SALTSTRAUMEN: Verdens sterkeste malstrøm.  Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMP
SALTSTRAUMEN: Verdens sterkeste malstrøm. Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMPVis mer

Hver sjette time passerer mer enn 375 millioner kubikkmeter vann

Verdens sterkeste tidevannsstrøm ligger i Norge.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

SALTSTRAUMEN (Dagbladet): - Jeg har dykket i Thailand, Indonesia, Borneo, men spør du meg, er Saltstraumen det aller beste stedet.

Det sier svenske Fredric Ihrsen, dykkeinstruktør i Saltstraumen dykkecamp. Han har dykket verden rundt i mer enn åtte år.

DYKKEPARADIS: Saltstraumen regnes som et dykkeparadis.  Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMP
DYKKEPARADIS: Saltstraumen regnes som et dykkeparadis. Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMP Vis mer

Nå har svensken slått seg ned ved Saltstraumen, som mange regner som et av verdens beste dykkesteder.

Saltstraumen ble nylig valgt ut som et av The Wild Wonders of Europe, på grunn av det imponerende marine livet og de ville strømmene.

Verdens sterkeste Saltstraumen er verdens sterkeste tidevannsstrøm. Strømmen kan komme opp i en fart på over 20 knop.

Hver sjette time passerer mer enn 375 millioner kubikkmeter vann gjennom det trange sundet.

DYKKEINSTRUKTØR: Saltstraumen er det beste stedet jeg har dykket, sier svenske Fredric Ihrsen. Foto: KIRSTEN M. BUZZI
DYKKEINSTRUKTØR: Saltstraumen er det beste stedet jeg har dykket, sier svenske Fredric Ihrsen. Foto: KIRSTEN M. BUZZI Vis mer

Det næringsrike vannet som presses opp, skaper et unikt marint liv.

- Du dykker ikke ned her når det står på for fullt. Du begynner å dykke når strømmen står stille, sier Fredric Ihrsen, som leder guidede dykketurer i området.

Sundstraumen Sundstraumen, lillebroren til Saltstraumen, er også fascinerende, fortsetter den svenske dykkeinstruktøren i Saltstraumen DykkeCamp.

Her kan du se flere av fotograf Vebjørn Karlsens undervannsbilder fra Saltstraumen: vebjornkarlsen.com

- Det er en visuell opplevelse å se fargerike sjøanemoner og -pølser i rosa, grønt og oransje, fortsetter han.

Denne dykkingen er ikke for nybegynnere, men du kan være med på dykkekurs og få instruksjon.

Som en karusell - Du dykker gjennom en dyp kløft eller canyon, da gjelder det å treffe rett. På slutten kommer du inn i en strøm som er som en karusell, sier Fredric Ihrsen.

Saltstraumen er også kjent for godt fiske. Verdensrekorden på sei tatt på stang er tatt her, vekt 22,5 kilo.

NAKENSNEGLE: I Norge finnes 85 arter, noen møter du i Saltstraumen. Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMP
NAKENSNEGLE: I Norge finnes 85 arter, noen møter du i Saltstraumen. Foto: VEBJØRN KARLSEN/SALTSTRAUMEN DYKKECAMP Vis mer

- Men jeg fisker aldri, sier Fredric Ihrsen.

For ham er det nok å møte sine fargerike venner i havet, han vil ikke ta dem med hjem og spise dem.