Hver tredje bil går fortsatt på vinterhjul

Nordmenn er for late og setter seg selv og omgivelsene i fare, ifølge eksperter.

FEIL ÅRSTID: Piggfrie vinterhjul har egenskaper som er tilpasset kjølig klima og kaldt underlag. På varme sommerveier er de tvert i mot farlige. Foto: NEWSWIRE
FEIL ÅRSTID: Piggfrie vinterhjul har egenskaper som er tilpasset kjølig klima og kaldt underlag. På varme sommerveier er de tvert i mot farlige. Foto: NEWSWIRE Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside En stikkprøve gjennomført i Oslo og Trondheim viser at 28 prosent av bilene fremdeles kjører rundt på piggfrie vinterdekk. Én bil hadde piggdekk, ifølge en undersøkelse dekkkjeden Vianor har gjort.

Les mer: Årets beste sommerdekk

300 biler ble understøkt på to parkeringsplasser i Oslo og Trondheim. Av dem sto fremdeles 83 biler på vinterdekk. Én hadde fortsatt piggdekk!

Visste du at ved en hastighet på 100 kilometer i timen, så er bremselengden 36 meter med nye sommerdekk? Men i samme hastighet med piggfrie vinterdekk økes bremselengden til 59 meter.

Jan Ivar Engebretsen i NAF viser til en svensk rapport fra Statens väg- och transportforsikringsinstitutt (VTI), som dokumenterer at mange ulykker skjer som en følge av feil dekk på bilen.

Les mer: Dette dekket reparerer seg selv

Ikke klar over faren Rapporten viser at i nesten 20 prosent av dødsulykkene, registrert over et år, var bilene utstyrt med piggfrie sommerdekk på sommerføre.

Engebretsen mener stikkprøvene er urovekkende.

— Når så mange ennå ikke har byttet til sommerdekk, spørs det om de kommer til å bytte i det hele tatt, sier Engebretsen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.