktigste oppgave er å sørge for å presse hjulene på bilen ned mot veibanen til enhver tid, og hindre at de spretter opp i hjulhuset på bilen når underlaget blir dårlig.

Slitte dempere har stor innvirkning på veigrepet og kan føre til at enkelthjul er mer i lufta enn i kontakt med veien.
 
Gjennom mange tiår med arbeid med støtdempere, blant annet med gratis støtdempertesting på sentrale steder, har Støa Edvardsen samlet erfaring som viser at trolig hver fjerde personbil i Norge kjører med støtdempere som burde vært skiftet ut.

Feriebilen ekstra utsatt
Skal du på bilferie i sommer, må du være ekstra oppmerksom på støtdempernes stand. Bilen er ofte tyngre lastet på bilferie enn ellers. Om demperne da har skader eller er mer enn 50 prosent slitt, øker risikoen for at ulykker kan skje betraktelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke så rent få setter kursen ut i Europa, i høy fart på tyske motorveier. Er støtdemperne da dårlige, kan den første unnamanøveren man må ty til også bli den siste, sier Støa Edvardsen.

Gode råd til feriebilistene
Jan Ivar Engebretsen fra NAF har noen gode råd til de som ønsker å se etter tegn til slitasje på støtdemperne.

- Det finnes to måter å gjøre det på. Enten ved å utføre en gyngetest, eller bare se på demperne.

VASKEBRETT: Ikke la ferien bli ødelagt på grunn av dårlig redskap. Foto: Colourbox
VASKEBRETT: Ikke la ferien bli ødelagt på grunn av dårlig redskap. Foto: Colourbox Vis mer

Gyngetesten kan gjøres på to måter:

Man kan enten kjøre over en dump, eller gynge på hvert av bilens fire hjørner. Dersom bilen fortsetter å gynge etter man har kjørt over dumpen, eller etter du har sluttet å gynge hjørnene, så er det et tegn på at demperne er slitt.
Den visuelle sjekken kan gjøres ved å se direkte på demperne. Ved oljelekkasje vil demperne være fuktige, noe som indikerer at de ikke lenger fungerer slik de skal.
Engebretsen mener det er lurt å se etter lekkasjer hver gang man skifter dekk. Når dekkene er tatt av, er det lettere å inspisere hver og en av støtdemperne, men det lar seg også gjøre når hjulene er på.

Det kan være lurt for de som skal på bilferie å gjøre en enkel sjekk på egenhånd. Selv om det ikke erstatter en eksperts vurdering, kan det være en god indikator på støtdempernes tilstand.

Lite kunnskap Demperne og opphengskomponenter er vitale deler for styring, bremser og stabilitet. Blant annet kan det påvirke bremselengden i situasjoner hvor hver eneste meter teller.
 
- Vi anbefaler derfor at støtdemperne sjekkes grundig og testes for slitasje minst en gang i året, og at slitte dempere skiftes senest etter 80 000 kilometer, sier Engebretsen.